Minns inte riktigt hur det var när jag var riktigt liten men har i alla fall för mig att det alltid har delats ut klappar efter Kalle och julmaten och gröten.
Det var nog så som många skrivit tidigare att jag och min syster (samt våra kusiner) fick en liten klapp med tomten efter Kalle för husfridens skull

men resten fick vänta tills den stora utdelningen på kvällen.
Numera när alla kusinerna är vuxna delar vi (på min sida, inte min sambos) ut klapparna enligt följande procedur.
Först delas alla klapparna ut och man får vackert lägga dem på hög. Sedan börjar den äldste att öppna en klapp och sedan går det i tur och ordning från äldst i sällskapet till yngst. När man inte har fler klappar att öppna får man titta på vad de andra får. Det kan tyckas som en evig lång plåga (särskillt om man är femton personer) men vi barn har vant oss nu och det hör till traditionerna. Under klappöppningen äts det lite julgodis för den som orkar och dricks glögg och annat gott.
Efter klappöppningen delar vi in oss i lag och samlas runt TP eller något annat frågespel.
Vi tycker att det är en trevlig tradition och det kändes konstigt och annorlunda för mig att fira julen med min sambos släkt (gör det vart annat år) då alla bara sliter upp sina paket och det är ett fasligt väsen

. Dessutom blir det väsen för att jag öppnar långsamt och alltid har flest klappar kvar att öppna när alla andra är klara. Jag tycker det är spännande att öppna långsamt.
Ciczi
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"