Jag sår många olika sorters frön, jag är också nybörjare, började för 2 år sedan! Jag ÄLSKAR törnrosas kjortel. Förra året sådde jag i slutet av januari, men det var endast 3 av 15 frön som tog sig, tyvärr. Jag provade så igen i februari (förmodligen blev det nog för kallt och mörkt i fönstret i januari) och då tog sig samtliga 20 frön. Dem är ljusgroende och jag tog en kakburk, fyllde med såjord, fuktade ytan, tryckte lätt ned fröerna på jordytan och ställde dem i köksfönstret som har ganska mycket sol. När dem grott fick dem komma ned i källaren. När hjärtbladen kommit upp stannade dem direkt att växa och jag var ganska snabb med att plantera över dem i planteringsjord så dem fick näring, de började direkt växa jättefint och klättrade sååå fint hemma hos mig i somras <3
Jag sår paprika och chili nu, gurka sådde jag i slutet av februari förra året, sådde "växthusgurka Max". Kan ju tyckta att det blev liiite för tidigt, i Maj var det för trångt i källaren under lysrören, jag tog upp gurkan i köksfönstret (växthuset var inte klart än), 18:de maj hängde det en 30 cm lång gurka från gardinstången ;-) ... I år väntar jag till slutet av Mars med gurkan!!
Lycka till! Jag skriver alltid om mina sådder, hur jag gör (ifrån väldig nybörjarsynvinkel) www.annafrida.bloggplatsen.se
--------------------
AnnaFrida Beijbom
|