Det är för att snabba på blomningen som man brukar behålla y-delningen, men det är inte alltid som det fungerar.
Stammen kan vissna ner den biten så att y delningen försvinner, fast man har klippt så för att behålla y et
Jag klipper ner mina till ungeför halva plantan, det blir ganska mycket kvar ändå eftersom det flesta nu blir över 2 meter, en tom över 3 meter. Det blir många y-delningar som klipps bort!
Visst kan du klippa ner dina mer, det är egentligen bara en fråga om plats för förvaring.
Det kommer att komma mer grenar och blad i samband med att plantan vaknar mer och mer. Låt den vakna i lugn och ro, ge den inget gödsel första tiden. Jag brukar vänta med att plnatera om mina tills jag ser att de har fått lite fart efter vinteruppehållet. Sedan planterar jag om dem i ren ko-på-påse.
Har du bra med extrabelysning? Om du väcker plantan nu och den står i rumsvärme kommer den att behöva mycket tillskott av ljus, annars blir den väldigt ranglig. Mina står i vinterförvar i garaget fortfarande, de får flytta ut på altanen när det inte är minusgrader på nätterna längre. Förr tog jag in dem för att väcka dem inomhus, men nu är de för stora så det blir altanen direkt

änglar 2.JPG De brukar bli ännu större nu, detta kort är ca 5 år.
(om du klipper ner din planta något nu inför säsongen kan du ta sticklingar, bara sätt en bit avklippt stam i vatten eller jord, vips har du en liten ny ängel)
Redigerat av Monaxe: 10-03-2013, 21:41