Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hårt beskuret äppelträd?
          Leopardcookie
          Inlägg 04-03-2013, 18:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 269
          Medlem nr: 73 861

Skrev i en annan tråd, men kanske fler ser och läser det i ett eget inlägg.

Kan jag vänta mig äpplen av det här trädet, eller är det på tok för hårt beskuret?

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_7259.JPG ( 271.77k ) Antal nedladdningar: 61
          Bifogad fil  IMG_7260.JPG ( 315.92k ) Antal nedladdningar: 60

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Leopardcookie
          Inlägg 05-03-2013, 09:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 269
          Medlem nr: 73 861

Men visst är det så att man ska klippa av grenar som pekar uppåt? Det är jättesynd att det blivit toppkapat, men jag hade ingen koll på vad min sambo gjorde när han bestämde sig för att såga av topparna crying.gif
          När det kommer vattenskott (det lär det ju göra?), kan jag försöka forma om det med hjälp av dessa? Behålla några som växer uppåt så man får tillbaka en "topp"?
          Medveten om att det kanske kommer se förjävligt ut, men om det bara blir bättre sen så är ju det ok.. Kanske skulle anlita ett proffs att beskära nästa gång... phuu

Citera
          addo
          Inlägg 05-03-2013, 09:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

CITAT (Leopardcookie @ 05-03-2013, 09:00) *
          Men visst är det så att man ska klippa av grenar som pekar uppåt? Det är jättesynd att det blivit toppkapat, men jag hade ingen koll på vad min sambo gjorde när han bestämde sig för att såga av topparna crying.gif
          När det kommer vattenskott (det lär det ju göra?), kan jag försöka forma om det med hjälp av dessa? Behålla några som växer uppåt så man får tillbaka en "topp"?
          Medveten om att det kanske kommer se förjävligt ut, men om det bara blir bättre sen så är ju det ok.. Kanske skulle anlita ett proffs att beskära nästa gång... phuu

Att kappa uppåtväxande grenar är inte ett måste, många gör det för att slippa klättra när de ska plocka äpplena sen kan man ju forma trädet som man tycker är snyggt också. Det är där emot ett lika onaturligt växtsätt för trädet som att ha det spaljerat eller som häck.

Jag personligen skulle spara de starkaste vattenskotten och med hjälp av "tältpinne" i marken och snöre med krok över grenen böja ut de sparade vattenskotten så de får bilda nya grenar som fyller ut hålrummen i kronan. Men det är för att jag gillar onaturliga platta kronor på mina äppelträd.

Det viktigaste att tänka på är att låta trädet återfå så mycket bladmassa som möjligt efter beskäringen samt att se till att grenarna efter såren får växa ordentligt så såren vallar över.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 20:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon