CITAT (Bengalow @ 29-03-2013, 21:34)

Om du inte förstår det, så finns ju inget att diskutera. Staten har en portmonnä. Därur skall allt betalas, din pension, försvaret, vägarna, skolan, äldreomsorgen m.m. Om man då väljer att ge "jobbskatteavdrag" till en del av befolkningen, så blir det ju mindre till dom som man lovat gynna i nästa omgång. När man upprepat detta fem gånger, så finns det inget kvar till pensionärerna...som man lovade dyrt och heligt. Lögn och åter lögn. Att man kan ha så stort förtroende för dessa pellejönsar, så att man röstar på dem 2 gånger, utan att genomskåda dem, är nästan som att bita huvudet av skam. Jag bara säger Carl Bildt, så är det nog för att få igång kräkmusklerna...
är det någon mening att bemöta?
meningen med jobbskatteavdraget är det inte särskilt många som satt sig in i hur det fungerar och hur utfallet har blivit.det har blivit en stor framgång då de flesta låg o medelinkomsttagare fått en extra månadslön i form av sänkt skatt,dessa pengar har de flesta använt till konsumtion i olika former vilket gynnat handel o tjänstesektorn o därmed har den sektorn växt o genererat nya jobb.tillsammans med ROT/RUT har det enligt statistiken gett 400000 nya jobb,det är bara att titta i tabellen.det var detta som var avsikten med jobbskatteavdraget och ROT/RUT.
angående pensioner så finns det ingen stor kassa till dem,pensioner betalas löpande,mina pensionsinbetalningar används till att betala dagens pensionärer.de enda pengar som är öronmärkta är PPM-fonderna och de är bara korvören i sammanhanget.
statskassan har på intet sätt fått mindre inkomster,man kan följa budgetåren och se en stadig ökning TROTS jobbskatteavdrag o ROT/RUT. hur är det möjligt,jo genom att sysselsättningen ökat inom tjänstesektorn och att svartarbeten blivit vita.skatteinbetalningarna blir därmed högre och systemet blir självfinansierat.
jag förstår att pensionärerna kan känna sig förfördelade men då de avslutat sina karriärer och alltså inte behöver stimuleras till arbete är de inte prioriterade på skattesänkningar,de har fått ett par mindre sådana och skattenivån är ju faktiskt lägre än under Persson,och då var det inga klagomål.
demografin i pensionssystemet innebär att framtidens skattebetalare kommer att få det tungt,det blir fler o fler pensionärer som skall försörjas av allt färre i aktiv arbetsålder.Pensionsnivåerna kommer därmed att sjunka i framtiden om inte fler jobbar längre.
kanske det är någon här i tråden som förstår,jag inser med ditt resonemang ,Bengalow att du inte vill förstå.det viktigaste är att skälla på alliansen,inte att sätta sig in i hur det funkar. ulf