CITAT (Leopardcookie @ 05-03-2013, 09:00)

Men visst är det så att man ska klippa av grenar som pekar uppåt? Det är jättesynd att det blivit toppkapat, men jag hade ingen koll på vad min sambo gjorde när han bestämde sig för att såga av topparna
När det kommer vattenskott (det lär det ju göra?), kan jag försöka forma om det med hjälp av dessa? Behålla några som växer uppåt så man får tillbaka en "topp"?
Medveten om att det kanske kommer se förjävligt ut, men om det bara blir bättre sen så är ju det ok.. Kanske skulle anlita ett proffs att beskära nästa gång... phuu
Att kappa uppåtväxande grenar är inte ett måste, många gör det för att slippa klättra när de ska plocka äpplena sen kan man ju forma trädet som man tycker är snyggt också. Det är där emot ett lika onaturligt växtsätt för trädet som att ha det spaljerat eller som häck.
Jag personligen skulle spara de starkaste vattenskotten och med hjälp av "tältpinne" i marken och snöre med krok över grenen böja ut de sparade vattenskotten så de får bilda nya grenar som fyller ut hålrummen i kronan. Men det är för att jag gillar onaturliga platta kronor på mina äppelträd.
Det viktigaste att tänka på är att låta trädet återfå så mycket bladmassa som möjligt efter beskäringen samt att se till att grenarna efter såren får växa ordentligt så såren vallar över.