CITAT (KRT @ 23-02-2013, 10:29)

Självklart hinner man laga mat under helgen, och det tror jag många (de flesta) också gör. Men att laga all mat för familjen kommande vecka tar tid, speciellt om man nu inte vill äta t.ex. köttgryta 7 dagar i rad. Och jag tvivlar på att många vill tillbringa halva helgen lagandes mat. Man vill ju umgås, göra saker tillsammans och ofta har man/barnen aktiviteter etc.
Men jag har kanske en viss syn på livet eftersom både jag och maken har heltidsjobb som egentligen är mer än heltid. Hade vi jobbat kortare dagar antar jag att man hade haft tid att rulla köttbullar på kvällen. Eller göra grytor på vardagarna.... Kanske är det så många som lagar massor med mat från grunden varje dag gör, arbetar kryare tid, är föräldralediga eller pensionerade? Eller handlar det bara om intresse?
Lite tankefel där anser jag.
7 dar i veckan är ju inklusive helgen.
Lite beroende på om man ser fredan som en vanlig dag eller något extra så har vi 4 eller max 5 vardagar till maten.
Här ser vi fredan som lite annorlunda för det mesta så det blir "fredagsmat" då.
Vad det innebär är väldigt olika men räknas i alla fall lite annorlunda mot mån-tors.
Då är det 4 vardagar kvar som jag ser det.
Gör man sen nån gryta på lördan samtidigt som man gör en stek eller vad det nu kan va så är där minst 2-4 vardagsmatar klara i kyl/frys för nästkommande vecka.
Spar man sen lite av steken med, typ halva så är där en dag till.
Gör man sen nåt på söndan med så blir det för ännu ett par dar till.
Här har vi mer problemet att hinna äta upp allt jag fryser in

Men det är bra att ha lite extra ifall man ska bort nån helg eller så.