CITAT (Jubbe063 @ 08-03-2013, 11:41)

Nej, där har du fel. Skadas någon svårt eller avlider hindrar ingen sekretess inomnsjukvården så att de ej får kobtakta anhöriga. Skadas du inte så svårt så du inte klarar att kommunicera själv, så kan du ju själv kontakta dina anhöriga eller be sjukvårdspersonalen göra det.
Fast, kan ju skilja mellan landsting i hur deras rutiner ser ut, men juridiskt finns inga hinder.
Telefonlista??? Det är ingen förrutom jag själv som har tillgång till telefonlistan. Händer nåt får sjukvården använda sig av ordinarie kanaler, dvs genom mitt personnummer.
Vet inte var du har fått dina uppgifter ifrån men man får faktiskt inte kontakta någon anhörig . Har varit med om det och även fast jag fick veta att en nära anhörig , min man , var inlagd på det lasarettet så fick de inte tala om det för mig.
Den inlagde måste medge det även om den är medvetslös.
Men har man en lapp i plånboken där det står att man ska kontakta XX om det händer något så funkar det.
Man ska vara noga med sjukdoms- och medicinlistor och också att ha t ex bricka i band runt halsen så att personalen som tar hand om en vet hur de ska göra om man t ex tar blodförtunnande e d . .
Redigerat av mamamaggan: 11-03-2013, 00:42