Jag är väl inte rätt person att svara eftersom jag aldrig varit någon vän av invasiva marktäckare men ingen annan har svarat så...
Man måste inte täcka marken vilket man lätt kan tro om man läser trädgårdsböcker. Av de växter som benämns marktäckare är de flesta oerhört spridningsbenägna vilket innebär att de knappast stannar ens där rabatten tar slut. Dessutom konkurrerar de med andra växter i planteringen, alla får mindre utrymme, mindre näring och mindre fukt.
Det blir på sikt ganska mycket arbete med marktäckare - man måste hålla dem inom ramarna - man kommer inte åt att kanske gödsla eller jordförbättra som man önskar och får ogräs fäste ser man inte ogräsen förränn de etablerat sig ordentligt t.ex. maskros
Flocknävan blir fullständigt dominerande om den får hållas, den innehåller ett ämne som på sikt tar kål på andra växter - en skyddsmekanism som gör att den kan bre ut sig.
Jo, jag gillar några marktäckare bl.a. myskmadra och jättedaggkåpa men jag planterar dem inte där de kan växa in i andra växters rötter. Myskmadran får man rensa ut ordentligt flera ggr per säsong och har man andra växter i närheten är det näst intill omöjligt att kontrollera den.
Jättedaggkåpan blir omgående ganska omfångsrik så den bör också delas en eller två ggr per säsong, dessutom frösår den sig rejält. Är man införstådd med det och beredd att göra arbetet så visst...
Jag tycker det är vackert med växter som verkligen får synas och spela prima primadonnor på sin växtplats utan att behöva konkurrera vare sig med näring eller blickfång av andra, mindre sköna växter kanske? Visst kan man plantera marktäckare men då bör platsen väljas med omsorg där växten fyller den funktion man önskar dvs att helt täcka ett område.
Men, det är jag det - andra tycker annorlunda.
Tillägg; allelopati heter det som bl.a. flocknävan tillämpar.
Redigerat av Gunilla T: 07-02-2013, 16:52
|