Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Med anledning av alla beskärarfrågor;, Måste man beskära sina träd (ffa äpple)?
          KRT
          Inlägg 07-03-2013, 08:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Har läst många frågor om beskärning på sistone, och började fundera - måste man alltid beskära sina träd? Tänker kanske ffa på äppelträd (eftersom det är det många frågor handlar om), men även andra träd?

Ger inte obeskurna äppelträd frukt? Är inte dagens fruktträd kapabla att skapa välbalanserade kronor själv? Vad händer om man "ärver" ett äppelträd som tidigare beskurits hårt och låter det vara? Kommer det kunna återta ett normalt växtsätt? Och vad ÄR ett normalt växtsätt för äpple? Vilket är situationen hos oss - äppelträden är formade på ett sätt som varken är praktiskt eller snyggt (låga och platta, omöjliga att gå under). Vill gärna göra dem lite högre, vilket jag hoppas och tror går, men borde jag kanske köpa ett nytt träd i stället och börja om?

Jag förstår att man måste beskära om grenar skaver mot varandra, eller mot t.ex. ett hus. Eller att träd kan börja luta, grenar knäckas etc. Men måste man verkligen klippa bort alla grenar som inte går i exakt rätt riktning - gör man trädet en tjänst om man klipper, eller en större tjänst om man låter det vara lite vildvuxet?

Att man beskär hårt på en äppelodling, där träden ska vara extremt produktiva under en kort tid är en sak - men de flesta av oss vill väll inte ha en äppelodling på tomten?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 07-03-2013, 15:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Intressant ämne detta.

Finns en annan mer näraliggande också, som har med prioriteringar att göra. När vi vet att vi kan köpa frukten så prioriterar vi vår tid till annat.

Och vi prioriterar annat för våra rum också. Fram till under och strax efter andra världskriget var det vanligt att man i en liten trädgård på 500 kvm hade flera äppelträd (satta på frögrundstam, då blir det som störst och då får de också möjlighet att leva i flera hundra år), något päronträd, några stenfruktsträd, en massa bärbuskar - och så odlingsbäddarna förstås där man satte grönsaker och potatis.

Nu använder vi trädgårdarna till förvaringsplats för bil och redskap, inte minst gräsklipparen som klipper ytorna som ersatte odlingsbäddarna. Vi vill sitta i trädgården, och numera vill vi inte sitta i bersåer eller under fruktträden, vi vill sitta lite upphöjd på stensättning eller altan.

Och när vi bygger fasta sittplatser för de stunder vi har för trädgårdens sociala sittande så vill vi ha sol där. Eftersom vi inte sitter så länge så är det oftast OK med mycket sol. Platserna måste dessutom ha sol hela året och helst så länge på dygnet som solen är uppe. Blir det någon gång på sommaren för mycket sol, och det blir det alla år, sätter vi upp parasoll och markiser som vi kan fälla upp och ned.

Och då står träden i vägen.

Så en del träd fälls när carport och sittplats/altan byggs, och sedan söker vi vindlä nära huset. Kanske genom att sätta upp ett staket och klä det med något vindstoppande.

Men samtidigt som vi helst fjärmar oss en bra bit från att sitta i kontakt med mark och att flytta sittplats med årstid och dygnsrytm, så tappar vi också tilliten till träden.

Många är rädda för stora träd, och många vill inte att något enda träd, inte heller fruktträden, ska bli högre än huset.

Så då toppas träden. Vanligast är det ju med äppelträden. För vi har också glömt att för bara några decennnier sedan klev farmor upp som 85-åring i grenklykorna och plockade. on kallade det aldrig för klättring. Hon klev upp. Mmedan vi inte tror att vi kan kliva i fruktträden längre.

Vi tror att vi är bättre på att klättra på stegar. Ja, inte för att plocka frukten en solig septemberdag då. Utan en iskall, hal, slaskig februari/marsdag för att toppa träden. Så att vi ska slippa klättra för att plocka den varma perioden...

Låter kanske som att jag gör ironi över hela mänskligheten! :-) Men en hel del av detta gäller nog oss alla mer eller mindre. Också jag köper en massa frukt, även om jag genom jobbet inspireras att mosa, safta och frysa in mer än att gå i affärer för att köpa detta. Också jag gillar att enkelt på morgonen gå ut på en altan eller stensättning och dricka morgonté. Också jag ryser till på våren när solen inte når över mina trädtoppar...

Och alla blir inte lyckliga över att ta en helgdag till att samla familj och vänner, plocka och göra sylt och mos till hela året. Men jag tror att många skulle tycka det var lite roligare om man räknade lite på hur mycket tid i jobb, transporter, handlande, som det kostar att köpa allt. Dessutom är det ofta ensamt!

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          KRT   Med anledning av alla beskärarfrågor;   07-03-2013, 08:29
          kerstinbern   Orsaken till denna massaker som pågår i så många t...   07-03-2013, 08:42
          Gunilla T   Bra att du tar upp denna fråga KRT... Det verkar ...   07-03-2013, 09:21
          Aqvakul   Stenfruktträd och strama häckar - ja Övrigt - så l...   07-03-2013, 09:53
          KRT   Stenfruktträd och strama häckar - ja Övrigt - så l...   07-03-2013, 09:57
          Klint   I mitt fall är det så att det blir många äpplen på...   07-03-2013, 11:35
          Cilla   Hej Klint! Om du vill minska fruktsättningen s...   07-03-2013, 14:05
          Peztis   Jag har väl gått på den villfarelsen att vid beskä...   07-03-2013, 11:55
          Cilla   Man kan med beskärning åstadkomma förändringar hos...   07-03-2013, 14:23
          Piccante   Ja ibland kan man undra hur det står till med de a...   07-03-2013, 14:45
          Gunilla T   Ja ibland kan man undra hur det står till med de a...   07-03-2013, 14:52
          addo   För mig råder det inga tvivel om att alla växter k...   07-03-2013, 18:40
          Fjortispower   För mig råder det inga tvivel om att alla växter k...   09-03-2013, 11:32
          Bassam   Hej Men behöver före beskärning att vet: 1 Att tr...   08-03-2013, 01:52
          Cilla   Bassam, vad menar du med ... eller på fel teknik...   08-03-2013, 10:07
          Bassam   Hej ( Snitt ska läggas utanför grenkrage ). Du har...   10-03-2013, 17:17
          Cilla   Hej Bassam, tack för förklaringen, som dock ligger...   10-03-2013, 23:09
          jaj-51   Har läst många frågor om beskärning på sistone, oc...   11-03-2013, 06:59
          Gåsis   Här i zon sju beskär jag aldrig. Vintern och möjli...   17-03-2013, 08:16
          Gossen Ruda   Normalt låter jag träden växa fritt numera men jag...   17-03-2013, 11:21
          P.Domesticum   Det verkar som många har en felaktig bild av besk...   17-03-2013, 12:32
          Bassam   Hej Plantskolor gör formen till fruktträd, de bör...   18-03-2013, 17:08
          P.Domesticum   Hej Plantskolor gör formen till fruktträd, de bör...   20-03-2013, 21:19
          Klint   Igår var arboristen här,han tog ner ett träd som s...   20-03-2013, 14:46
          Rubecula   Igår var arboristen här,han tog ner ett träd som s...   21-03-2013, 16:14
          Klint   Förstår jag dig rätt: vill han fortsätta beskärnin...   21-03-2013, 18:28
          Rubecula   Ja det var så han sa.Min svärmor va med eftersom h...   21-03-2013, 21:29
          Huggorm   Det innebär att trädet får satsa en massa kraft på...   21-03-2013, 18:52
          Powerowic   Det viktigaste torde nog vara varför, har man inge...   21-03-2013, 19:42
          Bassam   Hej Beskärning är lätt om man studera bra växter s...   22-03-2013, 00:38
          Whiskuchi   Vad händer om man "ärver" ett äppelträd ...   22-03-2013, 08:44
          buffy   Håller med om det där med att hårt beskurna träd i...   22-03-2013, 09:04
          Klint   Jg ska kontakta arboristen igen,men han är alltså ...   22-03-2013, 11:12
          Bassam   Hej Som jag säga alltid, fegisar kan inte lära si...   22-03-2013, 17:10

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 16:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon