|
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16219565.abGillar Gud inte att Påven lämnar sitt ämbete,vad tror ni?
Huggorm
12-02-2013, 06:00
Utmärkt att han lämnar frivilligt, gubben är ju snart nittio och kanske börjar bli dement
Elisabeth-Västkustkolonisten
12-02-2013, 06:31
CITAT (Huggorm @ 12-02-2013, 06:00)  Utmärkt att han lämnar frivilligt, gubben är ju snart nittio och kanske börjar bli dement Huggorm han är "bara" 85 Men jag tycker också att det är bättre att han lämnar allt innan han dör på stolen. Igår såg han väldigt sjuk och bräcklig ut Elisabeth
*Stintan*
12-02-2013, 07:30
Heja Påven! Jag tycker det är jättekonstigt att det överhuvudtaget ska finnas en gammal gubbe som kallas Påven.
CITAT (*Stintan* @ 12-02-2013, 07:30)  Heja Påven! Jag tycker det är jättekonstigt att det överhuvudtaget ska finnas en gammal gubbe som kallas Påven. Det tycker jag med!
CITAT (silos @ 12-02-2013, 09:09)  Det tycker jag med! Jag också - Men en sak som ska bli intressant är att följa det ev maktspelet inom Vatikanen som ska leda fram till en ny 'gubbe'
Aqvakul
12-02-2013, 11:55
Han går säkert för att kunna bereda vägen för en lika konservativ påve som han själv....
12-02-2013, 13:12
Undrar hur många här som tycker att påven är onödig, är katoliker??????
Är man inte det så kan man väl inte ha ett problem med honom.......
Så fort det finns fler än en människa så behövs det en ledare, oavsett om det är en kyrklig samfund, politisk parti, förening, arbetsplats osv. T.o.m. här på forumet behöver vi någon/några som styr annaras går allt överstyr.
A>tt dom sen kunde välja en med lite moderna tankesätt, ja det är en annan sak
Elisabeth
skånepåg
12-02-2013, 15:04
Jobbansökningarna kommer rulla in
Visst är det något speciellt med dessa urgamla traditioner. Påvar, biskopar mm som idag bara har den andliga makten men som bevarar gamla kristna traditioner. En del av vår och Europas historia och även dess framtid.
malarmaster
12-02-2013, 16:16
CITAT (skånepåg @ 12-02-2013, 15:04)  Jobbansökningarna kommer rulla in  knappast,då rekryteringen görs internt. följande krav nämndes inte heller : bibeltroende katolik,gillar att leva i celibat. vidare är lönen taskig även om jobbet inkluderar "all inclusive" samt att du får leva i en förgylld bur. på plussidan kan nämnas att du basar för en av världens stora religioner med stor påverkan på dina troende, minussidan är att du måste ta itu med korrupta präster,pedofiler samt hotet från den muslimska världen. i sanning ett föga åtråvärt jobb. ulf
Klart han är nödvändig, för en ganska stor del av världens befolkning!
Däremot kan man ju tycka att det finns plats för modernisering, anpassning till vår tid och kanske viss förståelse för förändringar. Tycker det är utmärkt att han är så stark att han avgår frivilligt, även om man inte kan låta bli att fundera över orsakerna.....
12-02-2013, 17:55
CITAT (skånepåg @ 12-02-2013, 15:04)  Jobbansökningarna kommer rulla in  tycker du att du är roligt? Tycker inte jag
Gossen Ruda
12-02-2013, 18:26
För min del kan han ta med sig sitt ämbete också när han avgår.  Det är lite märkligt att alla religioner på något sätt skall ha en ledare, död eller levande. Påven är guds ställföreträdare, där har man avskaffat gud mer eller mindre. Inom Islam har man ingen levande ledare, det är Muhammed som styr från sin grav. Får man hoppas på en påve med skägg, för att ta död på ett talesätt?
*Stintan*
12-02-2013, 18:57
En kvinnlig påve vore väl skoj
12-02-2013, 18:57
CITAT (Gossen Ruda @ 12-02-2013, 18:26)  För min del kan han ta med sig sitt ämbete också när han avgår.  Det är lite märkligt att alla religioner på något sätt skall ha en ledare, död eller levande. Påven är guds ställföreträdare, där har man avskaffat gud mer eller mindre. Inom Islam har man ingen levande ledare, det är Muhammed som styr från sin grav. Får man hoppas på en påve med skägg, för att ta död på ett talesätt? Gossen vem har inte en ledare? Hur orkar du bo i "kyrkbyn"? Bara nemnet måste ju göra tt du inte kan bo där.....
Piccante
12-02-2013, 19:11
CITAT (gnon49 @ 12-02-2013, 16:13)  Visst är det något speciellt med dessa urgamla traditioner. Påvar, biskopar mm som idag bara har den andliga makten men som bevarar gamla kristna traditioner. En del av vår och Europas historia och även dess framtid. Knappast en del av vår historia då Gustav Vasa bröt med påven och inte så mycket kristen tradition heller. Påven är ju bara viktig för katolikerna. De äldsta existerande kyrkorna har aldrig erkänt påven.
Aqvakul
12-02-2013, 19:16
CITAT (*Stintan* @ 12-02-2013, 18:57)  En kvinnlig påve vore väl skoj 
12-02-2013, 19:25
CITAT (Aqvakul @ 12-02-2013, 19:16)  Aqva är du katolik? Om inte varför lägger du dig i det?
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-02-2013, 19:25)  Aqva är du katolik? Om inte varför lägger du dig i det? Elisabeth, är du katolik?
Aqvakul
12-02-2013, 20:07
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-02-2013, 19:25)  Aqva är du katolik? Om inte varför lägger du dig i det? Nej, men katolska kyrkan är en maktfaktor även politiskt och jag är intresserad av politik... (Men jag har också flera katolska kvinnliga vänner som hoppas på en mindre konservativ och mindre kvinnofientlig påve..)
12-02-2013, 20:28
CITAT (Anma @ 12-02-2013, 19:48)  Elisabeth, är du katolik? Ja Anma jag är det och jag skäms inte för det. Jag är säkert inte någon bokstavstrogen katolik men jag är det och jag tror
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-02-2013, 20:28)  Ja Anma jag är det och jag skäms inte för det. Jag är säkert inte någon bokstavstrogen katolik men jag är det och jag tror Man ska inte skämmas för sin tro. Så det är bra att du inte gör det.
Huggorm
12-02-2013, 20:32
Det vore kul om de valde en påve som inte är europé, för en gångs skull
12-02-2013, 20:44
CITAT (Huggorm @ 12-02-2013, 20:32)  Det vore kul om de valde en påve som inte är europé, för en gångs skull Tänk Huggorm att jag blev glad när dom valde Ratzinger, en påve från Bayern..... även om jag gillade inte allt vad han tyckte (var mycket vad ja inte gillade.... )
*Stintan*
12-02-2013, 20:59
Elisabeth vad är det som är så bra med en påve?
12-02-2013, 21:03
CITAT (*Stintan* @ 12-02-2013, 20:59)  Elisabeth vad är det som är så bra med en påve? Vad är det sonm du, som icke katolik, tycker år dåligt med att även katolska kyrkan hat en ledare? T.o.m vår bostadsrättsförening behöver en ordförande(ledare... ja tänk dig.... )
Det hör väl ihop med Elisabeths tro att det ska finnas en Påve !man hoppas ju bara på att de väljer en som är under 70 år nästa gång så han och orkar med sitt ämbete .Märkligt att de alltid ska välja gammla män på randen till döden ! Fösta Påven på 600 år som avgår på egen begäran i alla fall ! smart av honom.
*Stintan*
12-02-2013, 21:22
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-02-2013, 21:03)  Vad är det sonm du, som icke katolik, tycker år dåligt med att även katolska kyrkan hat en ledare?
T.o.m vår bostadsrättsförening behöver en ordförande(ledare... ja tänk dig.... ) Måste du vara otrevlig för att man frågar? Finns ju en massa ledare under påven. Jag tyckte bara att det kunde vara intressant att få höra av en katolik varför just påven är så viktig. Vi har en ärkebiskop i Sverige men det finns ingen global ledare för den protestantiska kyrkan. CITAT (Motti @ 12-02-2013, 21:06)  Det hör väl ihop med Elisabeths tro att det ska finnas en Påve !man hoppas ju bara på att de väljer en som är under 70 år nästa gång så han och orkar med sitt ämbete .Märkligt att de alltid ska välja gammla män på randen till döden ! Fösta Påven på 600 år som avgår på egen begäran i alla fall ! smart av honom. Tror nog och hoppas att Elisabeth kan svara för sig själv.
12-02-2013, 21:29
Ja Motti jag skulle också gärna se en ygnre.
Stintan varför har man är ärkebiskop i Sverige?
Stintan jag är inte otrevlig men jag är trött på ditt hackande på allt och alla, särskilt på mig
*Stintan*
12-02-2013, 21:53
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-02-2013, 21:29)  Ja Motti jag skulle också gärna se en ygnre.
Stintan varför har man är ärkebiskop i Sverige?
Stintan jag är inte otrevlig men jag är trött på ditt hackande på allt och alla, särskilt på mig Kan du inte svara på min fråga istället för att ställa motfrågor? Har inte katolska kyrkan någon ledare i Sverige? Arborelius är väl biskop men jag vet för lite om katoliker så därför frågar jag Jag har inte hackat på dig!
12-02-2013, 22:06
CITAT (*Stintan* @ 12-02-2013, 21:53)  Kan du inte svara på min fråga istället för att ställa motfrågor?
Har inte katolska kyrkan någon ledare i Sverige? Arborelius är väl biskop men jag vet för lite om katoliker så därför frågar jag
Jag har inte hackat på dig! Överste i katolska kyrkan är påven, så enkelt. Hur många chefer finns inte i ett företag? Biskop ja, men va<rför har man ärkebiskop här? Svara du på min fråga då också. Jo Stintan du hacka<r gärna på mig. Vad jag än skriver här på forumet så kommer du och försöker att gå tvärsemot. I flera år har jag sagd att du skall sluta att hacka på mig, är det så himla< roligt? Men vet du vad? Nu ropar kudden...... Elisabeth
malarmaster
13-02-2013, 00:50
CITAT (*Stintan* @ 12-02-2013, 21:22)  Vi har en ärkebiskop i Sverige men det finns ingen global ledare för den protestantiska kyrkan. det beror nog på att det inte finns någon enhetlig protestantisk kyrka,den är ju lite olika för vilket land du är i. sedan hör påveämbetet ihop med den tidiga kristna kyrkan där påven skall vara guds företrädare på jorden. protestanismen var ju en reaktion på katolska kyrkan och just påven. katolska kyrkan var ju inte så trevlig under medeltiden med förföljelse av oliktänkare m.m. den har ju varit och är en politisk makt som påverkar världspolitiken. nu har ju inte protestanismen heller varit fläckfri,här i sverige förekom förföljelser som tvingade många att utvandra och det så långt fram i tiden som 1880. kyrkan har mycket att svara för,förhoppningsvis kommer en ny påve att vara mer liberal och reformera katolska kyrkan,något som behövs. ulf
*Stintan*
13-02-2013, 08:38
CITAT (malarmaster @ 13-02-2013, 00:50)  det beror nog på att det inte finns någon enhetlig protestantisk kyrka,den är ju lite olika för vilket land du är i. sedan hör påveämbetet ihop med den tidiga kristna kyrkan där påven skall vara guds företrädare på jorden. protestanismen var ju en reaktion på katolska kyrkan och just påven. katolska kyrkan var ju inte så trevlig under medeltiden med förföljelse av oliktänkare m.m. den har ju varit och är en politisk makt som påverkar världspolitiken. nu har ju inte protestanismen heller varit fläckfri,här i sverige förekom förföljelser som tvingade många att utvandra och det så långt fram i tiden som 1880. kyrkan har mycket att svara för,förhoppningsvis kommer en ny påve att vara mer liberal och reformera katolska kyrkan,något som behövs. ulf Det där vet jag. Jag tyckte bara att det skulle vara intressant att få höra av en katolik vad som är så bra med en påve, men det verkar jag inte få något svar på så jag lämnar det.
Jubbe063
13-02-2013, 09:48
Det var ju ett ypperligt bra val av Påven att kliva åt sidan när han känner att han inte har ork nog. Hans företrädare satt livet ut varav sista tiden var rent plågsamt att se honom kämpa med ålderdom o sjukdom.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-02-2013, 20:28)  Ja Anma jag är det och jag skäms inte för det. Jag är säkert inte någon bokstavstrogen katolik men jag är det och jag tror Gud vare med dig Elisabeth!
malarmaster
13-02-2013, 14:19
CITAT (*Stintan* @ 13-02-2013, 08:38)  Det där vet jag. Jag tyckte bara att det skulle vara intressant att få höra av en katolik vad som är så bra med en påve, men det verkar jag inte få något svar på så jag lämnar det. du kan ju lika gärna fråga en svenska kyrkan medlem om vad som är bra med en ärkebiskop. en kyrka liksom vilken organisation som helst måste ju ha en ledning och en "ordförande" person. katolska kyrkan har sin påve,de protestantiska motsvarigheterna kallas ofta för ärkebiskop. skillnaden i påvefallet är ju att han sedan kristendomens införande ansetts vara guds ställföreträdare och så är det väl fortfarande i katolikernas värld. problemet med en sådan funktion är att det ger lite svängrum åt nya insikter,han är begränsad av bibeln och diverse tolkningar så att kyrkan i det stora hela inte hänger med den moderna världen. det är ju en fråga om tro,katoliker liksom de flesta medlemmar i en religiös organisation tror ju på en särskild världsordning,oftast styrda av en gammal bok. kristendomen är ju inte ensam,islam,judendomen,buddismen m.fl har ju sina skrifter som är "sanningen". katolska kyrkan är ju en stor världsreligion,givetvis måste en sådan ha en stark ledning för att inte splittras i fraktioner.en ledning som slår fast vad som gäller i olika frågor.tyvärr för dem har ju världen ändrats,särskilt de senaste 100 åren. ulf
*Stintan*
13-02-2013, 17:47
CITAT (malarmaster @ 13-02-2013, 14:19)  du kan ju lika gärna fråga en svenska kyrkan medlem om vad som är bra med en ärkebiskop. en kyrka liksom vilken organisation som helst måste ju ha en ledning och en "ordförande" person. katolska kyrkan har sin påve,de protestantiska motsvarigheterna kallas ofta för ärkebiskop. skillnaden i påvefallet är ju att han sedan kristendomens införande ansetts vara guds ställföreträdare och så är det väl fortfarande i katolikernas värld. problemet med en sådan funktion är att det ger lite svängrum åt nya insikter,han är begränsad av bibeln och diverse tolkningar så att kyrkan i det stora hela inte hänger med den moderna världen. det är ju en fråga om tro,katoliker liksom de flesta medlemmar i en religiös organisation tror ju på en särskild världsordning,oftast styrda av en gammal bok. kristendomen är ju inte ensam,islam,judendomen,buddismen m.fl har ju sina skrifter som är "sanningen". katolska kyrkan är ju en stor världsreligion,givetvis måste en sådan ha en stark ledning för att inte splittras i fraktioner.en ledning som slår fast vad som gäller i olika frågor.tyvärr för dem har ju världen ändrats,särskilt de senaste 100 åren. ulf Jag vet det där men det var fortfarande inte dig jag frågade utan den enda som kan svara på min fråga är Elisabeth, eftersom det är hennes åsikt jag frågade om.
13-02-2013, 18:10
Nen herregut Stintan hur många gånger sa jag igår att påven leder katholska kyrkan, är sas kyrkans överhuvud. Sa också att alla sammanslutninga<r behöver en ledare.
Men du kanske läser inte vad man skriver?????
Jubbe063
13-02-2013, 18:15
CITAT (*Stintan* @ 13-02-2013, 17:47)  Jag vet det där men det var fortfarande inte dig jag frågade utan den enda som kan svara på min fråga är Elisabeth, eftersom det är hennes åsikt jag frågade om. Varför är det bara Elisabeth som kan svara? Vad jag kan se har Elisabeth och fler andra redan svarat på din fråga, duger inte svaren eller behöver du omformulera den utifall du anser att vi missförstår frågan?
Jag bara spånar nu... En av kriterierna för sekter är att man har en stark ledare. Kan man då inte säga att katolicismen är en jättelik sekt?
Jubbe063
13-02-2013, 18:22
CITAT (Anma @ 13-02-2013, 18:18)  Jag bara spånar nu... En av kriterierna för sekter är att man har en stark ledare. Kan man då inte säga att katolicismen är en jättelik sekt? Ja ett av kriterierna. Men ett kriterium uppfyller nog inte sekt. För i så fall är ju IKEA en sekt, min Ica butik, minarbetsplats och min familj en sekt ;-) he he he....
CITAT (Jubbe063 @ 13-02-2013, 18:22)  Ja ett av kriterierna. Men ett kriterium uppfyller nog inte sekt. För i så fall är ju IKEA en sekt, min Ica butik, minarbetsplats och min familj en sekt ;-) he he he.... Jag tror att ett annat kriterium är att det ska vara ett religiöst samfund.
13-02-2013, 18:30
CITAT (Anma @ 13-02-2013, 18:18)  Jag bara spånar nu... En av kriterierna för sekter är att man har en stark ledare. Kan man då inte säga att katolicismen är en jättelik sekt? Nej det kan man verkligen inte säga. Är då även arbetsplatser, idrottsföreningar osv också sekter? alla har ju sina ledare, chefer osv Tom forumet här har några som styr, är då odla också en sekt?
*Stintan*
13-02-2013, 19:01
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-02-2013, 18:10)  Nen herregut Stintan hur många gånger sa jag igår att påven leder katholska kyrkan, är sas kyrkans överhuvud. Sa också att alla sammanslutninga<r behöver en ledare.
Men du kanske läser inte vad man skriver????? Ja du sa det och det vet jag självklart också. Frågan var vad du tycker. Skulle det inte kunna gå bra med en modernare mer demokratisk ledning istället för detta föråldrade patriarkat?
*Stintan*
13-02-2013, 19:07
CITAT (Jubbe063 @ 13-02-2013, 18:15)  Varför är det bara Elisabeth som kan svara? Vad jag kan se har Elisabeth och fler andra redan svarat på din fråga, duger inte svaren eller behöver du omformulera den utifall du anser att vi missförstår frågan? Mig veterligen är Elisabeth den enda av oss (som deltagit i diskussionen) som är katolik och jag sa redan från början att jag tyckte det skulle vara intressant att få hennes åsikt just därför. Möjligt att jag varit otydlig fast jag inte ser det själv.
Men är det inte så att för katoliker är påvens position lika grundmurad som tron på jesus, denna uppfattning är lika fundamental om ni förstår hur jag menar. Med reservation för att jag är ateist och inte katolik, så är det så jag uppfattar påvens roll i katolicismen. En fullkomligt grundläggande institution ungefär. Har jag fel så,rätta mig gärna.....
Därmed inte sagt att man inte kan välja en kardinal med mer "moderna" åsikter, men påven kan aldrig ersättas med ett råd eller en styrelse. Däremot har han en oerhörd makt, och ur ett vetenskapligt och medicinskt perspektiv har den senaste påven varit en bakåtsträvare av stora mått.....
Aqvakul
13-02-2013, 19:47
CITAT (KRT @ 13-02-2013, 19:13)  Men är det inte så att för katoliker är påvens position lika grundmurad som tron på jesus, denna uppfattning är lika fundamental om ni förstår hur jag menar. Med reservation för att jag är ateist och inte katolik, så är det så jag uppfattar påvens roll i katolicismen. En fullkomligt grundläggande institution ungefär. Har jag fel så,rätta mig gärna.....
Därmed inte sagt att man inte kan välja en kardinal med mer "moderna" åsikter, men påven kan aldrig ersättas med ett råd eller en styrelse. Däremot har han en oerhörd makt, och ur ett vetenskapligt och medicinskt perspektiv har den senaste påven varit en bakåtsträvare av stora mått.....
*Stintan*
13-02-2013, 20:00
CITAT (KRT @ 13-02-2013, 19:13)  Men är det inte så att för katoliker är påvens position lika grundmurad som tron på jesus, denna uppfattning är lika fundamental om ni förstår hur jag menar. Med reservation för att jag är ateist och inte katolik, så är det så jag uppfattar påvens roll i katolicismen. En fullkomligt grundläggande institution ungefär. Har jag fel så,rätta mig gärna.....
Därmed inte sagt att man inte kan välja en kardinal med mer "moderna" åsikter, men påven kan aldrig ersättas med ett råd eller en styrelse. Däremot har han en oerhörd makt, och ur ett vetenskapligt och medicinskt perspektiv har den senaste påven varit en bakåtsträvare av stora mått..... Ja så kanske det är.
Gossen Ruda
13-02-2013, 20:15
Min enkla mening är att många människor vill ha en ledare att följa, mest för att det är jobbigt att leda sig själv och fatta egna beslut. Det är lite skrämmande för detta har utnyttjats på olika sätt. Katolikerna har sin påve, muslimerna sin profet, buddisterna sin budda, scientologerna sin Hubbard osv. Protestanterna har visserligen en gud och hans "son" men det är en svagare ledstjärna. För min del tycker jag man kan avskaffa det hela om inte någon kommer med avgörande bevis för ledarens existens och berättigande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|