CITAT (Bengalow @ 29-03-2013, 14:43)

Elisabet, ge mig en ledtråd till det du menar. Detta har jag faktiskt aldrig hört förr.
Och du, Ulf, är ju så rabiat, att du inte kan se att det går utför -det kallas fartblindhet. I din egen goda värld, där du inte ser, eller snarare bryr dig, om arbetslöshet, sjukdom eller andra hinder till livets uppehåll, så seglar man vidare på livets lugna flod. Grilla lite vid behov, sätta på sig skygglapparna, och tycka att livet är bra skönt. "-Jag har mitt på det torra, och det har jag fixat själv, alldeles själv!". ROT och RUT har ju gynnat dig alldeles för perfekt för att vara sant. Du har samlat pensionspoäng så det bara smäller om det. Jag hoppas bara, att inte lacknafta och thinner sätter stopp i förtid för ditt livsnjutande.
att arbetslösheten ökar,här och i omvärlden är jag högst medveten om,att sjuka och utförsäkrade har svårigheter med ekonomin är jag också högst medveten om då jag sitter i alvestas kommuns nämnd för just försörjningsstöd osv,det som förr kallades socialnämnden.men att det skulle gå utför ser jag inte,många familjer har fått det bättre och t.o.m genom olika åtgärder lyckats få arbete.
långtidsarbetslösheten däremot har ökat men det beror ofta på att individen ifråga är svår att matcha mot lediga jobb(jo,det finns lediga jobb!!!).det beror oftast på att individen saknar utbildning och /eller kompetens.ibland saknas också det viktigaste,motivation att stärka sin kompetens.jag möter ofta individer som inte vill prova något nytt,skaffa sig en ny kunskap eller söka en ny inriktning på sitt yrkesliv.
man vill ha kvar sitt gamla liv,men när förutsättningarna ändrats radikalt i vårt näringsliv måste man prova nya vägar.
ROT/RUT har ju varit uppe förr i olika trådar så det enda jag säger om det är att det är tack vare de systemen som vi inte har än värre arbetslöshet.tjänstesektorn är den enda sektorn som växt i svensk ekonomi och som håller ställningarna.
avseende lacknafta så behöver du inte oroa dig,produkterna med det innehållet är sedan många,många år i stort borta från yrkesmåleriet .jag är alltså inte dum i huvudet som du försöker antyda och avseende pension så lär jag få ungefär som de flesta medelinkomsttagare,dvs en låg pension.jag har några år till.
nu återstår det att se om du kan hålla en hövlig ton i dina inlägg och undvika personangrepp,jag förstår att det är svårt med personer som vet mer än du.
jag finner det dessutom anmärkningsvärt att du missat perssons pensionskonfiskation,det debatterades ju livligt på den tiden men sossarna brukar ju gilla att sno andras pengar. ulf