Jag jobbar i butik (djuraffär) och nästan allt som säljs där kan läggas i en plastpåse. Vissa kunder måste absolut ha varan i en plastpåse, även om den redan ligger i en påse eller förpackning eller är skrymmande. Ibland blir jag lite irriterad, när kunden vill ha en kasse till en kasse hö, till en säck hundfoder eller till en klösmöbel, men OK, det är sånt man får ta när man jobbar i butik.
Men, i alla fall, till min poäng: Jag har alltid frågat "Går det bra att ta den så här eller vill du ha den i en påse?" när det är saker som man lätt kan lägga i sin väska eller om kunden redan har kassar med sig. Och allt oftare säger kunden "Nej tack, ingen påse!" Det är fler och fler som säger så, och det blir skillnad! Vi köper in lådor med påsar, de är inte gratis heller, priset kommer försås på varan (för vi tar inte extra betalat för påse) men under årens lopp måste det handla om åtskilliga kilo plast som sparas på att alla inte vill ha sin vara i en plastpåse. Handlar man många saker är det praktiskt med en kasse, men såna småpåsar man får på apoteket, pressbyrån, Kicks och alla andra ställen som ger varan i en liten påse, de påsarna återanvänder man knappast och den viks ändå ihop och knölas ned i fickan eller handväskan. Det räcker att man sparar kvittot ihop med varan om man lägger den i sin medhavda väska efter köpet.
Om alla väljer att inte automatiskt ta sin vara i en plastpåse man inte behöver gör man en skillnad. Liten för stunden, men stor i det långa loppet. Mitt lilla, lilla tips för att minska lite på onödig användning av plast...
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|