Jag tycker för övrigt inte det är fel att säga "mäns våld mot kvinnor" eftersom det genrellet sett är män som utför det, oavsett om det är en minoritet av män. Men då ska det gälla allt och alla, vilket det inte gör. Det hade aldrig varit okej att skriva t.ex. muslimers hedersvåld mot kvinnor, fast det är precis samma sak där - en väldigt liten del av alla muslimer ligger bakom det mesta av hedersvåldet i Sverige. Tror jag i alla fall. För den här sakens skull betyder det inte att man anklagar varken män eller muslimer, men kan förstå om det känns så för många.
Det hade heller aldrig varit okej att göra liknande generalisering av kvinnor, vilket bara bevisar att Sverige inte är objektivit alls. Att t.ex. ha en artikel som tar upp problemet att en grupp av kvinnor belönar våldsamma män (väljer dem i realtioner), skulle aldrig vara okej, fast så är fallet. Alla kvinnor är så klart inte så här, men ändå en så pass stor andel att det kan vara relevant att ta upp. Observera att jag inte anklagar dessa kvinnor då de precis som alla män är styrda av biologi, och evolutionen skiter fullständigt i om ett beteende är moraliskt korrekt. Man bör dock vara medveten om att problem ofta skapas av båda könen, och att båda könen styrs precis lika mycket sin biologi, fast den ser lite annorlunda ut. Är man dessutom själv inte en av dessa män/kvinnor så finns det ingen anledning att känna skuld för vad andra ur samma grupp gör, bara för att man tillhör samma grupp. Känns som nån typ av högerextremistiskt tänk med kollektiv skuld.
|