CITAT (Gossen Ruda @ 12-02-2013, 10:30)

Förutom RRV är det ingen som svarat på min huvudfråga, varför är hästkött billigt?

Eller är det nötkött som är för dyrt?
efterfrågan på hästkött är låg,tror inte många konsumenter skulle nappa på en häststek i charken.
men jag är övertygad om att många ätit det utan vetskap,restaurangsektorn är en stor avnämmnare av både häst och mula.
jag ser heller inga problem med att äta det,mula har jag ätit och köttet är mört och fint,dock med en lite sötare smak än fläsk eller nöt.
nötkött är inte för dyrt till konsument,det liksom fläsk är ju hårt prispressat men som producent av t.ex färdigmat kan det ju givetvis vara frestande att "spä" ut nöt med ett billigare alternativ,särskilt om du inte kan märka någon skillnad.
som vanligt när det gäller matskandaler är det här bristande kontroll från myndigheter och inköpare,från nationell nivå ner till kommunal kontroll.
handeln har också sitt ansvar,att tillhandahålla riktiga produkter med äkta råvaror.
kontroll måste finnas även inom eu varifrån varor kommer och tar vägen,att skicka varor kors och tvärs för att förvirra myndigheter är ju ett gammalt knep. ulf