Medlem
Antal inlägg: 23
Medlem nr: 3 098
Hej, när snön smälte undan i förra veckan, upptäckte vi att vårt ena äppelträd har gått i två delar (se bilder)! Vad ska vi göra, ska vi försöka ta bort den stora gren som gått av, eller är det bara att ta ner trädet helt och hållet???
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Trädet har ingen nytta av att bli av med någon av grenarna. Det som avgör hur länge grenverket överlever är hur mycket näringsflöde som kan transporteras till de olika delarna - förbi sprickan. Jag tycker det ser ut som att det kommer att kunna flöda sav i bägge delarna.
Däremot behöver man undvika fortsatt fläkning. Spännband är numera bannlyst när man säkrar träd från fortsatta skador - de stryper näringstillförseln och skapar snabbt nya rötingångar dessutom. Man använder istället rep som spänns i yttre delarna av grenverket, en bra bit från skadan alltså. Repet ska ligga i enkel loop (inte viras runt om ett eller flera varv) grenarna och helst vara klätt med något som gör att stödet mot grenarna blir brett. I denna skada skulle jag sträckt repet lite grand men inte mer än att skadan inte kan fortsätta.
För att ytterligare förhindra fortsatt fläkning och för att minska bladmassan skulle jag i vår beskurit yttre delarna av grenverket i de delar som växer från skadan. Detta eftersom näringsflöädet till de delarna blir sämre.
Påstrykningar av allsköns medel såsom ympvax, lacbalsam, kopparslagning eller ännu tätare material är väl utforskat. Det gör skadan värre och till och med förhindrar trädens egna försvarssystem mot rötintrång mm.
Fläkningar på äpple uppstår ofta när man i beskärningen spar många grenar som växer horisontellt och låter dem bli långa och starkt fruktbärande.