CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 29-12-2012, 10:13)

Peyote, du har inte fått trädgården sönderäten av vattensork, det förstår jag av ditt inlägg.
Det är inte fråga om "ett par sorkar" utan det är fråga om ett skadedjur som dels underminerar marken och dels äter upp rötter på det du vill ha växande i din trädgård. Hos mig hade flera buskar dött, när jag rörde vid dem så vickade hela busken och när jag lyfte i den så hade ALLA rötter ätits upp, det var bara själva stambasen kvar - allt under jord var borta. Jag har vänner i Holland som skickat lådor med blomsterlökar som jag planterat och du kan ju föreställa dig besvikelsen när snön smälter på våren och visat märkliga gångar under jorden - och ALLA lökar är söndergnagda!"
Jag hade mycket rådjur i trädgården, men satte högt viltstängsel runt hela tomten för att slippa dem. Men vattensorkarna kan man inte stängsla ute och de förstör i samma skala som rådjuren gjorde. Nästan värre, för rådjuren åt visserligen upp alla blommor men de dödade inte lika många växter som sorkarna gör.
Vem är det som har bestämt att sorkar är "skadedjur"? Det är väl djur som allt annat och har rätt att leva. Bara det att vi människor anser dom som skada bara för att vi ska ha fina växter i vår trädgård och då tycker vi det är ok att döda djur, dessutom plåga dom till döds med gift, för vackra blommors skull. Ett tips är att plantera växterna i kruka som sorkar gärna äter upp.
Jag bor på landet med två åkrar runt huset och fullt av sorkar, mullvadar och möss. Har satt ner en pinne i marken som drivs av batterier och vibrerar, det har skrämt bort både mullvad och sork. Finns på jula för dryga hundralappen.