Det trista med aktier och aktiefonder är att det inte bara handlar om hur bra företagen går. Det gjorde det nog mer förr. Nu är det mer som ett pyramidspel där alla springer åt samma håll och det gäller att hoppa av i tid. Dramatiska världshändelse kan också få börsen att falla som en sten.
Det finns en del aktier som avviker från detta mönster men skall man tjäna pengar på enskilda aktier så kräver det kunskap och engagemang. En smula tur också för den delen.
Jag köpte 10 Volvoaktier 1976 och hade sedan en del aktier på 80-talet men nu var det länge sedan och jag tycker risken är för stor.
Mitt råd är att du går in
http://www.morningstar.se//Default.aspx och tittar på räntefonder som gått bra och som inte har alltför hög risk. Tänkte göra det själv men är tydligen inte tillräcklig intresserad för att prioritera det.
Att göra klipp är inte lätt. Ju större chans till stor vinst ju större risk och det går ju an för dom som har stora inkomster men vill man inte förlora det lilla man har så får man vara väldigt försiktig.