Sidor: 1, 2
Dr_Westerlund
Har i år beslutat att skrinlägga traditionen att klapparna delas ut EFTER mat och Kalle.
Ungarna äter inte och hela dagen är ett förfärligt tjatande om hur mycket klockan är och när det är dags att ha klapputdelning. Så i år ska vi införa att det blir en grötfrukost i vardagsrummet med skinkmacka och sprakande brasa och då ska klapparna delas ut.

När jag berättat dettta för vänner och bekanta har det blivit stort ramaskri. Man SKA "plågas"
på julaftonen och gå där och vänta. Det hör till liksom. wink.gif

Hur gör ni med små barn? Tror ju knappast att det bara är mina Gulliganer wub.gif som gnölar på julaftonen.

AnnaLena
evelina
Så här gjorde vi när barnen var små.

Vi gick upp tidigt och ringde i en julklocka och sjöng "nu är det jul här i vårt hus...."sedan drack vi varm choklad med vispgrädde med lussebullar.
Barnen fick paket i strumpan som var en klapp av något slag som dem kunde sysselsätta sig med under dagen.

Jag tycker det är viktigt att man skapar sina egna jultraditioner.
Bry dig inte om vad andra tycker utan gör det som passar er familj.
jendah
Nr vi var små delades alltid julklapparna ut direkt efter Kalle... för att vi barn (lillebror och jag) inte skulle tjata, och för att vi skulle kunna äta middag i lugn och ro. Någon gång i tonåren ändrade vi "tillbaka" till julklappar på kvällen... Vuxna och tonåringar kan gott gå och vara nyfikna utan att det förstör dagen smile.gif wacko.gif smile.gif
Antar att vi går tillbaka till tidiga julklappar när det finns barn i familjen igen, för ro och trevnads skull wub.gif wub.gif

EDIT: Just det ja.... strumpor på morgonen fick vi också länge... med en liten pryl och lite godis smile.gif
KURT
Finns det fortfarande barn som ser "Kalle", när det nu finns så många andra teckande serier på TV? Eller igår "Kalle" i de "plågsamma" traditionerna?
Dr_Westerlund
Kom just på något angående Kalle.

När mina syskon och jag diskuterade våra jular hemma så var ett gemensamt, bestående minne att mamma alltid vispade rödbertsgrädden till sillsalladen under kalle. Elvispen störde nämnligen tv bilden så att den inte gick att se laugh.gif

Jomen nog ska man se Kalle. Hela familjen - numera - och med en chokladask och glögg smile.gif
AnnaLena
Magnolia
Håller med Evelina - gör det som känns trevligast! Jul ska man väl fira för att det är roligt, inte för att man måste. Dela ut klapparna när det passar er bäst! Man måste inte ens se på Kalle eller äta skinka ... (blir jag halshuggen nu... rolleyes.gif )
Yin o Yang
CITAT (Magnolia @ 14-12-2004, 11:28)
Man måste inte ens se på Kalle eller äta skinka ... (blir jag halshuggen nu...   rolleyes.gif )

Inte blir Du halshuggen tongue.gif . Håller helt med både Dig och andra - skapa egna traditioner. När jag var liten fick min bror och jag ofta ett spel eller kanske ett pussel som höll oss sysselsatta under dagen sleep.gif , då gick tiden fortare smile.gif . Kalle Anka hörde till, och gör det fortfarande trots att vi båda är 50+ nu. Det där med julklappar har vi slutat med - viktigare att träffas och umgås över lite god mat, ett roligt spel eller en bra film wub.gif
Malvia
Sedan barnen var små har de fått ett morgonpaket. Men först fick de leta efter paketet. I julstrumpan ligger en lapp till resp. barn och där står vad nästa steg är. T.ex. titta i kylskåpet och då ligger nästa lapp i kylskåpet, och till slut kommer man till platsen där paketet ligger.
Svårighet efter ålder. I paketet ligger oftast nåt man kan sysselsätta sig med under dagen. Frukost/lunch består av tomtegröt. Vid 14-tiden beger vi oss till svärmor och förbereder oss för Kalle Anka och glögg.
Efter det är det mat, yngsta knorrar. Men sen blir det udelning och versuppläsning. En i taget. Kaffe och choklad. Städning. God Jul!
tongue.gif
Inga från Närke
Tyvärr är det idag så att traditionerna många gånger har runnit ut i sanden p.g.a av att många familjer delar på sig. Alla vill ju ha sina barn och barnbarn hos sig på julen.Så har vi det i vår familj. Har försökt att införa varannan jul men det har varit svårt.
Har alltid varit samling hos min mor och far (vi är 2 syskon) varje familj men sedan har vi bildat nya familjer och då måste barnen dela mellan nya och famla familjen i alla fall på min brors sida. Våra är ju stora.
På min sida har min dotter med familj något som kallas julfrukost och då samlas de hos mågens syskon olika för varje år (5 syskon) farmor och farfar är med. Sedan nu de sista åren har de kommit till oss när Kalle börjat därefter utdelning av klappar och sedan julbord, sedan har de åkt hem till sig.
I år blir det inget med något. Mor och far orkar inte, jag är ju som sagt sjukskriven och orkar inte heller, min dotter likaså så då får vi sitta här på var sitt ställe och kolla på julen i TV vi gamlingar. Barnbarnen har ju julfrukosten sedan hem och öppna klappar. Får se om vi orkar åka dit. Måste ta en dag i taget. /Inga
Annlo
Vi lägger ett paket under sängen till barnen som sysselsätter dem under dagen rolleyes.gif
Jag minns själv att man tyckte det var den längsta dagen på hela året... sad.gif
Så vi försöker att inte plåga dem allt för länge... wub.gif

Så fort det börjar skymma kommer tomten, det måste ju vara lite mystiskt när han kommer med lyktan i skogen...

Annlouice
Iza
När klockan är 15.00 och Kalle börjar då är det jul för mig, då är allt som jag ska ha gjort före jul färdigt( har jag glömt eller inte hunnit allt så struntar jag i det). Då dricker vi julkaffe och efter Kalle är det julklappsutdelning, när det är färdigt så blir det julbord.
När barnen var små klädde vi granen när de hade gått och lagt sig, och lade julklapparna under granen. När de vaknade på morgonen fick de något som sysselsatte dem tills det var dags. Men en julaftonsmorgon väckte vår dotter oss och var alldeles till sig av glädje, hon riktigt strålade:"Mamma, Pappa tomten har varit här, titta vad jag har fått." Då hade hon packat upp alla paketen. Så går det med trötta föräldrar.
Ewa L
Jag införde för många år sedan traditionen med julgröt till frukost. Gröt med skinkmackor! På kvällen är det ingen som orkar.

Sedan har vi ofta något pyssel kvar att göra. Oftast dekorera pepparkakshuset. På det viset går tiden fram till Kalle. Men inte blir det några paket då heller! Nej, är det dags för det stora julbordet. Först när det är undanplockat är det dags för tomten att komma.

Denna rutin accepterades till fullo av barnen redan när de var små. De gnällde faktiskt inte alls, mer än möjligtvis den sista stunden när mor (dvs jag) plockade undan. De fick faktiskt inte något för-paket. Inte av snålhet eller principer, men de klagade ju ändå inte. Den enda som kunde få något paket i förväg var jag!! Den enda namnsdag som någonsin har firats egentligen. Det blev lite sport vem som kom ihåg och säga det först. Lite som Filippin.

Annars håller jag till fullo med dem som säger: Var och en skapar sina egna traditioner! Vi har tillräckligt med måsten ändå omkring oss.

Inga: Det är tråkigt för dig med årets jul. Hoppas du ändå kan finna kraft att fira lite stillsamt och stämningsfullt. Stor kram! wub.gif
Ciczi
Minns inte riktigt hur det var när jag var riktigt liten men har i alla fall för mig att det alltid har delats ut klappar efter Kalle och julmaten och gröten.
Det var nog så som många skrivit tidigare att jag och min syster (samt våra kusiner) fick en liten klapp med tomten efter Kalle för husfridens skull sleep.gif men resten fick vänta tills den stora utdelningen på kvällen.

Numera när alla kusinerna är vuxna delar vi (på min sida, inte min sambos) ut klapparna enligt följande procedur.
Först delas alla klapparna ut och man får vackert lägga dem på hög. Sedan börjar den äldste att öppna en klapp och sedan går det i tur och ordning från äldst i sällskapet till yngst. När man inte har fler klappar att öppna får man titta på vad de andra får. Det kan tyckas som en evig lång plåga (särskillt om man är femton personer) men vi barn har vant oss nu och det hör till traditionerna. Under klappöppningen äts det lite julgodis för den som orkar och dricks glögg och annat gott.

Efter klappöppningen delar vi in oss i lag och samlas runt TP eller något annat frågespel.

Vi tycker att det är en trevlig tradition och det kändes konstigt och annorlunda för mig att fira julen med min sambos släkt (gör det vart annat år) då alla bara sliter upp sina paket och det är ett fasligt väsen sad.gif. Dessutom blir det väsen för att jag öppnar långsamt och alltid har flest klappar kvar att öppna när alla andra är klara. Jag tycker det är spännande att öppna långsamt.

Ciczi
Ewa L
Just det, det glömde jag. Vi öppnar också en och en. Och alla tittar vad den har fått. På det viset "försvann" inte några julklappar bland papper + att barnen annars inte hade en aaaning om vad de fått från vem. Visst, klapputdelningen tar tid, men mycken möda ligger ofta bakom både ev. tillverkning eller inköp. Vackra paket skall det också vara. Gärna lackade. Och åtminstone några med vers.

Har också varit på julaftnar när det slits hysteriskt i paketen. Barnen hinner knappt öppna färdigt ett paket förrän det är dags att slita upp nästa.
Hannele
CITAT (Dr_Westerlund @ 14-12-2004, 10:35)
Har i år beslutat att skrinlägga traditionen att klapparna delas ut EFTER mat och Kalle.
Det har vi alltid gjort; efter.
Fast ibland har ungarna struntat i Kalle Anka, gått ut och åkt skridskor eller annat.

Amerika-faster har köpt julstrumpor till alla fyra och de ligger under granen med godishus på julaftonsmorgon.

Vi äter alltid julgröt till frukost med en mandel i och med gammeldags fruktkompot.
Den som får mandeln, får önska sej något. smile.gif
Eva i Skåne
Minns med fasa hur det var när jag var barn och de vuxna åt och åt och åt och...
Min lillebror var sjuk dagarna innan julafton varenda år, men ändå skulle man spara julklappsutdelningen till kvällen efter maten. Det var inte av någon ovilja, men så hade det alltid varit unsure.gif
Från de åren med brorsans huvudvärk, kräkningar osv har vi myntat begreppet tomtesjuk laugh.gif och jag tycker det är ett mycket passande uttryck för visst är det så många barn har det.

Mina barn har sluppit att vara så mycket tomtesjuka. När de var små fick de något pyssel under förmiddagen och så var det många barnprogram på tv.
Gästerna kom tidigt på eftermiddagen och vi började med glögg och pepparkakor, ibland kaffe och någon mer julkaka. Och DÅ kom tomten smile.gif Så blev det julklappsutdelning och sen kunde julbordet dukas fram och avnjutas i lugn och ro, så länge någon orkade, och barnen kunde leka hur mycket de ville under tiden.
Sulawesii
Bara jag får åka och hälsa på mamma (och all släkt som är där) och äta gott, så är det bra för mig!
I övrigt finns ingen tradition här.
Ciczi
CITAT (Ewa L @ 14-12-2004, 15:00)
Just det, det glömde jag. Vi öppnar också en och en. Och alla tittar vad den har fått. På det viset "försvann" inte några julklappar bland papper + att barnen annars inte hade en aaaning om vad de fått från vem.

Har också varit på julaftnar när det slits hysteriskt i paketen. Barnen hinner knappt öppna färdigt ett paket förrän det är dags att slita upp nästa.

Visst är det trist när det är så?

Ciczi
lotta_
Ända sedan jag var liten har "strumpan på sängen" dagen innan julafton varit viktig. Det är en tradition som mina föräldrar började med och som jag fört vidare till mina barn. Under natten fyller tomten strumpan med godis, frukt och en julklapp som gör att barnen kan sysselsätta sig fram till den riktiga julklappsutdelningen.

Julaftonsmorgonens frukost består av gröt, vörtlimpa och julskinka.
Kalle Anka hör till och det är originalet som går i SVT som gäller, när signaturmelodion börjar spelas så får jag den riktiga julkänslan. Efter tv-tittandet blir det julmiddag och när den är bortstökad kommer tomten med julklapparna. Senare på kvällen spelar vi spel, fikar och fortsätter att äta.

Vi firar alltid julafton hemma - barnen, min man och jag. Ibland händer det att vi har gäster, men för oss har det varit viktigt att skaffa en egen tradition och den är HEMMA. Resterande juldagar hälsar vi på hos mor- och farföräldrar.

Ibland förundras jag över hur lika vi svenskar firar julen, nästan lika på klockslaget. laugh.gif Det är väl ganska häftigt?!! biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Inga från Närke @ 14-12-2004, 13:05)
I år blir det inget med något. Mor och far orkar inte, jag är ju som sagt sjukskriven och orkar inte heller, min dotter likaså så då får vi sitta här på var sitt ställe och kolla på julen i TV vi gamlingar. Barnbarnen har ju julfrukosten sedan hem och öppna klappar. Får se om vi orkar åka dit. Måste ta en dag i taget. /Inga

Hoppas att ni får en fin julhelg ändå... det kan ibland vara skönt att få vara tvåsammen. wub.gif
Krya på dig! wub.gif
Snöflinga
Växte upp i en liten bondby i norra västerbotten med god sammanhållning. På jularna samlades några familjer hos oss, det åts och frossades, ( t.o.m. grishuvud med äpple i munnen, huvvaligen) i alldeles för lång tid tyckte vi barn som bara väntade på tomten. ( Kalle Anka fanns inte då)

Vi sprang ut på farstubron titt som tätt och lyssnade efter bjällrorna.
Det var byns "ungersvennar", som körde omkring omkring med häst och släde, utklädda till tomtar och delade ut julklapparna. Lycka tongue.gif

Tidig juldagsmorgon, (luddorna knarrade i snön) JULOTTA: Pållen selades med bjällerkrans, släden fylldes med fårskinn och facklor. Sedan var det racing vem som skulle vara först till kyrkan laugh.gif

Oftast var det också norrsken...... Usch vad jag blir nostalgisk wub.gif

Föll bort ifrån ämnet om traditioner i nutida jular, har skrivit det ien annan tråd och vill inte verka tjatig ......
kerstin z5-6
Fortfarande Snöflinga ,hörs bjällor i byarna i norra Västerbotten smile.gif
Numer heter pålle islandshäst , och ungersvenner , tja det är nog mest medelålders pappor som kör /tomteklädda
Alla samlar en liten slant till -julmorronpaketet till alla barn på julafton
Så alla små får en liten grej av tomten .
Snön knarrar , luddor finns att köpa igen och norrskenet är kvar

Tomtesläden kommer förbi , de år det är slädföre , trots att vi har nästan vuxna barn nu-tycker jag det är höjdpunkten på jul smile.gif och saknar det , de år det inte blir av .
fruberglund
Vi har alltid delat ut julklappar efter maten och Kalle.

När vi var små fick vi alltid en julklapp i sängen när vi vaknade på morgonen, pappa var alltid smart och gav oss nånting som höll oss sysselsatta tills det var dags för mat och Kalle och sen visste vi ju vad som väntade. Vi var alltid nöjda med det upplägget för då visste vi ju att vi fick en julklapp på morgonen och då gjorde det ju inget att vi fick vänta på resten biggrin.gif biggrin.gif

Nu är vi vuxna och i min familj har vi slutat dela ut julklappar utom till barnen. Även fast det är kul att själv få julklappar (ja, jag tycker fortfarande det är roligt med spänningen) så är det ju egentligen bara byte av pengar och ett j-la hets för att hitta nåt. Oftast blir det ju bara nåt skit som folk inte vill ha i alla fall. Det är ju sällan man hittar något som bara är helt rätt till ALLA man känner.

I min mans familj delar de fortfarande ut julklappar.

Eftersom min släkt bor 35 mil härifrån så firar vi vartannat år här och vartannat år där och därför behöver vi ju bara köpa vartannat år.

I år har vi i alla fall köpt lite souvenirer och roliga saker i Australien.

Vi har inga egna barn än men när vi får det så kommer vi nog köra varianten som pappa gjorde med oss, alltså 1 julklapp på morgonen och resten efter maten och Kalle.

Sen kommer jag verkligen försöka lära mina ungar att vara tacksamma för vad de får för jag vet vissa j-la snorungar (ursäkta språket) som gnäller för att de får för lite julklappar istället för att vara tacksamma för att de får några alls mad.gif och det är nog tyvärr alldeles för vanligt i dagens samhälle.

God jul och kram på er
Kattgräs
De får ett paket var på morgonen - något som håller dem sysselsatta tills det är dags för den riktiga julklappsutdelningen.

Tomten kommer inte alltid (han har ju så många att dela ut klappar till), men OM vi vet att han kommer, tittar vi ut genom fönstret då och då med förvånad min och säger till barnen att vi tyckte vi såg en ren eller en släde...
Än så länge fungerar det. unsure.gif rolleyes.gif tongue.gif
Bettson
Sista söndagen innan jul. Julgranen huggs och sätts in.
Skollediga ungdomar får till uppgift att julstäda. Jag hinner inte.

Dagen innan jul försöker jag vara ledig. Kastar in julskinan i ugnen på morgonen, åker och handlar och gör den julmat jag vill ha till mellandagarna. Sill å sånt. Stallet fejas och görs julfint, strö och hö skall inhandlas så det räcker hela julhelgerna.

Kvällen innan slås det in julklappar och rimmas.Gammelnalles rimverkstad förra året var till god hjälp.

Julaftons morgon smyger jag upp i ottan och åker till stallet. Hästarna kan inte få vara ute mer än ett par timmar eftersom vi åker bort över dagen. Så redan vid femtiden är jag där och ger frukost, ryktar och pysslar om lite.
Sedan får de vara ute mellan 6-9 på fm. Klockan åtta ringer jag hem väcker familjen så att alla hinner duscha och packa. Klockan kvart över nio kommer jag hem och klockan tio reser vi till Stockholm och släkten för att stanna till nästa morgon.

I bilen på vägen ringer jag till alla jag skrivit julkort till men glömt att posta (typiskt stressade lilla jag). Det gäller bara att inte glömma telefonboken hemma innan vi åker.

Klockan tolv är vi frammme, klockan ett äter hela släkten julbord. Vi brukar ha lite knytis för buffén.

Naturligtvis vill alla vi VUXNA se Kalle Anka. VI har ju vuxit upp med det, ungarna bryr sig inte men har överseende med oss. tongue.gif

Sedan brukar konstigt nog tomten dyka upp.När vi numera inte firar jul hos oss för vi har mindre hus, så kommer han inte längre i släde med frusen tomtemor som kör ett par shettisar framför.. Nu får stackars tomtefar gå.

Tomten har med sig var sin paket till barnen som bugar och tar tomten i hand. Resten har ju tomtenissarnan levererat i för väg och ligger under granen.

Rim är en stor del av julafton. Det brukar vara min uppgift att läsa rimmen och dela klapparna. Fyndiga rim har stort utrymme på julaftonen.

Tex från min man: Det här var det minsta raf-set jag kunde hitta
När du provar vill vi gärna titta.

Innehållet var ett par handskar. Det skall alltid finnas en retasjulklapp med. Stor energi läggs ner på att just den julklapp man själv ger skall vinna det priset.

Halvdästa, mer än nyttigt mätta spenderas kvällen med kylskåpsätning och godis och allmänt trevlig samvaro. Hundar skall rastas och framåt kvällen går svägerskan och jag till stallet och kvällfodrar hästarna i hennes stall.
Ingen brukar någonsin försöka ta det kvällspasset ifrån oss.

Morgonen därpå kör jag utan pardon upp min sömndruckna familj i ottan äter frukost och börjar hemresan. Skall hem och göra stallturen i mitt eget stall. Jag längtar alltid hem hur trevligt jag än haft med släkten.
Sollan
På julafton ska granen kläs, det ska drickas glögg och ses på Kalle Ankas Julafton. Och Karl Bertil Jonsson förstås. Julen firas på olika ställen, ofta hos os men i år med syster och svåger och systerson med fästmö och GULLEBEBISEN wub.gif
Nyårsdagen ska firas liggandes på soffan med katterna på magen medan man tittar på backhoppningen och äter chokladpraliner. Ett måste som tyvärr har försvunnit från SVT är filmen "Ivanhoe". Kanske lika bra det, så slipper man reta sig på att det där blonda våpet v-a-r-j-e år valde mesproppen Ivanhoe istället för den spännande tempelriddaren....
Fisan
Vad roligt det är att få höra hur andra firar jul! smile.gif

När jag och mina syskon (2 st) var små , fick vi en klapp under sängen natten till julafton. Gissa om det var svårt att sova den natten! Sen var det väntan till julbordet, som äts även numera kl ett. Kalle är stående, ett tillfälle till att få en slummer halft obemärkt. Efter fikar vi med struvor, mandelmusslor, engelsk fruktkaka och givetvis lussebullar o pepparkakor. Har mormor haft mycket energi brukar vi få gorån också. SEN är det dax för julklapparna! I en lugn takt får alla varsin juklapp att öppna innan vi går vidare. till nästa omgång. Alla hinner se vad man får och man kan tacka givaren ordentligt och tala ojm hur glad man blir. Eller hur?! tongue.gif Julgröten kokas till Karl-Bertil Jonsson , och serveras med skinkmacka. Utmattade av all mat brukar aftonen sluta med ett unisont gäspande innan ungarna packas in i bilen ca kl tio på kvällen.

Sen har vi då juldagen, som firas med min mans familj. Då är även makens son med, samt makens två bröder med respektive. Då äter vi ännu mer julmat ( skinkan o prinskorven sjunker inte undan): Efter maten är det ännu en julklappsutdelning. Lite färre klappar dock, det är bara barn o barnbarn som får. Svärmor får en julgrupp, bröderna en klapp på axeln. biggrin.gif (jösses, vad man kan vitsa!). Sen är det kaffe och tårta. Sen sitter man däckad i soffan o glöggar tills det är åka-hemdax...

I mina ögon ett perfekt arrangemang för alla parter. Man träffar bägge familjerna, styvsonen får fira med både mamma o pappa o alla halvsyskon och själv behöver jag inte göra mer än jag orkar o vill!!

GOD JUL!

Fisan
Sommartorparn
Julen börjar inte förrän på julafton kväll. På dagen städar man hela huset. Hänger upp julprydnader. Sågar ner en gran. Klär granen. Stökar i köket med skinka och annan matlagning.

När det är gjort äts julmiddag, granen tänds för första gången, julsånger sjungs, och därefter julklappsutdelning.
Eva i Skåne
CITAT (Sommartorparn @ 19-12-2004, 12:13)
Julen börjar inte förrän på julafton kväll. På dagen städar man hela huset. Hänger upp julprydnader. Sågar ner en gran. Klär granen. Stökar i köket med skinka och annan matlagning.

När det är gjort äts julmiddag, granen tänds för första gången, julsånger sjungs, och därefter julklappsutdelning.

OJ!!! Jag hade blivit hysterisk om jag haft allt det kvar att göra på julafton unsure.gif
Sommartorparn
CITAT (Eva i Skåne @ 19-12-2004, 12:32)
OJ!!! Jag hade blivit hysterisk om jag haft allt det kvar att göra på julafton unsure.gif

Vitsen är att allt arbete inte ska behöva göras av värdinnan utan av alla familjemedlemmarna tillsammans. I allmänhet jobbar ju alla dagen innan, och så ska dom ju hinna komma resandes också från olika delar av landet......

Så är det nu, men när jag var barn var alla julförberedelser hemliga ända till det att dörren till vardagsrummet öppnades på julafton kväll och man skulle låtsas vara överraskad. smile.gif
pejori
numera när barnen är stora går julfirandet lugnt tillväga
vi äter traditionell julmat med gröt, skinka, korv, köttbullar, janson, rödkål, ägg och sill. smile.gif smile.gif
mycket frukt och godis....kalle ett måste..
när barnen var små så skapade jag en egen tradition... inga paket under granen...
jag gömde deras paket på alla upptänkliga ställen, och gjorde en skattkarta var till dom.....när dom hittat ett paket, så låg kartan till nästa paket i paketet dom hittat...
det höll dom sysselsatta hela dagen utan gnäll och suckar.. smile.gif smile.gif
och dom tyckte det var jättekul att få leta efter dom själva wub.gif wub.gif
pejori
det visade sig att jag får fira jul i sängen i år....JAG HAR FÅTT VATTENKOPPOR!!!!! smile.gif smile.gif smile.gif
Malvia
Stackars dig, det är ju en barnsjukdom. Är du väldigt sjuk?
Min fasa är att få influensa till jul o nyår.
pejori
CITAT (Malvia @ 22-12-2004, 15:44)
Stackars dig, det är ju en barnsjukdom. Är du väldigt sjuk?
Min fasa är att få influensa till jul o nyår.

nä.. det är inte så farligt ännu....har brutit ut idag.... wub.gif wub.gif
men det kliar en del smile.gif smile.gif smile.gif
Betty
CITAT (pejori @ 22-12-2004, 15:40)
det visade sig att jag får fira jul i sängen i år....JAG HAR FÅTT VATTENKOPPOR!!!!! smile.gif smile.gif smile.gif

HÄR kan du läsa om vattkoppor! Inkubationstid 2 veckor, undvik att bada i badkar... Stackars dej! sad.gif
pejori
tack för länken betty... det var länge sedan jag behövde kolla,,,så det var dags nu smile.gif smile.gif
nu vet jag lite mer, vad som gäller smile.gif smile.gif
evelina
Oj!!! stackars dig! blink.gif
Kattgräs
Stackare! Krya på dig!
Potatismjöl lär lindra när det kliar som värst.
Milex
Passa på, om det går, att tvätta håret. Jag fick oxå vattkoppor som vuxen. Skrekk och gru. sad.gif Jag kunde bla inte tvätta håret på tre veckor. Jag är inte speciellt sjåpig av mig, lite skit har ingen dött av tycker jag, men fy efter tre veckor var håret det äckligaste jag sett.

Potatismjöl fungerar så där men är bättre än inget. Hoppas att du inte får det så hårt. Håll ut smile.gif
zaaritha
Traditioner, ja: När jag var barn klädde pappa en gran m färgade ljus, röda kulor o "sidensvansar", jättefina glasfåglar!
Se´n söp han sej asfull, skällde, gapade o var otrevlig..............
Jag öppnade julklappar julafton o var tvungen att "vara glad", annars fick far utbrott!

Jag tvingades att äta lutfisk m starka kryddor,(fy fasen), se´n gröt!
Ja--jag kan fortfarande inte slappna av i juletid, fast pappa dog-86.
Nu har jag svärmor, som alltid ballar ur till jul--se´n svärfar dog-95.
Så---jul--är inte kul!
pejori
CITAT (zaaritha @ 22-12-2004, 19:42)
Traditioner, ja: När jag var barn klädde pappa en gran m färgade ljus, röda kulor o "sidensvansar", jättefina glasfåglar!
Se´n söp han sej asfull, skällde, gapade o var otrevlig..............
Jag öppnade julklappar julafton o var tvungen att "vara glad", annars fick far utbrott!

Jag tvingades att äta lutfisk m starka kryddor,(fy fasen), se´n gröt!
Ja--jag kan fortfarande inte slappna av i juletid, fast pappa dog-86.
Nu har jag svärmor, som alltid ballar ur till jul--se´n svärfar dog-95.
Så---jul--är inte kul!

ta inte dit svärmor på julen då.... det är ju ditt val huh.gif
pejori
CITAT (Milex @ 22-12-2004, 17:05)
Passa på, om det går, att tvätta håret. Jag fick oxå vattkoppor som vuxen. Skrekk och gru. sad.gif Jag kunde bla inte tvätta håret på tre veckor. Jag är inte speciellt sjåpig av mig, lite skit har ingen dött av tycker jag, men fy efter tre veckor var håret det äckligaste jag sett.

Potatismjöl fungerar så där men är bättre än inget. Hoppas att du inte får det så hårt. Håll ut smile.gif

har tvättat med ättika... och det fungerar rätt så bra... men va det kliar!!! biggrin.gif biggrin.gif
zaaritha
Vi måste vara hos henne julafton, hon bor numera i lägenhet i Hjo.
Svägerskan vill vara där.
Lessen, om mitt inlägg verkade gnälligt.
Ville bara få ur mej varför jag mår så dåligt till jul.
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 22-12-2004, 15:40)
det visade sig att jag får fira jul i sängen i år....JAG HAR FÅTT VATTENKOPPOR!!!!! smile.gif  :)  :)

Stackars!!! wub.gif Potatismjöl har jag tagit till då barnen drabbades smile.gif
Hoppas det går över fort.
Bettson
CITAT (zaaritha @ 22-12-2004, 21:05)
Vi måste vara hos henne julafton, hon bor numera i lägenhet i Hjo.
Svägerskan vill vara där.
Lessen, om mitt inlägg verkade gnälligt.
Ville bara få ur mej varför jag mår så dåligt till jul.

Du har rätt att må bra juletid också.

Man behöver inte alltid fira med säkten. Tala om för din familj att du också har ett liv och att ditt välbefinnade också räknas.

Jag vet av egen erfarenhet hur svårt sådant kan vara. Men nyckeln är att man själv måste tycka till 100 % att man har rätt att må bra istället för att kliva undan för andra. Tycker du inte att det är så kan det vara svårt att övertyga omgivningen.

Den här julen är väl förmodligen redan bestämd, men ta sats i tanken inför nästa. Bestäm dig för att nästa jul skall vara på dina villkor. Då känns det kanske lättare att härda ut denna jul.

Du är inte alls gnällig. Stå på dig.

Ha det gott.

Bettson wub.gif
zaaritha
Jag har försökt!!
Jag stannade hemma en jul, för två år se´n; min man åkte ner till mor o
svägerska o firade julafton.
Men; efteråt blev det ett j--a liv! Svärmor tyckte att jag "svikit alla".
Jag vill inte fira julafton alls--det har ju bara vart ett helsicke--
se´n jag var barn!
Jul--det känns inte trevligt alls.
Bettson
Jag förstår din inställning.

Det jag egentligen säger är att svärmor inte skall ha monopol på att tycka vad omgivningen skall göra. Din man behöver hjälpa till att sätta gränser för henne. Men han kanske har svärt för det.

Var lite taktisk. Gör som ungarna som inte vill gå i skolan. Håll febertermometern under sänglampan och sjukförklara dig själv samma dag som ni skall åka.

Sjuk har ju alla rätt att vara. Fast du kanske inte är sjuk så som febertermometern säger utan mera att du har julus bacillicus-skräck. VIlken bacill det är behöver ju inte svärmor veta. tongue.gif
pejori
CITAT (Bettson @ 22-12-2004, 22:57)
Jag förstår din inställning.

Det jag egentligen säger är att svärmor inte skall ha monopol på att tycka vad omgivningen skall göra. Din man behöver hjälpa till att sätta gränser för henne. Men han kanske har svärt för det.

Var lite taktisk. Gör som ungarna som inte vill gå i skolan. Håll febertermometern under sänglampan och sjukförklara dig själv samma dag som ni skall åka.

Sjuk har ju alla rätt att vara. Fast du kanske inte är sjuk så som febertermometern säger utan mera att du har julus bacillicus-skräck. VIlken bacill det är behöver ju inte svärmor veta. tongue.gif

den bakterien är jättebra.. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
jag har vattenkoppor...ingen vill träffa mej nu smile.gif smile.gif
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 22-12-2004, 22:50)
Jag har försökt!!
Jag stannade hemma en jul, för två år se´n; min man åkte ner till mor o
svägerska o firade julafton.
Men; efteråt blev det ett j--a liv! Svärmor tyckte att jag "svikit alla".
Jag vill inte fira julafton alls--det har ju bara vart ett helsicke--
se´n jag var barn!
Jul--det känns inte trevligt alls.

Så tråkigt! Är det inte dags att du och din man skaffar er egna traditioner?... Jag skulle blivit väldigt besviken om min make valt att åka till sin mor och fira jul... medans jag stannade hemma. sad.gif
Det din svärmor sysslar med är utpressning och sånt ska ingen behöva tåla. Hon spelar offer... och det är bland det värsta jag vet. mad.gif

Du är värd en bättre jul än så... Tala om det för din man... utan att samtidigt be om ursäkt för ditt val.
Kram från mig wub.gif
pejori
håller med agnetha
låt honom åka själv till sin mamma... och fira julen med era närmaste..
wub.gif wub.gif
god jul på dej,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon