|
Jubbe063
25-03-2013, 17:45
Kommentar
Huggorm
25-03-2013, 17:58
Spricker och spricker, jag tror åtminstone det kommer bli stora förändringar om de förlorar makten.
Jag hoppas det i alla fall. Sen hur det blir får vi väl se.
malarmaster
25-03-2013, 19:28
blir det regimskifte upphör ju alliansen med automatik då de går in i opposition. men jag är inte så säker på att något parti försvinner,valrörelsen har inte börjat, partiprogrammen är inte färdiga hos alla och valfrågorna inte utsedda. inte heller hos den nuvarande oppositionen har man gett besked om hur de skall driva valrörelsen,annat än att de inte kommer att samarbeta om ett gemensamt program. bra för alliansen,en splittrad opposition har ju svårt att redogöra för en gemensam politik. hur det än går så måste olika partier samarbeta för att bilda regering,här leder alliansen på poäng,de har ju trots allt regerat i två perioder. så vänta med prognoserna,mona ledde stort våren 2010,tappade lika stort när valdatumet närmade sig. kd låg som vanligt risigt till och de andra (fp o c) hade också tappat men det rättade till sig ju närmre valet man kom. nästa valrörelse kommer att bli rolig,säkert rörig med olika besked från oppositionen. kanske alliansen trots allt är mer pålitlig? lite så resonerade man sist. ulf
Piccante
25-03-2013, 19:57
En borgerlig regering har aldrig suttit mer än 2 mandatperioder i rad någon gång. Jag tror de är ännu tröttare på varandra nu när det är 4åriga mandatperioder mot 3 år på 70-talet och M har denna gången försökt alla kärnfrågor från de andra partierna.
Spricker? Jag tror inte det, då det är deras största "fördel" jämfört med alternative(t/n). Borgarna vet att om de spricker så kommer de garanterat att förlora nästa val. Det enda vore väl en, tja, gräsrotsrevolution i C, men det är nog inte sannolikt.
malcolm
25-03-2013, 20:44
Jaq tror alliansen kommer att sitta kvar, tycker de gjort ett bra jobb än så länge och svenska folket inser nog detta inför nästa val.
Aqvakul
25-03-2013, 21:44
Ja, om något av de fyra partierna hamnar utanför riksdagen så kan de rimligtvis inte ingå i alliansen längre. Hurvida de övriga kan hålla ihop om de inte vinner valet är tveksamt...
CITAT (malcolm @ 25-03-2013, 20:44)  Jaq tror alliansen kommer att sitta kvar, tycker de gjort ett bra jobb än så länge och svenska folket inser nog detta inför nästa val. Du inser väl att det är alliansens förtjänst att bland annat du riskerar att bli utförsäkrad och utan inkomst?
Piccante
26-03-2013, 00:24
CITAT (Anma @ 25-03-2013, 21:45)  Du inser väl att det är alliansens förtjänst att bland annat du riskerar att bli utförsäkrad och utan inkomst? Är det inte då alla jobberbjudanden kommer över en? Jag hör till dom som "tjänat"på alliansen. Har haft ett jobb med ganska taskig lön men tjänar på jobbskatteavdraget så sett att jag fick mer i lönekuvertet varje månad. däremot när man tvingas gå på a-kassa så är det katastrof. Nä jag tror alliansen kört fast när manser ett 6e jobbskatteavdrag som enda frågan man kan driva till valet 2014.
Blomstertanten
26-03-2013, 06:38
Hoppas och önskar innerligen att de förlorar valet!!!! Då finns det ingen Allians kvar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-03-2013, 07:03
CITAT (Anma @ 25-03-2013, 21:45)  Du inser väl att det är alliansens förtjänst att bland annat du riskerar att bli utförsäkrad och utan inkomst? Och hur var det innan alliansen kom till? Tänk efter lite..... Min sambo ställde man inför valet att antingen jobba heltid eller blir utförsäkrad. Hans halvtid räckte inte FK. Tycker du det var bättre bara för att S och HSB (Göran P ) styrde då. Både min sambo och jag fick känna av det i full kraft. Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-03-2013, 07:03)  Och hur var det innan alliansen kom till? Tänk efter lite..... Min sambo ställde man inför valet att antingen jobba heltid eller blir utförsäkrad. Hans halvtid räckte inte FK. Tycker du det var bättre bara för att S och HSB (Göran P ) styrde då.
Både min sambo och jag fick känna av det i full kraft.
Elisabeth Jag har svarat dig på det där flera gånger genom åren. För att det var dåligt förr rättfärdigar inte att det är sämre nu. Innan alliansen var det inga massutförsäkringar. Dödligt sjuka fick vara sjukskrivna tlls de dog eller mirakel skedde. Visst, det fanns de som hamnade i kläm. Men de var enskilda fall. Nu är det i princip nästan alla långtidssjukskrivna som hamnar i kläm.
Aqvakul
26-03-2013, 09:23
Börjar det inte bli väl mycket OT nu?
Frågan var väl om alliansen spricker, inte att bedöma alliansens politik?
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-03-2013, 09:36
CITAT (Anma @ 26-03-2013, 09:13)  Jag har svarat dig på det där flera gånger genom åren. För att det var dåligt förr rättfärdigar inte att det är sämre nu. Innan alliansen var det inga massutförsäkringar. Dödligt sjuka fick vara sjukskrivna tlls de dog eller mirakel skedde. Visst, det fanns de som hamnade i kläm. Men de var enskilda fall. Nu är det i princip nästan alla långtidssjukskrivna som hamnar i kläm. Vi två var inga enskilda fall. Samma sak med en arbetskollega som blev 2 X opererad för hjärntumör. Likaså hos min svägerska Samtidigt såg jag många i dom patientföreningarna jag alltid har varit med, som tyckte att jag är så dum som kämpar på. Tittar va<d vi allt kan göra...... Dom var ute dag och natt. Vet flera som var sjukskrivna i 10 år, är det rätt? Är man inte arbetsför längre då får man väl akceptera förtidspension. Ja jag vet att det ger mindre i plånboken. Men som namnet säger så är sjukförsäkring en försäkring vid sjukdom och ingen pensionsförsäkring. Att en del regler är för hårda nu, vet jag också men så enkelt som det var förut för vissa att gå sjukskriven år efter år det var inte heller bra. Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-03-2013, 09:36)  Vi två var inga enskilda fall. Samma sak med en arbetskollega som blev 2 X opererad för hjärntumör. Likaså hos min svägerska
Samtidigt såg jag många i dom patientföreningarna jag alltid har varit med, som tyckte att jag är så dum som kämpar på. Tittar va<d vi allt kan göra...... Dom var ute dag och natt. Vet flera som var sjukskrivna i 10 år, är det rätt? Är man inte arbetsför längre då får man väl akceptera förtidspension. Ja jag vet att det ger mindre i plånboken.
Men som namnet säger så är sjukförsäkring en försäkring vid sjukdom och ingen pensionsförsäkring.
Att en del regler är för hårda nu, vet jag också men så enkelt som det var förut för vissa att gå sjukskriven år efter år det var inte heller bra.
Elisabeth Om du vill diskutera sjukförsäkringen med mig så får du starta en egen tråd, jag tänker respektera Aqvakuls påpekande om OT.
Ugglemormor
26-03-2013, 09:51
Håller mig fast vid aliansen, de senaste åren har man fått behålla sitt utan att man "straffas" med extra skatter, men än är det nog för tidigt att säga hur det bli, så det gäller att vara lite i beredskap .......
Det man hört om månggifte och andra tokerier kan man bli rätt så mörkrädd, det lilla jag hängt med det som finns utanför moderater, än så länge........
Hur som haver kommer det inte blir så att alla är nöjda .........
Gossen Ruda
26-03-2013, 10:02
Som det sagts tidigare, skulle småpartierna (hoppas, hoppas  ) ramla ur riksdagen spricker alliansen automatiskt. Frågan är om de spricker redan innan, slitningarna är tydliga. Det är fö dags för ett skifte nu, det är inte bra när samma parti/partier styr för länge.
Jubbe063
26-03-2013, 10:39
CITAT (Huggorm @ 25-03-2013, 17:58)  Spricker och spricker, jag tror åtminstone det kommer bli stora förändringar om de förlorar makten. Mm, tror inte heller de spricker, småpartierna räddas nog kvar över 4 % spärren av diverse stödröster. Men blir det inte så ja då finns inte Aliansen mer och de som blir kvar ovsnför 4% spärren blir för få för att kunna utgöra något hot. Ja om inte M tänker flirta med SD då. CITAT (malarmaster @ 25-03-2013, 19:28)  [···] men jag är inte så säker på att något parti försvinner,valrörelsen har inte börjat, partiprogrammen är inte färdiga hos alla och valfrågorna inte utsedda. [···] Men om nu någon trillar under spärren då? Kan aliansen överleva i npgon annan konstallation? CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2013, 10:02)  Som det sagts tidigare, skulle småpartierna (hoppas, hoppas  ) ramla ur riksdagen spricker alliansen automatiskt. Frågan är om de spricker redan innan, slitningarna är tydliga. Det är fö dags för ett skifte nu, det är inte bra när samma parti/partier styr för länge. Vilka slitningar tror du kan bli spiken i kistan? Ser själv bara Moderaterna och sen ett bihang av ja-sägare som är beredda att sälja sin själ bara för att få frottera sig med M. CITAT (Aqvakul @ 26-03-2013, 09:23)  Börjar det inte bli väl mycket OT nu?
Frågan var väl om alliansen spricker, inte att bedöma alliansens politik? Helt rätt. Redundant och ointressant att ta del av era politiska åsikter i den här tråden. Kan startas en specifik om politiska sympatier skall diskuteras. Så tacksam om vi håller oss till frågan om aliansen spricker. och eventuellt om vilken sammansöttning de måste ha om småpartier hamnar under 4% spärren.
Tja, varför inte ge Löfven en chans så han får visa om han är Hök eller Duva. Själv tror jag inte att någon större skillnad vid ett regimskifte kommer att märkas. Trygghetssystemen förändrar nog ytterst lite o skatterna kommer inte att höjas. Det inser nog S om dom får bilda regering. Löfven står ju till höger i S och det påverkar ju även om vänsterfalangen i partiet knorrar. Alliansen är värda en paus i regerandet tycker jag. S kommer ju till det berömda väldukade bordet om dom vinner valet.
malarmaster
26-03-2013, 14:51
alliansen kommer bara att bestå ifall de sitter kvar i regering,sitter de i opposition finns ju ingen anledning att köra gemensamt program. se den nuvarande oppositionen som sprack totalt efter senaste valet,inte ser jag heller några möjligheter att oppositionen skall kunna bilda regering oavsett valresultat.kan de inte presentera ett regeringsalternativ innan valet får de svårt att locka väljare,vem vill köpa grisen i säcken?
mycket hänger på hur det går för sd i nästa val,får de över 10% (inget omöjligt) blir det jättesvårt för någon att bilda regering såtillvida inte ena sidan får minst 50% och kan bilda majoritetsregering,men i dagsläget finns inte det på kartan. skulle nu något småparti falla ur,(de som är troligast är kd följt av c) skulle en alliansregering troligen ej bli fallet såtillvida de inte gör en överenskommelse med mp efter valet. sedan måste man också ta opinionsmätningarna innan valet med i beräkningarna,skulle t.ex kd ligga stadigt på 3-3,5% i opinionsmätningarna över sommaren 2014 tror jag många kd -väljare byter parti istället för att riskera att kasta bort sin röst,likaså för centerns del. sedan finns ju alternativet s+m,inget omöjligt då de står nära varandra i många frågor.både reinfeldt och löfven är ju pragmatiker. mycket hänger på sd:s valresultat,de blir vågmästare i alla resultat där regeringen har mindre än 50%. i det fallet finns bara två alternativ,s+m+?. eller alliansen + mp. övriga allianspartier vid sidan om m ligger ju idag höger om m och får svårare att dra jämt med s. jag vill helst se ett valmanifest från alla innan jag vill spå en utgång. ulf
Är man i opposition så är en allians kanske inte det viktigaste. Möjligen nära inpå ett val när man kraftsamlar för att vinna valet. En allians kan ju ha motsatt effekt också vilket vi såg inför förra valet när S förlorade stort på att närma sig V. Själv är jag lite nyfiken på hur Löfven är som partiledare. Han har ju inte precis rosat marknaden med klara besked än så länge. Nya fräscha tag är nog vad alliansen behöver efter alla år i regeringsställning. Då får ju även S visa framfötterna o visa om dom är ett förnyat parti eller inte. Finns den vita medelålders gubbstämpel kvar i S så straffar det sig troligen.
Huggorm
26-03-2013, 16:58
CITAT (malarmaster @ 26-03-2013, 14:51)  alliansen kommer bara att bestå ifall de sitter kvar i regering,sitter de i opposition finns ju ingen anledning att köra gemensamt program. se den nuvarande oppositionen som sprack totalt efter senaste valet,inte ser jag heller några möjligheter att oppositionen skall kunna bilda regering oavsett valresultat.kan de inte presentera ett regeringsalternativ innan valet får de svårt att locka väljare,vem vill köpa grisen i säcken?
mycket hänger på hur det går för sd i nästa val,får de över 10% (inget omöjligt) blir det jättesvårt för någon att bilda regering såtillvida inte ena sidan får minst 50% och kan bilda majoritetsregering,men i dagsläget finns inte det på kartan. skulle nu något småparti falla ur,(de som är troligast är kd följt av c) skulle en alliansregering troligen ej bli fallet såtillvida de inte gör en överenskommelse med mp efter valet. sedan måste man också ta opinionsmätningarna innan valet med i beräkningarna,skulle t.ex kd ligga stadigt på 3-3,5% i opinionsmätningarna över sommaren 2014 tror jag många kd -väljare byter parti istället för att riskera att kasta bort sin röst,likaså för centerns del. sedan finns ju alternativet s+m,inget omöjligt då de står nära varandra i många frågor.både reinfeldt och löfven är ju pragmatiker. mycket hänger på sd:s valresultat,de blir vågmästare i alla resultat där regeringen har mindre än 50%. i det fallet finns bara två alternativ,s+m+?. eller alliansen + mp. övriga allianspartier vid sidan om m ligger ju idag höger om m och får svårare att dra jämt med s. jag vill helst se ett valmanifest från alla innan jag vill spå en utgång. ulf Jag tvivlar på att alliansen kommer alliera sig med MP. Se bara på hur det går med flyktinguppgörelsen nu, den höll inte lång stund innan det började knaka i fogarna. MP verkar inte vara någon pålitlig samarbetspartner som de andra småpartierna. Hur det går efter nästa val är nästan omöjligt att sia om. Med SD som vågmästare med 10% kommer inget av de andra blocken ens vara i närheten så det kommer nog bli svårt för något block att bilda regering. Samma läge har vi just nu, men då är ju alliansen åtminstone väldigt nära en majoritet.
Gossen Ruda
26-03-2013, 17:24
CITAT (Huggorm @ 26-03-2013, 16:58)  Jag tvivlar på att alliansen kommer alliera sig med MP. Se bara på hur det går med flyktinguppgörelsen nu, den höll inte lång stund innan det började knaka i fogarna. MP verkar inte vara någon pålitlig samarbetspartner som de andra småpartierna.
Hur det går efter nästa val är nästan omöjligt att sia om. Med SD som vågmästare med 10% kommer inget av de andra blocken ens vara i närheten så det kommer nog bli svårt för något block att bilda regering. Samma läge har vi just nu, men då är ju alliansen åtminstone väldigt nära en majoritet. Nja, senaste SIFO-mätningen gav de rödgröna nästan egen majoritet. Räkna bort C och KD och gränsen är nådd.
*Stintan*
26-03-2013, 17:39
CITAT (Huggorm @ 26-03-2013, 16:58)  Jag tvivlar på att alliansen kommer alliera sig med MP. Se bara på hur det går med flyktinguppgörelsen nu, den höll inte lång stund innan det började knaka i fogarna. MP verkar inte vara någon pålitlig samarbetspartner som de andra småpartierna.
Hur det går efter nästa val är nästan omöjligt att sia om. Med SD som vågmästare med 10% kommer inget av de andra blocken ens vara i närheten så det kommer nog bli svårt för något block att bilda regering. Samma läge har vi just nu, men då är ju alliansen åtminstone väldigt nära en majoritet. Vad har du kollat för mätningar för det där låter som något du bara drömt. Det är bara att kolla väljarbarometern.
malarmaster
26-03-2013, 17:56
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2013, 17:24)  Nja, senaste SIFO-mätningen gav de rödgröna nästan egen majoritet. Räkna bort C och KD och gränsen är nådd. du gör ett tankefel. bara för att ett eller två partier försvinner betyder ju inte att en del av deras väljares röster försvinner.en väljare som före valet ser att partiets siffror är dåliga,så dåliga att det bedöms som att partiet inte klarar spärren,den väljaren lär välja ett annat parti.kärnväljaren i det partiet lär stanna kvar men då kärnan i ett litet parti oftast är liten går de flesta över till ett annat alternativ. sedan är som sagt inga vallöften lagda,varken alliansen eller de andra partierna har kommit med vad de vill göra.mycket hänger på hur villiga m är att släppa fram småpartierna och deras kärnfrågor.vill de ha en tredje period måste alla hänga med och det är m medvetna om. det är alldeles för tidigt att sia om valutgång,kom igen i juli/augusti 2014.mona ledde stort våren 2010 och opinionen sa regeringsskifte men när folk väl börjar sätta sig in i alternativen ändras det fort. jag tror att alliansen klarar nästa val,helt enkelt för att de har en politik som håller och jag vet att det är nya grejor på gång,jag var själv på upptaktsmöte i mitt parti och mitt partis nya program är nu spikat.centern har ju också precis avslutat sin stämma. nu börjar snart förhandlingarna om hur valprogrammet skall se ut,till hösten skall det vara klart.då först kan man se hur alliansens gemensamma politik kommer att bli. alternativet hos oppositionen är 4 olika förslag? ulf
malarmaster
26-03-2013, 18:10
CITAT (*Stintan* @ 26-03-2013, 17:39)  Vad har du kollat för mätningar för det där låter som något du bara drömt. Det är bara att kolla väljarbarometern. tror nog huggis menar den nuvarande konstellationen då alliansen visserligen har en minoritetsregering men det hängde väl bara på 1 mandat? väljarbarometrar i all ära men de går ju upp eller ner hela tiden.kommer du inte ihåg clownens tid?s var ju nere på 22-23%.man byter partiledare och vips hamnar man över 30,utan att behöva redogöra för någon politik. opinionsmätningar betyder bara något när politik diskuteras,när folk har möjlighet att se alternativ. några tillförlitliga sådana kommer inte att dyka upp förrän valrörelsen börjar,när riktiga besked lämnas och folk börjar sätta sig in i sakfrågor.nu bygger de bara på förväntningar.vem säger att de infrias? hittils har ju inte det största oppositionspartiet kommit med något annorlunda än alliansen. kanske därför de är tysta? ulf
Gossen Ruda
26-03-2013, 18:27
Politik är inte frågan om politik utan att skapa en image som håller. Minns Westerberg-effekten.
Beträffande vad som händer om och när C och KD försvinner är att ställningen mellan blocken ändras när man räknar bort nästan 7% av väljarstödet från den borgerliga sidan. Sen vet vi givetvis inte vad som händer fram till valdagen så man får räkna på dagens siffror, framtiden känner vi inte.
Huggorm
26-03-2013, 18:28
CITAT (malarmaster @ 26-03-2013, 18:10)  tror nog huggis menar den nuvarande konstellationen då alliansen visserligen har en minoritetsregering men det hängde väl bara på 1 mandat? Just exakt.
Igentligen ingen ide för oss som röstar Borgeligt att ens säga något !för då är det kört och man får skit för det i flera år om man visar färg !Men jag är en stollt Moderat och har så varit sedan 1973 !och viker mig inte för andras åsikter .
Aqvakul
26-03-2013, 23:04
CITAT (Motti @ 26-03-2013, 22:39)  Igentligen ingen ide för oss som röstar Borgeligt att ens säga något !för då är det kört och man får skit för det i flera år om man visar färg !Men jag är en stollt Moderat och har så varit sedan 1973 !och viker mig inte för andras åsikter . Vilket parti vi ev. håller på är OT!
Måste säga att det är skrämande hur många som håller tyst om SD framgångar de har gåt fram med 65 % och kommer att slå ut KDS i nästa val !ingen här som tycker det är viktigt att ta en diskution med dom och om dom i Rikstagen eller ska vi bara sitta och tiga och samtycka ?Tacktiken att tiga ihjäl dom har ju inte fungerat tvärtom så står de i dag för missnöjet i svensk politik gällande invandringen och arbetslösheten ! Bara undrar om vi vill ha dom i rikstagenoch deras syn på människan ?
Piccante
27-03-2013, 00:20
CITAT (Motti @ 26-03-2013, 23:57)  Måste säga att det är skrämande hur många som håller tyst om SD framgångar de har gåt fram med 65 % och kommer att slå ut KDS i nästa val !ingen här som tycker det är viktigt att ta en diskution med dom och om dom i Rikstagen eller ska vi bara sitta och tiga och samtycka ?Tacktiken att tiga ihjäl dom har ju inte fungerat tvärtom så står de i dag för missnöjet i svensk politik gällande invandringen och arbetslösheten ! Bara undrar om vi vill ha dom i rikstagenoch deras syn på människan ? Fast nu handlar ju tråden om huruvida alliansen överlever eller ej. Det kan ju iofs hänga på hur många väljare SD tar från ffa KD men hur man bemöter SD ligger utan för ämnet.
malarmaster
27-03-2013, 00:53
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2013, 18:27)  Politik är inte frågan om politik utan att skapa en image som håller. Minns Westerberg-effekten.
Beträffande vad som händer om och när C och KD försvinner är att ställningen mellan blocken ändras när man räknar bort nästan 7% av väljarstödet från den borgerliga sidan. Sen vet vi givetvis inte vad som händer fram till valdagen så man får räkna på dagens siffror, framtiden känner vi inte. du kan inte dra av 7 % rätt av,den matematiken stämmer knappast med verkligheten,likaså vet du inte det verkliga stödet i skarpt läge. endast valnatten ger rätt besked. håller inte med dej i imagefrågan,visst har en partiledare en viss effekt,westerbergseffekten drog ju mycket kvinnor till fp men det var samma socialliberala politik.skillnaden var att en del "mjuka" frågor kom i rampljuset och uppmärksammades. men det viktigaste är alltid sakfrågorna,ekonomi,arbete och vård o skola. sedan attraherar dessa frågor olika beroende om du ser det som hård eller mjuk fråga. män tenderar att reagera mer på skatter o ekonomi än kvinnor t.ex. vad attraherade väljarna att gå till m ? var det deras politik eller den sammetsögde reinfeldt? ulf
Piccante
27-03-2013, 01:06
CITAT (malarmaster @ 27-03-2013, 00:53)  du kan inte dra av 7 % rätt av,den matematiken stämmer knappast med verkligheten,likaså vet du inte det verkliga stödet i skarpt läge. endast valnatten ger rätt besked. håller inte med dej i imagefrågan,visst har en partiledare en viss effekt,westerbergseffekten drog ju mycket kvinnor till fp men det var samma socialliberala politik.skillnaden var att en del "mjuka" frågor kom i rampljuset och uppmärksammades. men det viktigaste är alltid sakfrågorna,ekonomi,arbete och vård o skola. sedan attraherar dessa frågor olika beroende om du ser det som hård eller mjuk fråga. män tenderar att reagera mer på skatter o ekonomi än kvinnor t.ex. vad attraherade väljarna att gå till m ? var det deras politik eller den sammetsögde reinfeldt? ulf Det blir ett väldigt spännande val 2014. Det kan ju bli så att småpartiernas röstandel fördelas på övriga partier om de skulle åka ut och väljarna taktikröstar. Men om både C och KD får 3,9% var så blir ju stödet för regeringspartierna decimerat. KD ligger nog sämst till eftersom legat under 4% konstant sedan valet 2010.
Om vi har tur, spricker den. Där emot är jag inte säker på alternativet, då grunden lades av socialisterna, men att aliansen hårddragit det. Motsatta blocket, har inte kommit med något som motsäger aliansens politik, hittills, så vi får vänta och se. Det där "OM vi kommer till makten och NÄR/OM ekonomin tillåter".... Går vi inte på längre... Rakare besked tack, oavsett parti/block.
Gossen Ruda
27-03-2013, 09:38
Det är i högsta grad relevant att plocka bort procentsiffrorna för partier som ramlar ur riksdagen och för ogiltiga röster. I den senaste SIFO-mätningen är detta 8,4 av rösterna. Dessa teoretiska mandat måste därför delas ut till övriga partier vilket betyder att S+V+MP kommer att få ca 54% av mandaten, egen majoritet. Möjligen skrämmande för högersidan men ett faktum. Sen är ju allt detta baserat på nutiden och vad som händer fram till och på valdagen är höljt i dimmor än så länge.
CITAT (Piccante @ 27-03-2013, 00:20)  Fast nu handlar ju tråden om huruvida alliansen överlever eller ej. Det kan ju iofs hänga på hur många väljare SD tar från ffa KD men hur man bemöter SD ligger utan för ämnet. Här är vi smala så att det förslår, i princip allt utom ja eller nej blir ju OT eller utanför ämnet. Ett ganska säkert sätt att strypa levande debatt. För att återgå till ämnet, Alliansen spricker inte och kommer troligen att behålla regeringsmakten, idag finns ju inte något som helst alternativ. Gita
malarmaster
27-03-2013, 09:59
CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2013, 09:38)  Det är i högsta grad relevant att plocka bort procentsiffrorna för partier som ramlar ur riksdagen och för ogiltiga röster. I den senaste SIFO-mätningen är detta 8,4 av rösterna. Dessa teoretiska mandat måste därför delas ut till övriga partier vilket betyder att S+V+MP kommer att få ca 54% av mandaten, egen majoritet. Möjligen skrämmande för högersidan men ett faktum. Sen är ju allt detta baserat på nutiden och vad som händer fram till och på valdagen är höljt i dimmor än så länge. jag håller inte med,mandatsiffrorna bygger ju på senaste valet,du lika lite som jag vet hur mandatfördelningen blir valnatten 2014. som jag skrivit tidigare,man kan inte bygga en regering på opinionssiffror.de drygt 8% som du vill sätta åt sidan finns ju inte i den verklighet som visar sig när du närmar dig nästa val.de byter parti och plussar på någon annanstans.tror inte det finns många som röstar på ett parti som ligger skitdåligt till i opinionen när du kommer till valurnan.partiet måste iallafall ligga och skvalpa just på 4% för att taktikröstarna slår till.2-3% i opinion just innan valet skrämmer bort taktikröstarna likväl som de väljare som vill se sin röst göra skillnad.dina 8% är kanske 3% i verkligheten. ulf
*Stintan*
27-03-2013, 10:09
Men då blir det väl moderater som taktikröstar och inte rödgröna väljare så att alliansen skulle vinna på det är ju inte alls säkert.
Gossen Ruda
27-03-2013, 10:27
CITAT (malarmaster @ 27-03-2013, 09:59)  jag håller inte med,mandatsiffrorna bygger ju på senaste valet,du lika lite som jag vet hur mandatfördelningen blir valnatten 2014. som jag skrivit tidigare,man kan inte bygga en regering på opinionssiffror.de drygt 8% som du vill sätta åt sidan finns ju inte i den verklighet som visar sig när du närmar dig nästa val.de byter parti och plussar på någon annanstans.tror inte det finns många som röstar på ett parti som ligger skitdåligt till i opinionen när du kommer till valurnan.partiet måste iallafall ligga och skvalpa just på 4% för att taktikröstarna slår till.2-3% i opinion just innan valet skrämmer bort taktikröstarna likväl som de väljare som vill se sin röst göra skillnad.dina 8% är kanske 3% i verkligheten. ulf Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. Jag skrev rätt tydligt att ingen vet hur det blir efter nästa val, ändå spekulerar du vilt hur det kommer att gå och vem som taktikröstar på vem. Beträffande min fiktiva mandatfördelning så är den baserad på nuvarande opinionsmätning och inget annat. Jag har inte nämnt nånting om förra valets resultat. Jag ville bara påpeka att alla partier får lite högre väljarstöd när ogiltiga röster räknas bort, så även högersidan. Det har dock inte någon betydelse i nuläget eftersom vänsterblocket bara ligger 0,3 procentenheter från egen majoritet.
malarmaster
27-03-2013, 14:27
CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2013, 10:27)  Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. Jag skrev rätt tydligt att ingen vet hur det blir efter nästa val, ändå spekulerar du vilt hur det kommer att gå och vem som taktikröstar på vem. Beträffande min fiktiva mandatfördelning så är den baserad på nuvarande opinionsmätning och inget annat. Jag har inte nämnt nånting om förra valets resultat. Jag ville bara påpeka att alla partier får lite högre väljarstöd när ogiltiga röster räknas bort, så även högersidan. Det har dock inte någon betydelse i nuläget eftersom vänsterblocket bara ligger 0,3 procentenheter från egen majoritet. det är förra valets mandat o resultat som gäller fram till nästa val,att plussa o minska efter opinionssiffror nu är meningslöst,om 6 månader ser det annorlunda ut,om ytterligare 6 månader är trenden kanske den motsatta. endast när vi kommer in en bit på 2014 blir opinionssiffror intressanta och först då kan man lite löst bedöma läget.taktikröstning förekommer och just kd brukar klara sig på det,jag har själv taktikröstat just för att kd ska klara spärren och för att alliansen skall få sitta kvar,jag är inte ensam om det. det intressanta är hur det blir om två partier ligger nära spärren,vem skall man hjälpa då? vad jag menar är att taktikröstarna kanske röstar på sitt ordinarie val istället samtidigt som dessa småpartiers väljare byter till säkrare mark.Spekulation? javisst,men det är ju ditt resonemang också. dagens opinionsmätning är inget valresultat,det är just bara en spekulation. ulf
malarmaster
27-03-2013, 14:36
CITAT (*Stintan* @ 27-03-2013, 10:09)  Men då blir det väl moderater som taktikröstar och inte rödgröna väljare så att alliansen skulle vinna på det är ju inte alls säkert. det du vinner på taktikröstning under förutsättning att partiet med det klarar spärren är ju de procent som annars förlorats om de hamnat under spärren.om det är moderater eller andra alliansväljare som taktikröstar är ju oväsentligt,det är det samlade resultatet som gäller. lika har ju gällt för v i gamla val då sossar taktikröstat på dem för att de skulle klara sig in,i många val låg de bara på 4,5-5% men tillsammans med sossarnas 45-47 % kunde sossarna regera. att de aldrig fick sitta i regeringen är dock märkligt men sossarna har aldrig litat på som det då var vpk. ulf
Gossen Ruda
27-03-2013, 18:20
Enligt Rapport tycker lika många svenskar att S är lika regeringsdugliga som M.  Kanske en chock för högerfalangen här.
Huggorm
27-03-2013, 18:30
CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2013, 18:20)  Enligt Rapport tycker lika många svenskar att S är lika regeringsdugliga som M.  Kanske en chock för högerfalangen här. Skall bli intressant att se om det ändrar sig något efter ett halvår av S-styre
Gossen Ruda
27-03-2013, 20:20
Vi får se efter valet.
Huggorm
27-03-2013, 20:27
Var det inte så att S fick bara nästan lika höga poäng som M? Om jag minns rätt var det siffrorna 59 mot 60 eller något sådant.
Gossen Ruda
27-03-2013, 20:41
CITAT (Huggorm @ 27-03-2013, 20:27)  Var det inte så att S fick bara nästan lika höga poäng som M? Om jag minns rätt var det siffrorna 59 mot 60 eller något sådant. 40 mot 39, hugget som stucket.
Varför spräcka något som fungerar bra ! jag tror alliansen håller .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|