CITAT (c_shell @ 22-02-2013, 14:21)

Hej! Lyckades du med dina snowgum frön? Jag tänkte testa med det i år. (kommer ifrån Australien så vill också har en lite smak av hemma i trädgården!) På paketet står det att man ska stratifiera de 6-12 veckor i kylskåp (2-5 grader) i blöt sand och sedan inlindrad i plast. Tänkte om man börja nu då kan man plantera ut i maj efter sista frost. På paketet står det att man ska sedan börja med att så de i en kruka täckt med plast. Plantera ut vid 20 cm höjd. Skulle gärna vilja höra hur det gick för dina frön!
Nej. Nyinflyttad i fjol och han inte med. Kom från Melbourne i förgår och ska ska ordna det imorgon medan jag botar jetlaggen. Frun kommer därifrån och visst vore det roligt att visa barnen en Eucalyptus i trädgården.
Gissar att beskrivnnigen på paketet är för australiensiska förhållanden där man inte kan garanter kyla.
Min ide är att:
-fukta frön på hushållspapper.
-plantera i kruka med leca kulor och jord och bara ställa ut.
-ha eventuella plantor i kruka nåt år sedan i väldreänerad jord i skyddat söderläge
Jag bor på Södertörn och det är väl inte sannolikt att Snow Gum överlever här.
Såg någon som odlade en i Bergen men dom har ju kustklimat.
Det ska tydligen finnas Snow Gum i områden där det är ner till -23C. Det är ju svårt att veta var frönen man köpt är plockade. Jag fick mina från en firma i WA. Helst skulle man väl försökt få frön plockade på hög höjd i Tasmanien.
Redigerat av =BC=: 02-03-2013, 22:26