CITAT (rosita @ 13-03-2013, 09:28)

Så härligt med gurka redan i maj!

Då hade du även den i källaren? Jag har hört att det ska gå att odla gurka även i ett mycket ljust fönster utan extraljus...
Jag sådde Växthusgurka Max i slutet av februari, ställde ned dem under lysrören då dem grott där det snabbt blev för trångt för dem. Jag valde att ställa upp en av dem i en stor kruka i ett väldigt soligt fönster. bara efter ett par veckor i källaren med extraljus... I fönstret frodades plantan bra, den växte rejält och drog i väg lite för mycket på höjden som den givetvis gjorde pga värmen och bristen på ljus, till skillnad på dem som var nere under lysrören som "knubbade på sig". Den i fönstret höll sig ändå fin, trivdes i den stora krukan och började producera gurkor. Jag skördade som sagt den första den 18 Maj, den var då 30 cm lång och hängde från gardingstången! Jag skulle nog våga mig på att säga att den absolut hade klarar endast fönsterodling utan extra ljus, även om den hade ett par veckor i källaren under lysrören också =)! Dem i källaren dröjde lite på sig, planterades ut i växthuset i Juni och producerade då gurkor för fullt medan den som tidigare stått i fönstret fick flyttas ut i kruka på verandan och fortsatte att ge en gurka i taget hela sommaren (ca 9-10 st, men ok antal för krukodlad gurka). =D
CITAT (Tyra i Köksträdgården @ 17-03-2013, 09:10)

Hejsan, jag förodlar mycket!! Tomater, chili, aubergine, kryddor och kronärtskockor är sådda nu och snart kommer bönorna :-)
Sallat, amarant, och trädgårdskrasse har jag redan börjat att skörd.
Kika gärna in till mig i KÖKSTRÄDGÅRDEN/ Välkommen mvh Tyra
http://tyras-potager.blogspot.se/2013/03/s...-mikroblad.htmlJa, jag har förodlat, Chili, Tomat, Aubergine, kryddor och gurkor! Jag testade även att så kronärtskocka nu, det har jag inte provat förr! Är bybörjare på odling, men provar mig fram och exprimenterar jättemycket med olika krukor, växtplatser osv =)! Jag måste ju lära mig på nåt sätt!! ;-)
Jag har varit inne på dig blogg och den är verkligen inspirerande! Du får gärna titta in på min "nybörjarblogg" om du vill annafrida.bloggplatsen.se
På bloggen skiver jag om Platnbytardagen jag håller på att anordna den 12:de Maj i Hallstahammar! Den finns även med i Odla.nu kalender =)