CITAT (*Stintan* @ 13-02-2013, 08:38)

Det där vet jag. Jag tyckte bara att det skulle vara intressant att få höra av en katolik vad som är så bra med en påve, men det verkar jag inte få något svar på så jag lämnar det.
du kan ju lika gärna fråga en svenska kyrkan medlem om vad som är bra med en ärkebiskop.
en kyrka liksom vilken organisation som helst måste ju ha en ledning och en "ordförande" person.
katolska kyrkan har sin påve,de protestantiska motsvarigheterna kallas ofta för ärkebiskop.
skillnaden i påvefallet är ju att han sedan kristendomens införande ansetts vara guds ställföreträdare och så är det väl fortfarande i katolikernas värld.
problemet med en sådan funktion är att det ger lite svängrum åt nya insikter,han är begränsad av bibeln och diverse tolkningar så att kyrkan i det stora hela inte hänger med den moderna världen.
det är ju en fråga om tro,katoliker liksom de flesta medlemmar i en religiös organisation tror ju på en särskild världsordning,oftast styrda av en gammal bok. kristendomen är ju inte ensam,islam,judendomen,buddismen m.fl har ju sina skrifter som är "sanningen".
katolska kyrkan är ju en stor världsreligion,givetvis måste en sådan ha en stark ledning för att inte splittras i fraktioner.en ledning som slår fast vad som gäller i olika frågor.tyvärr för dem har ju världen ändrats,särskilt de senaste 100 åren. ulf