alliansen kommer bara att bestå ifall de sitter kvar i regering,sitter de i opposition finns ju ingen anledning att köra gemensamt program. se den nuvarande oppositionen som sprack totalt efter senaste valet,inte ser jag heller några möjligheter att oppositionen skall kunna bilda regering oavsett valresultat.kan de inte presentera ett regeringsalternativ innan valet får de svårt att locka väljare,vem vill köpa grisen i säcken?
mycket hänger på hur det går för sd i nästa val,får de över 10% (inget omöjligt) blir det jättesvårt för någon att bilda regering såtillvida inte ena sidan får minst 50% och kan bilda majoritetsregering,men i dagsläget finns inte det på kartan. skulle nu något småparti falla ur,(de som är troligast är kd följt av c) skulle en alliansregering troligen ej bli fallet såtillvida de inte gör en överenskommelse med mp efter valet. sedan måste man också ta opinionsmätningarna innan valet med i beräkningarna,skulle t.ex kd ligga stadigt på 3-3,5% i opinionsmätningarna över sommaren 2014 tror jag många kd -väljare byter parti istället för att riskera att kasta bort sin röst,likaså för centerns del. sedan finns ju alternativet s+m,inget omöjligt då de står nära varandra i många frågor.både reinfeldt och löfven är ju pragmatiker. mycket hänger på sd:s valresultat,de blir vågmästare i alla resultat där regeringen har mindre än 50%. i det fallet finns bara två alternativ,s+m+?. eller alliansen + mp. övriga allianspartier vid sidan om m ligger ju idag höger om m och får svårare att dra jämt med s. jag vill helst se ett valmanifest från alla innan jag vill spå en utgång. ulf
|