För ca 20 år sedan var jag och en kollega på en nyöppnad lunchrestaurang. Jag funderade lite granna när jag satt och åt. Servicen var si o så, maten smakade inte mycket. Något kändes fel. När jag kikad upp efter ett tag så insåg jag att all personal bestod av blonda tjejer i yngre 20-års ålder. Resturangens enda merit var dessa kvinnor. Vi gick aldrig mera dit.
Jag tycker att det är lika illa att berömma någon för utseendet som att kritisera utseendet. Hur en människa ser ut har man ej att göra med som konsument när man handlar varor. Att Lidl ”bara” anställer unga ”snygga” kvinnor är sorgligt. Man bara undra vilka kriterier de hade när de anställde sin personal.
Jag tänker bojkotta Lidl hädanefter av en mängd olika skäl. Bland annat därför att företaget representerar en ny form av arbetsgivare som säger att ”om det inte är förbjudet för oss, så är det tillåtet”. Man sätter nya ramar för att verka som arbetsgivare på ett inte önskvärt sätt.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|