Jag förstår ju att en kyrka precis som vilken organisation som helst behöver en ledare men inom protestantiska kyrkan har man större frihet eftersom olika protestantiska riktningar uppstod oberoende av varande efter reformationen. Sen ingår väl Svenska kyrkan i någon synod eller vad det heter? Finns väl internationella sammanslutningar för protestantiska kyrkor där kyrkoledarna möts. Påven är ju mer än en "generalsekreterare" för en organisation. Han är ju apostlarnas efterträdare och statsöverhuvud för en egen stat och en världsomspännande kyrka. Egentligen bryr jag mig personligen inte om vad påven gör för kyrkan inom kyrkan för det är ju upp till medlemmarna att avgöra vad som är lämpligt eller ej. Det som stör mig är hur påven är en politisk maktfaktor. Såg för några år sedan en italiensk dokumentär hur hbt-personers rättigheter direkt motarbetades av Vatikanen då påvens dekret från Vatikanen fick biskopar och präster i Italien att ge sig in i valrörelsen och påverka de konservativa politikerna. Sen har ju inte alla uttalanden om preventivmedel och familjeplanering i U-länder varit så lyckade heller...
--------------------
|