CITAT (Monaxe @ 01-02-2013, 16:22)

Så underbart det ser ut, vilken vacker trädgård du har!
Dina foton får en verkligen att längta till våren!
Dammen ser helt ljuvlig ut.
Har du fiskarna kvar i dammen över vintern? Jag kämpar varje vinter med att hålla en vak öppen, trots syrepump så vill det frysa till, speciellt nu när det varit rejält kallt. En fisk hittade jag död härom dagen, dessvärre min älsta Koi som var över 10 år gammal.
Kunde inte se vad som var fel med honom, inga sår eller så.
Tack du
Jag är faktiskt inte så förtjust i dammen, har haft den i ca 10 år kanske? det är min första damm och den är behäftad med en del förstagångs fel.
En klok person sa en gång att man bör bygga tre dammar i sitt liv, vid det tredje dammbygget har man förmodligen eliminerat de allra grövsta felen.
Den fungerar men platsen är illa vald och jag har reningstunnor stående - som när vi byggde dammen stod långt bak där det inte fanns trädgård men sedan dess har trädgården vuxit och platsen gör att det är omöjligt att bygga in tunnorna i något gömsle. Träd i närheten som fyller dammen med löv på hösten och som måste tas upp.
I början hade jag bara koi men sedan träffade jag på guldfiskar i handelsträdgårdar som levde så uselt i tunnor och där folk själva fick håva upp dessa krakar med den påföljd att de var fulla med skador och sår - så jag köpte guldfiskarna.
Jag har syrepump på vintern samt en stor frigolitskiva med rör i mitten som släpper ut gaser från dammen. Det hålls isfritt under frigoliten och syrekulorna syresätter vattnet. Men en vinter för ca 5 år sedan så hörde jag att pumpen lär konstigt. När jag kollade hade slangen från pumpen lossnat, troligen när vårsolen började värma. Jag tror inte att lufttillförseln varit borta under någon längre tid men när isen släppte så var alla mina 10 stora koi döda samt fullt med döda små grodor på botten. Även de största guldfiskarna hade dött.
Aldrig mera säger jag och jag har även förstått senare att våra små trädgårdsdammar inte är lämpliga för koi - de blir stora fiskar och har ett behov av att röra sig över större områden än en trädgårdsdamm kan erbjuda.
Guldfiskarna verkar vara tåligare än koi och blir inte så stora. Tyvärr ynglar de av sig ordentligt och blir fler och fler för varje år...suck