Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förodla grönsaker!
          Fridza
          Inlägg 11-03-2013, 13:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 75 523

Jag vet att detta även handlar om förkultivering, men inlägget fick hamna här!

Jag tänkte jag skulle försöka förodla så mycket som möjligt nu i vår! Vilka grönsaker lämpar sig inte för förkultivering och vilka gör det =) ?

--------------------
          AnnaFrida Beijbom

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          EKLO
          Inlägg 11-03-2013, 23:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag säger som rosita - allt utom rotfrukter som går ner i jorden i pålrot funkar bra (rotselleri måste man förgro tidigt för att lyckas tycker jag). Men palster, morot, rödbeta skulle jag inte förodla.

Ärter brukar jag inte förgro (sockerärter kan man ändå så så tidigt), men bönor förgror jag, de behöver varmare jord vid utplantering och sniglarna gillar mina bönor men har mindre chans om plantorna sätts ut med lite storlek.

Grönsaker tar mkt plats att förodla under lysrör, därför får man nog koncentrera sig på dem som man vinner mkt tid på att föodla. Viktigast tycker jag är rotselleri, purjo, bladselleri, kronärtskocka (alla dessa sår jag redan i mitten/slutet av februari).

Förutom de nämnda rotfrukterna tycker jag inte det finns nån anledning att förgro spenat, sallat, mangold, dill, persilja, ärter, rucola, majrova...

Redigerat av EKLO: 11-03-2013, 23:51

Citera
          rosita
          Inlägg 12-03-2013, 06:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

CITAT (EKLO @ 11-03-2013, 23:51) *
          Förutom de nämnda rotfrukterna tycker jag inte det finns nån anledning att förgro spenat, sallat, mangold, dill, persilja, ärter, rucola, majrova...

Jag försår sallat eftersom jag har växthus, de vill ha svalt, så jag sår inte inne. Plantorna brukar jag sätta ut i landet redan i slutet av mars med dubbel väv över. Sallat klarar lite frost, ja, t.o.m.7 minusgrader har mina plantor tålt 3 nätter i rad -fear-.gif Det är en härlig känsla att kunna skörda sallat i april bravo.gif

Persilja sår jag alltid i en kruka i början av mars, den tar ju så lång tid att gro! Sen växer den i växthuset tills det är frostfritt ute och den hamnar i landet.

Jag förkultiverar även ärter och bönor, jag tycker det är enklare att plantera ut redan färdiga plantor än att så dem direkt.

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 19:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon