Dags att skaka liv i den här gamla tråden igen.
Jag grunnar över en vildros som står i vårt bostadsområde. Kanske någon har en idé om vad det kan vara för en?
I somras stack den av mot dom omgivande caninorna genom en mycket starkare rosa färg och gul mitt. Rosen blommade också något tidigare än caninorna.
Jag trodde först det var en kanelros eftersom de unga skotten hade en rödbrun ton. Men när jag jämför med bilder så stämmer inte nyponen med kanelrosens runda. Dessa nypon är avlånga och markant avsmalnande nedåt. Dessutom är dom håriga. Nyponens bladrosett sitter kvar och pekar bort från nyponet.
Taggarna skulle kunna vara äppelros, dvs många stora och små taggar om vartannat. Men enligt bilderna skulle taggarna vara kloformade, dvs böjda i spetsen, men jag tycker nog att dom ser ganska raka ut. Nyponen stämmer inte heller med de bilder jag har sätt. Äppelrosens nypon symmetriskt ovala inte avsmalnande.
Skulle kunna vara finnros, som ska ha avlånga nypon, men när jag jämför med bilder så smalnar den av åt 'fel håll'. Alltså smalare mot bladrosetten än mot skaftet.
R. Pendulina skulle passa perfekt vad gäller nyponen och blommorna. Men så läser jag någonstans att denna ros har lågt växtsätt och är nästan tagglös, och då stämmer det inte alls.
Har gått igenom alla vildrossidor jag har hittat. Har även läst det som skrivits på Allt om Trädgård + privata vildrossida. Har inte hittat någon som passar in i alla delar.
Runtomkring här finns små frösådda nyponbuskar, och några ser ut att vara samma sort som den mystiska. Kan man var säker på att den är likadan, eller kan den ha blandat sig med Caninorna och bildat nya hybrider? (Tänkte gräva upp en och plantera i min trädgård)