CITAT (Huggorm @ 02-03-2013, 19:58)

Det sägs om det här nya, röda, betade vetet att det skall vara bättre än traditionellt råttgift på att få mössen att torka ihop. Dessutom skulle det få dem törstiga och söka sig till vatten när de började gå sönder invärtes. Hos mig funkade det, jag hade flera som gick ut mitt på golvet och la sig att dö. Men tyvärr verkade de inse efter ett tag att råttgiftet var farligt, för de slutade äta det...
Hur skulle det fungera, ur ett biomedicinskt perspektiv? Är giftet urindrivande till den grad att de dör av vätskebrist? Blöder de utåt. Stället för innåt, eller innehåller det en massa salt så de konserveras inifrån?
Jag ser det ur ett medicinskr perspektiv; Alla organismer ennehåller en viss mängd vätska, för att minska denna hos en mus måste man sticka dem och låta dem tömmas på blod, och inte ens då får man ut mer än kanske 15-20% (runt 0,5 ml) blod hos en mus som väger ca 25 g (fråg mig inte hur jag vet det...)... Tror faktiskt inte det räcker för att "mumifiera" en mus OM den inte hamnar på rätt ställe där den utsätts för varm torr luft och inga insekter.... Och då är nog omgivningen viktigast!