CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2013, 12:28)

Säger man "män" innefattar det alla män, likväl om man säger "kvinnor". Annars skulle jag kunna säga att kvinnor inte kan köra bil. När jag körde till IKEA i morse hamnade jag bakom ett sånt exemplar som idkade krypkörning i vänsterfilen helt i onödan. Jag vet dock bättre än att generalisera.
Hmm, vi talar om hur farlig unga män är i trafiken, vi talar om hur våldsbenägna unga män är i kroglivet, vi talar om att killar har sämre skolbetyg än flickor.... Så enligt ditt sätt att se har ALLA killar sämre betyg än flickor, ALLA unga killar är farliga i trafiken etc?
Deär väl så att dylika påståenden är generella iaktagelser enär vissa kön och åldersgrupper oftare än andra utsätter sig för risker eller begår vissa handlingar.
När det gäller våld mot kvinnor i stort så är den störsts majoriteten utsatta av våld utövade av en man, ytterst ovanligt att kvinnor utsätter andra kvinnor för våld procentuellt. MEN ÄVEN OM MAJORITETEN AV VÅLDET MOT KVINNOR UTÖVAS AV MÄN, är det en liten procent av männen det gäller.
Samma med trafik, per kön och åldersgrupp är det killar mellan 18-25 de som oftast drabbas av bilolyckor genom onödiga risktagningar och övertro på sin egen körförmåga.
Procentuellt sett får killar lägre betyg i skolan är flickor, men det hindrar ju inte att många killar har toppbetyg.