Lykkefund räknas som skuggtålig, men av bitter erfarenhet vet jag att 5 timmar sol nog är det minsta även sk "skuggtåliga" rosor behöver för att komma till sin rätt. Nu vet jag ju inte hurdan husvägg du har - kanske ett jättestort hus? - Lykkefund blir stor - över 3 m - den trivs säkert utomordentligt i lerjord i zon 2 mot en husvägg. Jag köpte själv en Lykkefund i höstas, den ska klättra (förhoppningsvis) uppför en trappstege som leder upp till en avsats varifrån en rutschbana gick ner när barnbarnen var små, sen ska den få kasta sig ner från avsatsen. En rejäl träställning med andra ord. Jag antar att det är något visst hos Lykkefund som tilltalar dig - är det kanske att den är tagglös? Det finns andra tagglösa/nästan tagglösa, tex Mme Sancy de Parabere som ska vara skuggtålig, Veilchenblau som också blir väldigt stor, den har blommat bra i ganska skuggigt läge hos mig. Både Lykkefund, Veilchenblau och Mme SdP är engångsblommande. Lycka till med ditt rosval - och fråga gärna mer - det är väldigt dött på rosforum just nu, alla inlägg uppskattas!!! OBS jag är ingen rosexpert, men har gott om bitter erfarenhet!
|