Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Catalpa bignonioides - växtsätt och tillväxttakt?
          KRT
          Inlägg 03-02-2013, 09:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Hur växer Catalpa bignonioides de första åren, och hur fort växer den i zon 1!? Blir de en buske eller håller den trädform från början? Kan jag räkna med att den blir en buske hos mig, fast det är ett träd egentligen? Vad vill den ha för läge och jordmån?

Hittade en påse fröer av en slump och petade ner några i en kruka, tydligen har jag gjort något rätt denna gången (till skillnad från de två förra gångerna) för nu kommer det några plantor..... Och då inser jag att jag inte vet något om arten, förutom att de har fina blommor och att det (förhoppningsvis) blir ett träd så småningom smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-02-2013, 13:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

I Kristianstad finns det trädformade (ganska stora) av denna katalpa art i centrum. Blommar gör dom och får hängen, har dock inte fått fröna att gror då jag testat för några år sen, antagligen var dom inte mogna. Finns även ett stort träd av katalpa i göteborgsbotaniska trädgård har dock inte koll på vilken art det är, blommar gör den men verkar dock ha blivit lite medtagen av dom kalla vintrarna.

Har även en i nordöstra skåne zon 1-2, som Gunilla beskrev växer på på sommaren och fryser och blir mer som en trädbuske. i kruka funkar också, men som redan skrivits fyller ut snabbt både i rötter och ovantillväxt.

CITAT (Huggorm @ 03-02-2013, 11:02) *
          Kanske skall tillägg att c. bignonioides är den sydliga amerikanska catalpan, och därmed den minst härdiga. Den växer naturligt i "the deep south", i stater som Alabama och Florida. Att den ens överlever i Sverige är fantastiskt, men det gör dom.

Tycker det är konstigt varför den nordliga arten inte odlas mer i Sverige,, den är härdigare än hybrider och också dom andra arterna. Vet dock inte hur nordlig katalpa står sig med den kinesiska.

Redigerat av Alexander-VG-zon3: 03-02-2013, 13:21

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 02:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon