CITAT (Lena N @ 15-12-2004, 21:15)
CITAT (Caprice @ 15-12-2004, 18:13)
Om inte för något annat, så måste det "kännas skönt" för ev drabbade och för anhöriga om han ställdes till svars för vad han gjort.. trots hans ålder och hälsotillstånd...
Han har ju gjort så att de som överlevt hans tortyr har men för livet...
Egentligen, han borde gottgöra vad han gjort på något sätt, istället för att "bara" straffas...
Låt honom gå och rensa minfält eller liknande...! Han kan få en eldriven rullstol...
Caprice
Det som hände i Chile 1973 kan inte en ensam man klara. Att avreagera sig på en enda person innebär att blunda för alla de andras brott. Det dessa personer har att frukta mest av allt är en grundlig och rättvis rättegång. Då kan mycket som ännu är dolt komma fram och fler personer ställas inför rätta för vad de gjorde.
Att sänka sig till brottslingarnas nivå gör inte världen bättre - och det är väl det vi vill att den ska bli?

Lena:
trode inte att jag ens skulle behöva förklara mitt uttalande...
Har du någonsin hört talas om något sådant straff...?
Vad jag menar är att någon som har begått väldigt hemska brott mot många människor kommer de lindrigt undan genom att dömas till "bara" fängelse...
Om denne person sedan dessutom avtjänar straffet i tex Sverige, så kan det ju nästan bli ett hån mot de drabbade...
Om någon skulle göra något hemskt mot ditt barn, så att barnet får men för resten av livet, så tror inte jag att du skulle tycka, Å va skönt, nu är han i fängelse i två år...?
En tand för en tand, säger jag...
Men det ställs förstås i proportion till brottet...
Caprice