|
Har läst många frågor om beskärning på sistone, och började fundera - måste man alltid beskära sina träd? Tänker kanske ffa på äppelträd (eftersom det är det många frågor handlar om), men även andra träd?
Ger inte obeskurna äppelträd frukt? Är inte dagens fruktträd kapabla att skapa välbalanserade kronor själv? Vad händer om man "ärver" ett äppelträd som tidigare beskurits hårt och låter det vara? Kommer det kunna återta ett normalt växtsätt? Och vad ÄR ett normalt växtsätt för äpple? Vilket är situationen hos oss - äppelträden är formade på ett sätt som varken är praktiskt eller snyggt (låga och platta, omöjliga att gå under). Vill gärna göra dem lite högre, vilket jag hoppas och tror går, men borde jag kanske köpa ett nytt träd i stället och börja om?
Jag förstår att man måste beskära om grenar skaver mot varandra, eller mot t.ex. ett hus. Eller att träd kan börja luta, grenar knäckas etc. Men måste man verkligen klippa bort alla grenar som inte går i exakt rätt riktning - gör man trädet en tjänst om man klipper, eller en större tjänst om man låter det vara lite vildvuxet?
Att man beskär hårt på en äppelodling, där träden ska vara extremt produktiva under en kort tid är en sak - men de flesta av oss vill väll inte ha en äppelodling på tomten?
kerstinbern
07-03-2013, 08:42
Orsaken till denna massaker som pågår i så många trädgårdar är flera:
1: Det syns att man gör något i trädgården, vad man sedan gör är inte så noga.
2: Många tycks ha en religiös övertygelse om att naturen inte klarar sig utan människans ingripande, det gäller både för växter och för vilda djur.
3: En liten grupp vet verkligen vad de gör, och de vill inte ha en massa äpplen på marken att plocka upp, på köpet får de också färre löv att kratta upp, därför kalklipper de regelbundet fruktträden.
Det var länge sedan jag gav upp med att försöka att bedriva logisk argumentation, även om de ser alla vattenskott de åstadkommer så verkar det vara helt glömt nästa år.
Gunilla T
07-03-2013, 09:21
Bra att du tar upp denna fråga KRT...
Det verkar finnas en allmän inställning att träd och buskar måste beskäras vilket inte alls är fallet. Ofta för "att det kliar i fingrarna" vilket inte är något skäl alls. Alltför många verkar inte ha någon uppfattning alls varför de beskär eller vad som skall åstadkommas.
Om man vill investera i träd/buskar är det bra att läsa på innan för att få en uppfattning om vad man planterar och vilken storlek trädet/busken har om 10 år. Att hålla ner träd i storlek som naturligt vill växa sig stora blir aldrig bra.
Snabbväxande är mångas önskemål för att snabbt få till t.ex. insynsskydd men naturen fungerar inte så. Det som snabbt växer upp fortsätter att växa snabbt och stannar inte vid den storlek där vi själva tycker det räcker.
Verkligen sorgligt att se alla dessa stympade och förstörda träd som aldrig fått visa upp sin grandiositet och skönhet....tur att de inte kan hämnas.
Aqvakul
07-03-2013, 09:53
Stenfruktträd och strama häckar - ja Övrigt - så lite som möjligt
CITAT (Aqvakul @ 07-03-2013, 09:53)  Stenfruktträd och strama häckar - ja Övrigt - så lite som möjligt Strama häckar förstår jag  , men varför måste man beskära stenfrukträd? Trodde tex körsbär var ett sådan där man helst ska kapa så lite som möjligt
I mitt fall är det så att det blir många äpplen på ett träd,de faller rätt i grusgången,när de är så många utvecklas inte äpplena så bra,man kan inte gallra själva äpplena när träden är jättehöga.Ett annat träd hänger grenarna så långt ner att det inte går att gå under svårt att klippa gräs,äpplet mår sämre.jag har mycket att göra i trädgården så det är inte fingrarna som behöver sitt,jag är glad i mina äppelträd,jag vill inte ha en äppelodling men jag vill att både träden och vi ska trivas det är en trädgård jag har inte en ödetomt.
Jag har väl gått på den villfarelsen att vid beskärning av just äppelträd så gör man det för att man ska släppa in solen så att frukten blir mer smakrik. Dessutom så klipper man bort en del så att det blir färre frukter men de som kommer har möjlighet att bli större och förhoppningsvis godare. Tittar man på äppelträd som vildat till sig så tycker jag att frukten är mindre men det finns fler av dem på trädet. Eller nedanför trädet... Det är i alla fall orsaken till varför jag klipper i mina äppelträd. Men faktum är att jag gör det inte slaviskt varje år... Har inte haft tid, orkat osv ibland. Buskarna klipps knappt alls, de rensas möjligen ur emellanåt. Häcken borde dock få sig en rejäl duvning och tas ned ett par meter eller så... Vi ville ha insynskydd men nu är det lite in absurdum.
Hej Klint! Om du vill minska fruktsättningen så är beskärning inte bästa sättet. Vill du ha färre frukter på grusgångarna - härma det som fruktodlare fruktar mest istället! Tar bara tio minuter, görs under blomning, inga gifter... Under blomning: På med vattenslangen. Härma ett slagregn, spruta vatten på blommorna. Räcker med normalt tryck från vattenslangen, och kan sprutas partiellt där du inte vill ha frukt. CITAT (Klint @ 07-03-2013, 11:35)  I mitt fall är det så att det blir många äpplen på ett träd,de faller rätt i grusgången,när de är så många utvecklas inte äpplena så bra,man kan inte gallra själva äpplena när träden är jättehöga.Ett annat träd hänger grenarna så långt ner att det inte går att gå under svårt att klippa gräs,äpplet mår sämre.jag har mycket att göra i trädgården så det är inte fingrarna som behöver sitt,jag är glad i mina äppelträd,jag vill inte ha en äppelodling men jag vill att både träden och vi ska trivas det är en trädgård jag har inte en ödetomt.
Man kan med beskärning åstadkomma förändringar hos träden, om man vet vilka förändringar som är möjliga att uppnå och hur man gör det. Med fruktträd finns så många föreställningar om vad man ska, bör, kan åstadkomma att de flesta beskärningar leder till sjukare träd med betydligt kortare liv än vad träden är byggda för. Vissa föreställningar är t ex att - man måste beskära äppelträd för att de ska ge frukt - man kan "lära" träden att växa nedåt eller att inte ge nödskott/vattenskott - äppelträd inte håller om de växer fritt osv. Jag tror att myter som ersatt kunskap kom in i samband med att vi slutade vara beroende av det vi odlade själva. Också vi som har trädgårdar med lagringsbara vinterfrukter köper merparten av frukten. Istället lär vi oss andra saker som har med vår tids överlevnad att göra. Hur man kommunicerar via mobiltelefoner, internet mm... Man kan tänka sig en parallell i en situation där plötsligt all elektronisk kommunikation blev onödig i världen. Folk kommunicerade på något annat sätt, och en massa mobiltelefoner, TV-apparater, datorer m fl blev liggande i hemmen. Snart bortsorterade i någon källare. Efter 10 år kanske någon som vuxit upp i denna värld ville få igång en apparat igen. Men hur? Vattna på den? Dunka? Hälla jord i den och vänta? Ungefär så ser faktiskt beskärningarna ut av våra fruktträd idag... Med en stor skillnad. Apparaterna klarar sig inte utan oss människor, i alla fall inte utan att vi ger dem energi och lite annat. Träden behöver oss inte, det är vi som behöver dem. Och om vi vill kunna gå under våra äppelträd så får vi göra något med dem, för de vill själva ha kronan mycket lågt ned. Vill vi få dem att ge större frukter än de är skapade att göra i sig själva, ja då får vi göra något med dem. Och vill vi att äppelträden ska uppfylla detta och samtidigt vara friska och långlivade så att vi kan ligga under dem i hängmatta, sitta under dem i svalkande skugga mm - ja då får vi lära oss lite av det som de flesta tidigare kunde, på den tiden då man var beroende av frukten. Kommersiell fruktodling har man inte mycket nytta av att kika på. Där använder man sig i första hand av mycket svagväxande träd som står med stödpinne hela livet och som man behåller i 15 år endast. Däremot finns en hel del kunskap att hämta i arboristvärlden, dvs där man lär sig trädens anatomi, fysionomi, biologi. Här är en intressant konferens för den som verkligen vill fördjupa sina kunskaper i vår! http://sverigesarboristforbund.se/verksamh...ree_pruning.php
Piccante
07-03-2013, 14:45
Ja ibland kan man undra hur det står till med de allmänbiologiska kunskaperna? Det är väl en effekt av urbaniseringen. När 9 av 10 personer inte är involverade i vår livsmedelsproduktion eller lever med självhushållning längre så har kunskaper om växt och djurliv blivit överflödiga.
Växter behöver ljus för sin fotosyntes. Därför strävar växter i konkurrens med varandra om att allokera den resursen dvs ta för sig så mycket de kan för att gynna sin egen tillväxt. Det är den naturliga drivkraften hos växter att sträva uppåt och utåt för att få större yta som kan absorbera ljus. Ändå är det ganska vanligt att man hör folk säga att "mitt äppelträd på baksidan huset (i skugga) växer bara åt fel håll!" Ska man tvinga det med tyngder och rep att växa rakt! Eller att man ska beskära kronan/ bladverket på sina växter för att bladen "tar" näringen från blommorna så det blir mindre frukt...
Det är väldigt synd att etnobotaniskt kunnande och hantverkskunnande försvinner. Den dagen vi drabbas av en livsmedelskris kan det vara nyttigt att kunna.
Gunilla T
07-03-2013, 14:52
CITAT (Piccante @ 07-03-2013, 14:45)  Ja ibland kan man undra hur det står till med de allmänbiologiska kunskaperna? Det är väl en effekt av urbaniseringen. När 9 av 10 personer inte är involverade i vår livsmedelsproduktion eller lever med självhushållning längre så har kunskaper om växt och djurliv blivit överflödiga.
Växter behöver ljus för sin fotosyntes. Därför strävar växter i konkurrens med varandra om att allokera den resursen dvs ta för sig så mycket de kan för att gynna sin egen tillväxt. Det är den naturliga drivkraften hos växter att sträva uppåt och utåt för att få större yta som kan absorbera ljus. Ändå är det ganska vanligt att man hör folk säga att "mitt äppelträd på baksidan huset (i skugga) växer bara åt fel håll!" Ska man tvinga det med tyngder och rep att växa rakt! Eller att man ska beskära kronan/ bladverket på sina växter för att bladen "tar" näringen från blommorna så det blir mindre frukt...
Det är väldigt synd att etnobotaniskt kunnande och hantverkskunnande försvinner. Den dagen vi drabbas av en livsmedelskris kan det vara nyttigt att kunna.
Intressant ämne detta.
Finns en annan mer näraliggande också, som har med prioriteringar att göra. När vi vet att vi kan köpa frukten så prioriterar vi vår tid till annat.
Och vi prioriterar annat för våra rum också. Fram till under och strax efter andra världskriget var det vanligt att man i en liten trädgård på 500 kvm hade flera äppelträd (satta på frögrundstam, då blir det som störst och då får de också möjlighet att leva i flera hundra år), något päronträd, några stenfruktsträd, en massa bärbuskar - och så odlingsbäddarna förstås där man satte grönsaker och potatis.
Nu använder vi trädgårdarna till förvaringsplats för bil och redskap, inte minst gräsklipparen som klipper ytorna som ersatte odlingsbäddarna. Vi vill sitta i trädgården, och numera vill vi inte sitta i bersåer eller under fruktträden, vi vill sitta lite upphöjd på stensättning eller altan.
Och när vi bygger fasta sittplatser för de stunder vi har för trädgårdens sociala sittande så vill vi ha sol där. Eftersom vi inte sitter så länge så är det oftast OK med mycket sol. Platserna måste dessutom ha sol hela året och helst så länge på dygnet som solen är uppe. Blir det någon gång på sommaren för mycket sol, och det blir det alla år, sätter vi upp parasoll och markiser som vi kan fälla upp och ned.
Och då står träden i vägen.
Så en del träd fälls när carport och sittplats/altan byggs, och sedan söker vi vindlä nära huset. Kanske genom att sätta upp ett staket och klä det med något vindstoppande.
Men samtidigt som vi helst fjärmar oss en bra bit från att sitta i kontakt med mark och att flytta sittplats med årstid och dygnsrytm, så tappar vi också tilliten till träden.
Många är rädda för stora träd, och många vill inte att något enda träd, inte heller fruktträden, ska bli högre än huset.
Så då toppas träden. Vanligast är det ju med äppelträden. För vi har också glömt att för bara några decennnier sedan klev farmor upp som 85-åring i grenklykorna och plockade. on kallade det aldrig för klättring. Hon klev upp. Mmedan vi inte tror att vi kan kliva i fruktträden längre.
Vi tror att vi är bättre på att klättra på stegar. Ja, inte för att plocka frukten en solig septemberdag då. Utan en iskall, hal, slaskig februari/marsdag för att toppa träden. Så att vi ska slippa klättra för att plocka den varma perioden...
Låter kanske som att jag gör ironi över hela mänskligheten! :-) Men en hel del av detta gäller nog oss alla mer eller mindre. Också jag köper en massa frukt, även om jag genom jobbet inspireras att mosa, safta och frysa in mer än att gå i affärer för att köpa detta. Också jag gillar att enkelt på morgonen gå ut på en altan eller stensättning och dricka morgonté. Också jag ryser till på våren när solen inte når över mina trädtoppar...
Och alla blir inte lyckliga över att ta en helgdag till att samla familj och vänner, plocka och göra sylt och mos till hela året. Men jag tror att många skulle tycka det var lite roligare om man räknade lite på hur mycket tid i jobb, transporter, handlande, som det kostar att köpa allt. Dessutom är det ofta ensamt!
För mig råder det inga tvivel om att alla växter klarar sig utmärkt på egen hand, jag beskär dock så mycket jag kan dels för att jag tycker det är roligt, dels av estetiska skäl och ibland för att skapa plats och släppa in ljus under växterna så jag kan odla andra växter under dem.
Hej
Men behöver före beskärning att vet: 1 Att träd behöver beskära eller inte. 2 varför ska jag beskära detta. 3 var lägger frukt knoppar.
Obs
sedan kan man börja beskära, för att många säger att de fick ingen eller få frukt efter beskärning, , på grund att de ta bort frukt knoppar med beskärning, eller de säger att de haft svamp sjukdom efter beskärning på grund att de beskära på fel tid, eller på fel teknik klippning som samla vatten över snett området, eller de fick många vattenskott på grund att de beskära hård finns många som tror att beskära mycket lätt, och de gör mycket fel. och finns många som vågar inte beskära, båda har fel. måste man fråga och lära sig mycket före beskärning annars man ska förlorar sin älskade träd eller frukt.
Bassam
Bassam, vad menar du med ... eller på fel teknik klippning som samla vatten över snett området,
Rätt snittläggning har ingenting med regnvatten på snitt att göra. Det är en av myterna som kommit in och ersatt kunskap om trädens biologi. Rätt lagda snitt är en av de saker som är ganska lätt att lära sig i teorin. Sedan är det mycket övning för att klara hantverket, särskilt när man håller på några timmar en dag. Men tekniken är enkel i teorin: Snitt ska läggas utanför grenkrage eller grenbarkås. Bilder: http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm
Fjortispower
09-03-2013, 11:32
CITAT (addo @ 07-03-2013, 18:40)  För mig råder det inga tvivel om att alla växter klarar sig utmärkt på egen hand, jag beskär dock så mycket jag kan dels för att jag tycker det är roligt, dels av estetiska skäl och ibland för att skapa plats och släppa in ljus under växterna så jag kan odla andra växter under dem. Håller med
Hej ( Snitt ska läggas utanför grenkrage ). Du har rätt men jag menar att snittvinkel ska bli nästan 45 grader, för att regn vatten ska inte stanna över snitt ytan, om regn vatten stanna i snitt området, Svampen ska växa på snitt området och sedan ska smitta andra träd delar.
H.Bassam
Hej Bassam, tack för förklaringen, som dock ligger helt inom myternas sfär. Regnvatten på snittytor och svampspridning har inget med varandra att göra. Dessutom går det inte att kombinera att ha en särskild snittvinkel och samtidigt skära strax utanför grenkragen. Upphör genast med regnmyten och skär utanför grenkrage och i rätt vinkel vid grenbarkås! BILDER: LÄGG SNITTEN RÄTT SÅ LEVER TRÄDEN LÄNGRECITAT (Bassam @ 10-03-2013, 17:17)  Hej ( Snitt ska läggas utanför grenkrage ). Du har rätt men jag menar att snittvinkel ska bli nästan 45 grader, för att regn vatten ska inte stanna över snitt ytan, om regn vatten stanna i snitt området, Svampen ska växa på snitt området och sedan ska smitta andra träd delar.
H.Bassam
CITAT (KRT @ 07-03-2013, 08:29)  Har läst många frågor om beskärning på sistone, och började fundera - måste man alltid beskära sina träd? Tänker kanske ffa på äppelträd (eftersom det är det många frågor handlar om), men även andra träd? Äpple, päron, plommon, körsbär , biggaråer går att odla och skörda utan att beskära. Mins somrarna på Tjörn med de gamla gårdarna och "skogar" av fruktträd som var betydligt högre än husen Dagen morderna träd ympas på svagväxande stammar och växer inte lika våldsamt så vist går det att låta bli att klippa.
Här i zon sju beskär jag aldrig. Vintern och möjligen älgen men inte jag. /Åsa
Gossen Ruda
17-03-2013, 11:21
Normalt låter jag träden växa fritt numera men jag håller just på med att tukta plommonträdet för första gången på länge. Alla små nedhängande grenar klipps bort, jag gillar inte att trädet tafsar mig i håret när jag klipper gräset. Inga nedhängande grenar som gör att jag inte kan gå rak. Sen har jag sågat bort en del av en stor gren som terroriserade min Forsythia, plus några andra grenar som växte fel. Jag skall även gallra ut lite försiktigt där det är som tätast och ta bort några torrgrenar. Jag har även bankat bort alla Monilia-mumier.
P.Domesticum
17-03-2013, 12:32
Det verkar som många har en felaktig bild av beskärning. Då tänker jag på i första hand frukträd och speciellt äpple. Först och främst är beskärning något som man gör de tre första åren efter inköp av nytt äppelträd. Detta gör man för att skapa grunden för ett "kraftigare" träd. Vissa sorter växer mera på en säsong än andra. Genom att beskära ner grenarna något så får man grunden till ett hållbarare träd. Om man underlåter beskärningen av ett träd med snabbt växande grenar, får man ett vekt träd, som lätt får avbrutna grenar inte bara av tyngden av frukter, men ännu mera av tung, blöt snö. Har själv sett vilken förödelse detta kan bli, speciellt efter en snörik vinter med först blöt snö, sedan kyla, som kommer att frysa fast snön på grenarna. Fortsatt rikligt med snö kommer då att bli många kilon på grenverket som helt kan ruinera trädets utseende.Det är väl inte detta man vill ha i en trädgård! Efter de tre första åren gör man i regel en gallring av grenarna, tar bort inåtväxande grenar o.s.vför att få mera ljus in i krona och kanske också i viss mån "frisering" för att kanske få en bättre form och inte alltför stort träd.
Hej
Plantskolor gör formen till fruktträd, de börjar jobba med den formen från början, så behöver inte man tänker på formen första tre år efter plantering, men behöver koncentrerar på etablering under första tre år. H.Bassam
Igår var arboristen här,han tog ner ett träd som stod dåligt till.det var "mer än ruttet" enl.honom. Han tvättade sina verktyg noga innan nästa träd eftersom det kunde ha någon smitta. Sen tog han bara lite grann och ville komma tillbaka när bladen hade varit utslagna 14dar för att kunna göra ett bra jobb! Så det är läget nu.
P.Domesticum
20-03-2013, 21:19
CITAT (Bassam @ 18-03-2013, 17:08)  Hej
Plantskolor gör formen till fruktträd, de börjar jobba med den formen från början, så behöver inte man tänker på formen första tre år efter plantering, men behöver koncentrerar på etablering under första tre år. H.Bassam Hej! Jag vet inte om det var riktat till mitt inlägg, men jag menar inte att bilda formen de tre första åren efter inköp av ett äppelträd, utan att det gäller att bygga upp stadga de första åren efter inköp.
Rubecula
21-03-2013, 16:14
CITAT (Klint @ 20-03-2013, 14:46)  Igår var arboristen här,han tog ner ett träd som stod dåligt till.det var "mer än ruttet" enl.honom. Han tvättade sina verktyg noga innan nästa träd eftersom det kunde ha någon smitta. Sen tog han bara lite grann och ville komma tillbaka när bladen hade varit utslagna 14dar för att kunna göra ett bra jobb! Så det är läget nu. Förstår jag dig rätt: vill han fortsätta beskärningen två veckor efter lövsprickningen???
CITAT (Rubecula @ 21-03-2013, 16:14)  Förstår jag dig rätt: vill han fortsätta beskärningen två veckor efter lövsprickningen??? Ja det var så han sa.Min svärmor va med eftersom han bara talar engelska,hoppas jag förstod rätt,får dubbelkolla med henne.
Huggorm
21-03-2013, 18:52
Det innebär att trädet får satsa en massa kraft på att skapa löv, sedan förlorar det alla de löven och måste börja om igen på de krafter som finns kvar. Det låter inte som en bra taktik.
Powerowic
21-03-2013, 19:42
Det viktigaste torde nog vara varför, har man ingen aning om varför man tar just den grenen man tar så ska man nog låta bli. Andra viktigast är nog hur, bra snitt, bra mängd så kanske "när" inte spelar så stor roll. Jag fick tidsskriftenpomologen här i veckan och enligt Harald Kratschmer- Ledande arborist så kan tillexempel plommon dö oavsett tidpunkt för beskärning pga att man tar bort för stor andel av bladmassan, han mnear också att blödare riskerar att blöda oavsett årstid och att därför lättare ingrepp är att föredra. Det bästa är nog trial and error. Jag har beskurit fläder hemma och de mådde inte alls bra av vårvinter beskärning. Man måste observera hur trädet\busken reagerar på föregående beskärning. Allt är inte svart eller vitt. man ska sträva efter runda snitt: visst det går bra om genen har rak vinkel men är vinkeln spetsig så har jag noterat att grnen läker bättre med ovalt snitt. Så det gäller att prova sig fram bara man kan grunderna. [ursäkta för långt inlägg  ]
Rubecula
21-03-2013, 21:29
CITAT (Klint @ 21-03-2013, 18:28)  Ja det var så han sa.Min svärmor va med eftersom han bara talar engelska,hoppas jag förstod rätt,får dubbelkolla med henne. Det låter inte som en beskärare du ska anlita mer. Jag är ingen expert själv, men att skära när saven stiger som bäst låter dumt. På senvintern FÖRE lövsprickningen, ELLER i Juli/Augusti/September brukar man säga är det som gäller.
Hej Beskärning är lätt om man studera bra växter som ska beskära plus man måste känner bra alla regler till beskärning. Obs Det finns stor biologi skillnad mellan växter. H.Bassam
Whiskuchi
22-03-2013, 08:44
CITAT (KRT @ 07-03-2013, 08:29)  Vad händer om man "ärver" ett äppelträd som tidigare beskurits hårt och låter det vara? Kommer det kunna återta ett normalt växtsätt? Där vågar jag mig på ett nej, när vi köpte huset stod det fem fruktträd där, på en rad, med ungefär fyra meters mellanrum. De var toppade där förra ägaren tyckte det var lagom högt tror jag, efter det hade han dock inte gjort så värst mycket alls så upptill såg varenda gren ut som en kvast. Vi försökte få fason på dem (anlitade en att beskära dem) och de blev bättre men inte bra, och till sist tog vi bort dem.
Håller med om det där med att hårt beskurna träd inte återtar någon naturlig form. Det gör de inte. Man får hålla på och underhållsbeskära om man vill ha "snygg" form på dem. Men det behöver inte innebära en ohygglig massa arbete (såvida man inte har extremt många äppleträd). T ex kan man ju vrida av vattenskott på våren om det blir liksom kvastar. Tag då inte alla, om där är tio på ett ställe, lämna 2 osv. Eftersom äppleträd växer JÄRNET när man beskär hårt så är lösningen att beskära mindre och mindre, år efter år.
Har man en kanin eller känner någon som har så är äpplekvistar/skott/grenar något av det bästa kaniner kan utfodras med och har man inget eget träd kan det vara svårt att få tag i, så varje kaninägare blir lycklig om de kan få äpplekvistar!
(Lade till det sista för att jag har en kanin. Och äppelträd. En bra kombination!)
Jg ska kontakta arboristen igen,men han är alltså en aktoriserad med företag,tack för att ni skriver det där med vårvinter och JAS har jag ju naturligtvis läst massa ggr.men ja glömde fråga han hade ju tänkt beskära nu men ångrade sej när han hade börjat lite.Kan berätta att hasseln somhan beskärde där klättrade han upp och ner hela tiden för att allt skulle bli rätt.Han är kommen från England och har indianpåbrå,säjer att han har deras syn på träd.
Hej Som jag säga alltid, fegisar kan inte lära sig, man ska våga beskära men jag lärt mig:
Man ska från börja lätt beskärning, nästa gång ska man beskära mera hårdare, den här brukar jag följa, när jag vattnar ge inte så mycket vatten och när gödsla jag jag ger mindre mängd, om de skriver tellexempel ( man ska blanda en matsked näring i en liter vatten, jag blandar 1/2 matsked istället det fungerar bra).
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|