|
Det är inte alls många fikon som anses tåla så låg temp som -20c utan hjälp. Dom som jag inte har odlat själv men som anses är Chicago Hardy (neråt -20c/-23c i klimat likande Amerika), Petrovaca från Balkan har jag för mig den kommer ifrån eller vaer det Ryssland. Afghanfikon har jag själv, och tycker inte den är så härdig som det sägs, inte i vårt klimat, annars har den enligt många visat sig vara väldigt tålig men en vild art och ger inte frukt hos oss.
Vissa tyska sorter anses vara härdiga men det är nog överdrivet, den du själv nämner har jag odlat på friland i zon 1-2 dock i ett öppet och blåsigt läge men den klarade inte vintern.
Bornholm finns där många med olika erfarenheter, i zon 1 får folk dom att bli 2-3m höga och andras fryser ner till backen varje år, i zon 1 alla jag har testat har frusit ihjäl. Har haft/har dessa sorter av bornholms typerna Ficus carica 'Précoce de Dalmatie' - Adriafikon 'Précoce de Dalmatie'
- Ficus carica 'Bornholm' - Adriafikon 'Bornholm'
- Ficus carica 'Bornholms Diamant' - Adriafikon 'Bornholms Diamant'
- Ficus carica 'Smyrna, Bornholmstyp' - Adriafikon 'Smyrna Bornholmstyp'
- Ficus carica 'Bornholmfigen' - Adriafikon 'Bornhomfigen'
King, är en köldtålig sort. Min här i zon 3-4 har inte fått mycket skydd denna vinter ca 10cm lager med löv och en glasskiva över. Lägst denna vinter strax under -18c och den har bara frusit i topparna ca 5cm, var heller ej så mycket snö när det var kallt så det har varit en direkt påverkan. Dock lite tidigt att säga men kollade sist nu i veckan, friskt grönt och en skarp gräns mellan det svarta döda. King ger dock ej så bra med frukt i sverige, tråkigt. I kruka får den goda frukter.
Brown turkey är min favorit, dock förekommer även där en viss fel märkning. Medlemmar på figs4fun forumet tyckte min såg annorlunda ut jämte den som odlas i USA. Men har satt flera Brown turkey och alla har visat gods härdighet och vara stryk tålig och ändå ge frukt i sverige.
Med enklare figolit skydd kan man klara även mer känsliga sorter i sverige. Så gör jag med en här i zon 3-4 som aldrig har frusit i topparna med 10cm tjock frigolit låda över.
Jag hade köpt/skafffat en Brown turkey, och bor du kallare än zon 2 så kan du enkelt skydda den. Placera i ett varmt och soligt läge med luckerjord. Djupplantera dom så kommer dom skjuta skott även efter smällkalla vintrar med hårdnedfrysning. Tror inte det gör så stor skillnad att krukodla dom, härdigheten finns där (klonat material) det är såfall att man bygger upp den i grenar men främst att det är stort rotsystem.
Redigerat av Alexander-VG-zon3: 16-02-2013, 20:46
|