CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2013, 09:38)

Det är i högsta grad relevant att plocka bort procentsiffrorna för partier som ramlar ur riksdagen och för ogiltiga röster. I den senaste SIFO-mätningen är detta 8,4 av rösterna. Dessa teoretiska mandat måste därför delas ut till övriga partier vilket betyder att S+V+MP kommer att få ca 54% av mandaten, egen majoritet. Möjligen skrämmande för högersidan men ett faktum. Sen är ju allt detta baserat på nutiden och vad som händer fram till och på valdagen är höljt i dimmor än så länge.
jag håller inte med,mandatsiffrorna bygger ju på senaste valet,du lika lite som jag vet hur mandatfördelningen blir valnatten 2014.
som jag skrivit tidigare,man kan inte bygga en regering på opinionssiffror.de drygt 8% som du vill sätta åt sidan finns ju inte i den verklighet som visar sig när du närmar dig nästa val.de byter parti och plussar på någon annanstans.tror inte det finns många som röstar på ett parti som ligger skitdåligt till i opinionen när du kommer till valurnan.partiet måste iallafall ligga och skvalpa just på 4% för att taktikröstarna slår till.2-3% i opinion just innan valet skrämmer bort taktikröstarna likväl som de väljare som vill se sin röst göra skillnad.dina 8% är kanske 3% i verkligheten. ulf