CITAT (Peztis @ 23-02-2013, 11:38)

Tack, malcolm!
Oftast så låter man ju inte barnen stå och hamra, spika och borra utan att man är i närheten. Min son har också i många år haft riktiga verktyg och en egen riktig arbetsbänk nere i garaget (vi hade världens tjafs om min hela tiden!).
Men han har även haft en B&D leksaksbänk med plastverktyg och "sticksåg" som lyser och låter samt en skruvdragare som vrider. Detta har han ju kunnat leka med inne i huset och utan man är där och kollar hela tiden. Leksakerna sålde jag nu innan jul men det andra kan han ju använda flera år framöver.
Men jag håller med, oftast är det bättre att de har (billiga) riktiga redskap än leksaksvarianten. Om inte så kommer de att ta de vuxnas så fort de kan! Så han min son gjort hela tiden med både verktyg och trädgårdsredskap.
Jag gjorde i ordning en liten arbetsbänk med en verktygstavla ovanför till sonen i hobbyrummet, köpte även ett litet skruvstycke och gissa vad många timmar han spenderade där. Det lilla skruvstycket satte jag på min egen arbetsbänk sedan så det var inget skräp. Detta var bra uppfostran och han är duktig på allehanda praktiska göromål nu. Tyvärr lyckades jag aldrig få döttrarna intresserade på samma sätt.