CITAT (octachoron @ 03-02-2013, 01:34)

Den "lokala" kompostjorden som säljs på återvinningen har blandats ut ganska rejält med torv. Enligt någon jag frågade om det så är det nödvändigt för att inte folk ska överdosera den ganska näringsrika kompostjorden.
Men jorden ser väldigt fin ut och har en bra struktur, jag föredrar den framför påsjord till allt. (Dock så använder jag min egen "hemtillverkade" kompost främst så länge den räcker).
Om det blandar ut den, och det är absolut möjligt, så gör de det på ett bra sätt. Inga klumpar eller större stycken torv, utan allt är finfördelat (utom någon enstaka pinne som är halvt komposterad) och homogent blandat. Det mesta jag planterat i den har växt riktigt bra, och jag har använt den till det mesta från jordförbättring vid plantering av perenner, tomater, chili och andra grönsaker till citrus och krukväxter... Det enda jag inte planterar i den är surjordsväxter som camellia.
Jag ska faktiskt maila Sysav och fråga närmare om innehållet, blev ju nyfiken nu

Edit, behövde inte maila, de har förbättrat hemsidan;
http://www.sysav.se/Templates/StdPage.aspx?id=2348 Fick också lära mig att påsjorden jag köper är kravmärkt!
Redigerat av KRT: 03-02-2013, 08:45