Det kom väl upp med när jag nämnde de vackra Bauerska kyrkorna, och våra årliga resor dit ner, men ringrostigt är det just nu när jag läser historia på engelska och är inne i det, men jag fattade precis vad Elisabeth skrev, för där nere fanns inte alltid böcker på engelska, men jag har en hel del på tyska....... Skulle gärna vilja bo där nere.
Slut på OT. (såg inte Elisabeths fråga tidigare)
När jag satt i väntrummet hos käftis så läste jag i National History om just de kistor som folk tillber, att vatikanen vägrar att öppna dem. Orsaken skulle vara att det kanske inte finns den apostelns skelett där, eller en kvinnans, eller ett par stycken andra...... Då skulle det inte bli samma tillbedjan för helgonet/aposteln som de katolska är vana vid. Även finns det helgon i andra delar i europa som katoliker tillber.
I Vadstena skickades den heliga Birgittas ben till Holland för att kollas, men det är nu ca. 5 år sedan och de har lyft upp reliklådan bakifrån till ena sidan av kyrkan. Jag har frågat om de fick svar, så får man inte klara besked förutom att ev. finns ett ben av dottern till Birgitta, hon som blev den abbenissa i Vadstena.
Man undrar ju hur mycket sanning det finns vid dessa olika katolska kirstorna, men jag är inte den rätta att ha åsikter om detta.... bara lite undringar......
|