Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bra marktäckare, Vilka passar under tex rosor & Klematis?
          Vinterflickan
          Inlägg 06-02-2013, 20:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 36 878

När man läser runt om marktäckare så föreslås ofta Daggkåpa, Flocknäva, Ormöga, Myskmadra med fler som bra exempel. ag tycker dom flesta är jättefina, älskar daggkåpans storvuxna charm & satte i somras Flocknäva på en plats i trädgården. Men samtidigt läser man oxå att plantera inte denna i närheten av rosor, kväver osv.

Är det några marktäckare man inte bör plantera under rosor, pioner & klematis tex? Och kanske några som är väl lämpade för det? Undrar eftersom jag ska gräva upp ganska mycket runt min ros- & klematis-pergola och sätta marktäckare där istället för gräs - vill ju inte kväva eller ta död på nån av dem!

Tacksam för alla tips jag kan få!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          octachoron
          Inlägg 13-02-2013, 11:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Jag tycker att en lagom starkväxande näva passar bra att ha runt rosor och klematis.
          Själv har jag bl a satt näva 'Brookside' framför en ros samt en klematis bakom rosen som växer igenom rosen. Det blir lång och dramatisk effekt men nu är nävan nästan väl stor och jag inser att den borde planterats längre från rosen.
          Annars är nävan 'Rozanne' ganska benägen att hålla sig på sin plats och långblommande men en planta blir väldigt stor/yvig upptill så det får man tänka på.
          Men det är inte lika lätt att gödsla och sköta ev rensning som om växterna stått för sig själva men samplanteringen undertrycker också mycket av ogräset så sammantaget blir det mindre arbete.

Sedan sätter jag ju vårblommande lökar i varje öppen jordfläck...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2025, 15:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon