CITAT (Bee @ 08-03-2013, 16:13)

Internationella Kvinnodagen är en dag som ABSOLUT skall uppmärksammas! Det är trist att konstatera att det hänt väldigt lite i modern tid när det gäller jämställdhet (vars främjande var syftet med instiftandet). Visst, män tar ut pappaledighet nuförtiden men i övrigt ser det inte så bra ut.
Fler kvinnor än nånsin mördas av sina män tex. Och ta nu det senaste utbrottet av - eller rättare - offentliggörandet av alla de hot kvinnor med makt får ta emot. Kvinnolöner ligger fortfarande lägre än mäns på motsvarande jobb och med motsvarande kvalifikationer. Jämställt? Knappast.
Så himla gulligt att det finns en SÄRSKILD mansdag. Män har ju bara 364 dagar på året att hävda sig. Suck!
Att skapa ett politiskt parti, FI, var förödande för kvinnor. Partiet fick snabbt högröd stämpel och alla kvinnor känner sig inte hemma i den sfären. Vill minnas att det har funnits kvinnor inom de etablerade partierna med lika hög röst som Gudrun S. Vart tog dom vägen? Var det inte en centerpartist som stängde Systembolaget på lördagar nån gång på 70-talet? Minns inte hennes namn nu men skälen för stängningen var att skydda familjen. Bra gjort!
Så upp till kamp alla kvinnor och känn stolthet för VÅR dag idag! Står vi inte på oss gör nån annan det, som det heter.
Jag är för jämställdhet på riktigt, men du måste vara dagens största fåne!!!
Visst, jag tycker också det är bra att ha en sån här dag, och uppmärksamma orättvisor. Dock är det bra om man faktiskt kollar upp hur saker ligger till. Ja, det är sant att kvinnor generellt sett har lägre lön, vilket är beklagligt. Om man granskar situationen noggrannare ser man dock att inom samma yrkesgrupp är lönerna jämställda. Det är de kvinnodominerande yrkena som genrellt sett ger lägre betalt, vilket förståss inte är bra, men man kunde ju då säga detta istället för att ge en felaktig bild.
Ja när befolkingsmängden stiger, så ökar även antalet mord. Även fler män mördas. Man måste ju vara fullständigt dum i huvudet om man inte kan inse det. Visa gärna statistik som säger att det ökar procentuellt, men även om det gör det, så kan (säger jag som vill ha helt fri invadring) en av flera förklaringar vara att fler djupt religiösa personer med en annan kvinnosyn bosätter sig i landet. Och nej, jag ärmedveten om att de allra allra flesta muslimer är normala människor, så kom nu inte å skrik främlingsfientlighet när jag är den minst färmlingsfientliga, och dömer aldrig någon eller några pga ursprung/religion/kön etc
Jag förnekar inte att det finns en massa orättvisa saker (som borde bekämpas) du endast upplever om du är kvinna, inte alls. Men det finns även samma för män, men detta struntas det totalt i. Det är inte opartiskt någonstans, utan hyckleri. Jag kan rabbla upp hur många punkter som helst där män generellt sett har det sämre än kvinnor, och det omvända. Ska man någonsin uppnå jämställdhet så måste man ta hänsyn till alla parter och inte en.
Om du inte tror mig att det finns nackdelar med att vara man så kan jag här nämna några: Kvinnor är rent biologiskt den som väljer partner, och får därför genrellt sett otroligt mycket mer uppvaktning av det motsatta könet än män får, vilket är enormt viktigt för självförtroende etc,. (biologisk sak som inte går att förändra, men likväl kan det nämnas då många manliga fördelar också är biologiska)
I vårdnadstvister vinner kvinnorna i de allra allra flesta fallen. De får genrellt sett lägre straff för samma brott, osv osv..
Jag är för jämställdhet, men inser man inte att det finns problem för båda könen, samt att biologiska olikheter står för en del av dessa (så klart inte alla), och att dessa biologiska oftast inte går att förändra, ja då är man rent ut sagt en jäva dumbom om man trots detta yttrar sig om saker man inte begriper sig på.
Nu kommer du skriva att "blablabla nu skriver du elakt till mig för jag är kvinna", men du ska bara veta så fel du har. Jag förösker alltid att vara så objektiv jag kan, och är totalt ointresserad av kön, hudfärg och whatever när det kommer till sånt här. Däremot blir jag helvetes irriterad när riktiga flöjtfånar med en mallig ton tror sig vara kunniga inom ett ämne när de har noll koll.
Observera att jag i förstahand talade om Sverige i detta inlkägg. Här tror jag det skiljer sig mest från individ till individ, och jag tror heller inte att kvinnor har det generellt sämre än män. Däremot skulle jag kunna erkänna att de möjligen har det sämre på de punkter som faktiskt går att påverka, än vad män har. Men de biologiska fördelarna väger med lätthet upp det. Med det inte sagt att man inte ska förbättra på de punkter man kan.