Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantera med barn på 5år, Söker idéer för plantering med ett barn i femårsåldern
          StarSpangled
          Inlägg 21-02-2013, 08:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 42 322

Hejsan!

Det är så att jag har en liten tjej här hemma som i början av mars fyller 5 år. Hon har då önskat sig planteringssaker i present. Självklart vill jag och även mormor uppfylla dotterns önskan. Så nu letar jag alla möjliga tips på vad som kan vara kul/lämpligt/annorlunda att göra med ett mindre barn.

Begräsningar: Vi har enbart inglasad balkong (dock ganska rejäl i söderläge).

Presentidéer såhär långt: Miniväxthus, spade, egna handskar, vattenkanna, torvbricketter, bok om odling (ge gärna förslag), fröer

Saker att berätta om i samband med plantering/växter: Hur kompostering fungerar, vad som behövs för att saker ska kunna växa

Tanken är att det mesta vi odlar ska vara ätbart då jag gärna vill att hon förstår var den delen av vår mat kommer ifrån, samt att hon själv älskar grönsaker/frukt. Hoppas nu ni kan komma med fler idéer på saker/idéer osv som gör det roligt och lätt för dottern att vara delaktig för det vet jag att det är det hon helst vill!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 21-02-2013, 09:45
          Länk hit: #2

Gäster

En jättemysig bok är i alla fall Majas Lilla Gröna, av Lena Andersson. Även Lena Israelsson har skrivit flera användbara böcker om odling av ätbart i liten skala.
          Lätt och ätbart är det att så sockerärter i alla fall. Även sallad och rädisor funkar ju bra att odla i krukor på balkong. Det viktigaste med ett litet barn är kanske att projektet inte blir för stort eller för utdraget i tid. Snabba resultat brukar behövas för att hålla intresset uppe smile.gif

Citera
          StarSpangled
          Inlägg 21-02-2013, 09:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 42 322

CITAT (Eva 33c @ 21-02-2013, 09:45) *
          En jättemysig bok är i alla fall Majas Lilla Gröna, av Lena Andersson. Även Lena Israelsson har skrivit flera användbara böcker om odling av ätbart i liten skala.
          Lätt och ätbart är det att så sockerärter i alla fall. Även sallad och rädisor funkar ju bra att odla i krukor på balkong. Det viktigaste med ett litet barn är kanske att projektet inte blir för stort eller för utdraget i tid. Snabba resultat brukar behövas för att hålla intresset uppe smile.gif

Intressant. Just den boken har jag fått tips om på annat håll med. Så den får det nog bli. Snabbt och enkelt är tanken ja. Sen tänker jag komplettera med lite som jag själv vill ha med. Så får hon vara delaktig i det om hon vill. smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 14:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon