Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förkultivera gurka?, När?
          KRT
          Inlägg 09-02-2013, 11:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Har inte provat odla gurka själv tidigare - så när bör jag börja förodla?
          Samtidigt med tomaterna i mars, eller senare?

Jag har självklart extraljus för dem , och ett växthus som de ska få flytta ut i någon gång i april (troligen, beror på hur länge vintern håller i sig smile.gif )

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          EKLO
          Inlägg 10-02-2013, 09:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Gurka växer nog mkt snabbare än tomat (odlar inte själv tomater), jag tror därför att du kan så gurkorna någon-ett par veckor efter tomaterna (dvs 4-5 v före utplantering), det räcker säkert även om de förstås blir större med tidigare sådd.

Citera
          KRT
          Inlägg 10-02-2013, 09:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (EKLO @ 10-02-2013, 09:21) *
          Gurka växer nog mkt snabbare än tomat (odlar inte själv tomater), jag tror därför att du kan så gurkorna någon-ett par veckor efter tomaterna (dvs 4-5 v före utplantering), det räcker säkert även om de förstås blir större med tidigare sådd.

Jisses, jag som tycker tomater växer rejält fort...
          Men hur är det nu med gurka - de är känsligare för "kyla" än tomater o chili, och får inte planteras ner när man skolar om? Och när (hur snabbt) behöver de något att klättra på?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 10-02-2013, 09:48
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (KRT @ 10-02-2013, 09:40) *
          Jisses, jag som tycker tomater växer rejält fort...
          Men hur är det nu med gurka - de är känsligare för "kyla" än tomater o chili, och får inte planteras ner när man skolar om? Och när (hur snabbt) behöver de något att klättra på?

Ja de är känsligare för kyla. När du kan garantera 15 grader som lägsta natttemperatur kan du sätta ut dem i växthuset. Nån enstaka natt med lägre temperatur kanske inte märks, men annars har de lätt för att stanna i växten om de inte gillar läget. Och då har ju en del av tidig förkultivering varit bortkastat. Och så ökar risken för att de stjälkarna ruttnar i jordytan. Jag brukar inte behöva ge mina stöd före utplantering i jordbädd i växthuset, som hos mig sker i slutet maj/ bärjan juni. (Jag sår i mitten av april) Men då sätter jag upp det på en gång. Och sen går det fort smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 00:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon