Intressant ämne detta.
Finns en annan mer näraliggande också, som har med prioriteringar att göra. När vi vet att vi kan köpa frukten så prioriterar vi vår tid till annat.
Och vi prioriterar annat för våra rum också. Fram till under och strax efter andra världskriget var det vanligt att man i en liten trädgård på 500 kvm hade flera äppelträd (satta på frögrundstam, då blir det som störst och då får de också möjlighet att leva i flera hundra år), något päronträd, några stenfruktsträd, en massa bärbuskar - och så odlingsbäddarna förstås där man satte grönsaker och potatis.
Nu använder vi trädgårdarna till förvaringsplats för bil och redskap, inte minst gräsklipparen som klipper ytorna som ersatte odlingsbäddarna. Vi vill sitta i trädgården, och numera vill vi inte sitta i bersåer eller under fruktträden, vi vill sitta lite upphöjd på stensättning eller altan.
Och när vi bygger fasta sittplatser för de stunder vi har för trädgårdens sociala sittande så vill vi ha sol där. Eftersom vi inte sitter så länge så är det oftast OK med mycket sol. Platserna måste dessutom ha sol hela året och helst så länge på dygnet som solen är uppe. Blir det någon gång på sommaren för mycket sol, och det blir det alla år, sätter vi upp parasoll och markiser som vi kan fälla upp och ned.
Och då står träden i vägen.
Så en del träd fälls när carport och sittplats/altan byggs, och sedan söker vi vindlä nära huset. Kanske genom att sätta upp ett staket och klä det med något vindstoppande.
Men samtidigt som vi helst fjärmar oss en bra bit från att sitta i kontakt med mark och att flytta sittplats med årstid och dygnsrytm, så tappar vi också tilliten till träden.
Många är rädda för stora träd, och många vill inte att något enda träd, inte heller fruktträden, ska bli högre än huset.
Så då toppas träden. Vanligast är det ju med äppelträden. För vi har också glömt att för bara några decennnier sedan klev farmor upp som 85-åring i grenklykorna och plockade. on kallade det aldrig för klättring. Hon klev upp. Mmedan vi inte tror att vi kan kliva i fruktträden längre.
Vi tror att vi är bättre på att klättra på stegar. Ja, inte för att plocka frukten en solig septemberdag då. Utan en iskall, hal, slaskig februari/marsdag för att toppa träden. Så att vi ska slippa klättra för att plocka den varma perioden...
Låter kanske som att jag gör ironi över hela mänskligheten! :-) Men en hel del av detta gäller nog oss alla mer eller mindre. Också jag köper en massa frukt, även om jag genom jobbet inspireras att mosa, safta och frysa in mer än att gå i affärer för att köpa detta. Också jag gillar att enkelt på morgonen gå ut på en altan eller stensättning och dricka morgonté. Också jag ryser till på våren när solen inte når över mina trädtoppar...
Och alla blir inte lyckliga över att ta en helgdag till att samla familj och vänner, plocka och göra sylt och mos till hela året. Men jag tror att många skulle tycka det var lite roligare om man räknade lite på hur mycket tid i jobb, transporter, handlande, som det kostar att köpa allt. Dessutom är det ofta ensamt!
--------------------
|