1. 30-40 cm låter i snålaste laget, är det 40 cm är det möjligtvis acceptabelt. Huvudrotzonen för de flesta växter brukar inte ligga så mycket djupare. Frågan är snarare hur brett under mark denna betong sträcker sig, finns det någon möjlighet för rötterna att vandra ut i sidled från betongen för att sedan nå jord utan hinder? Ett annat bekymmer kan vara dräneringen, men det är svårt att svara på utan att exakt veta hur markprofilen ser ut.
2. Thuja brukar trivas i lätt leriga jordar där det inte är alltför torrt. Gör ett litet rullprov genom att ta lite jord i handen och kan du sedan rulla ut det till små sammanhängande korvar är det lerigt = OK. Mycket styva lerjordar är inte heller att föredra pga dåligt gasutbyte och för hög fuktighållande effekt, då kan du behöva jordförbättra med organiskt material. Faller det sönder direkt är det sandigt och då kanske du behöver komplettera med något mer fuktighållande. Hasselfors trädgårdsjord av E-typ (kallas också Enköpingsjord) är en lerhaltig trädgårdsjord som funkar till det mesta, utom möjligtvis till utpräglade surjordsväxter typ rhododendrom etc. Observera att E-jorden som säljs på påse är dock något helt annat och än trädgårdsjord E.
3. Tre plantor per meter låter helt rimligt.
4. Du ska inte behöva plantera om dem eller så. Första åren kanske du behöver gödsla lite, tillföra mull osv under etableringen men barrväxter fordrar oftast mindre skötsel än lövfällande arter. Har du rådjur i området måste plantorna skyddas mot dem de första åren. Annars räcker det nog men en häcksax när du tänker klippa häcken.
5. Svårt att svara på utan att exakt veta vad du har för jord. Jag själv brukar försöka vara generös när det gäller luckring och jordförbättring i sidled snarare än på djupet, och här hamnar plantorna så tätt så jag hade nog jordförbättrat längs hela raden i så fall. Ponera att jorden du har är acceptabel så hade jag nog förbättrat med kogödsel och barkmull 10-20 cm djupt men i sidled längs hela ytan du tänker plantera.
6. Fundera på hur bred du vill att häcken ska vara när den nått önskad storlek, det får avgöra hur långt ifrån plattorna den ska planteras. Själv skulle jag dock inte vilja gå så mycket närmare än 40-60 cm. Beroende på markarbetet under plattorna brukar rötter söka sig dit ibland pga av kondensen som bildas där under sommaren när det är varmt samt syret de får vilket kan göra att stenarna rör på sig, men den risken ligger just nu ganska långt fram i tiden. Jag brukar inte vilja plantera träd för nära hus, men nu är tujornas rötter inte särskilt intrusiva och en klippt häck bygger aldrig upp ett lika kraftigt rotsystem som ett träd eller friväxande buskage. Läste dock någonstans att 2,5 meter är ett säkert avstånd för tuja.
7. Jag har aldrig hört talas om "Vårtuja" tidigare. Jag förmodar att det egentligen handlar om pelartuja (Thuja occidentalis, med någon av dess namnsorter som 'Brabant', 'Smaragd' eller 'Fastigiata'. Pelartuja är den i särklass vanligaste arten för häckar. Den har barr hela året. Ibland kan de få vinterskador och gulna men det försvinner snabbt kommande växtsäsong. Fråga gärna din handlare efter vetenskapligt/latinskt namn.
8. Marken ska vara helt fri från tjäle när du planterar, ut och provgräv. Men minusgrader florerar på nätterna i hela landet så jag tror att även om du bor i Skåne är det i tidigaste laget.
9. Tuja kanske inte lämpar sig för extremt låga häckar, men från 1 meter och uppåt är inga problem. Valet är helt upp till dig.
10. Fundera ut en lämplig sluthöjd. Under det år som häcken passerat kommit upp i rätt sluthöjd kan du samma sommar skära tillbaka den ett par decimeter under tänkt sluthöjd, nästa sommar växer den upp igen på höjden och fortsätt skär till samma punkt. Var noga med sluthöjden, att skära till gammal ved funkar sisådär på tuja, det bryter från gammal ved och är inte omöjligt som vanlig gran men den är fortfarande inte lika responsiv som idegran och lärk som exempel.
Inga solklara svar på dina frågor kanske, men fråga gärna igen om det var något som verkade för oklart och andra kan säkert komplettera eller har andra synpunkter än det jag har sagt.
|