Jag införde för många år sedan traditionen med julgröt till frukost. Gröt med skinkmackor! På kvällen är det ingen som orkar.
Sedan har vi ofta något pyssel kvar att göra. Oftast dekorera pepparkakshuset. På det viset går tiden fram till Kalle. Men inte blir det några paket då heller! Nej,
då är det dags för det stora julbordet. Först när det är undanplockat är det dags för tomten att komma.
Denna rutin accepterades till fullo av barnen redan när de var små. De gnällde faktiskt inte alls, mer än möjligtvis den sista stunden när mor (dvs jag) plockade undan. De fick faktiskt inte något för-paket. Inte av snålhet eller principer, men de klagade ju ändå inte. Den enda som kunde få något paket i förväg var jag!! Den enda namnsdag som någonsin har firats egentligen. Det blev lite sport vem som kom ihåg och säga det först. Lite som Filippin.
Annars håller jag till fullo med dem som säger: Var och en skapar sina egna traditioner! Vi har tillräckligt med måsten ändå omkring oss.
Inga: Det är tråkigt för dig med årets jul. Hoppas du ändå kan finna kraft att fira lite stillsamt och stämningsfullt. Stor kram!