Fruktlös
Hej! Ny här =0)

Jo jag har för avsikt att plantera vårtuja i en länga bredvid min uteplats för att skapa lite insynsskydd, gröna fingrar kan jag inte säga att jag har men skapligt sunt förnuft. Nu är det dock som så att grönområdet ligger på betong/isolering så jordjupet är uppskattningsvis inte mer än 30-40cm. Jag har inte koll på ämnet men det står ett mindre lövträd bredvid vilket mår bra av allt att döma, blommar enormt på våren och är grönt o fint under sommarhalvåret. Finns även bra sprinklersystem.

Sladda förbi två grönsaksodlare idag och den ena hade precis fått in vårtujor, 60-80cm höga, och själva tanken med just vårtujor är att de är kostar en struntsumma. Missade dem häromåret och sen har idén legat lite på is men nu prickade jag rätt säsong/tidpunkt i.a.f. =0)

Funderingar:
  1. Något särskilt jag måste tänka på med tanke på förhållandet med jordjupet? Lämpligt planteringsdjup?

2. Behöver jag komplettera med annan jord efter att ha grävt ur, hur vet jag det och i sådant fall vilken sorts jord och/eller annat? Har en bra trädgårdsdonna att fråga om området men alltid trevligt med lite på fötterna, marken är väl raka motsatsen till skogsmark så en trevlig gräsmatta med en del mossa dock.

3. Ena grönsakskrängaren sa 3st per meter för täckande dito, troligen kommer det att handla om 2-4m och på sin höjd (längd) 6m. Låter väl vettigt, är det som så gällande antalet per meter?

4. Är det mycket mek med dem rent generellt eller är de någorlunda underhållsfria? Jag kommer behöva serva dom själv vilket i sig inte är något problem men jag vill inte behöva införskaffa en arsenal av trädgårdsutrustning för den sakens skull. Klippa dem förstår även jag men i övrigt, behöver man plantera om dem/byta jord eller så någon gång?

5. Om jag nu måste komplettera med annan jord hur mycket ska jag gräva ut, 10-20-50cm runt rötterna?

6. Dom ska stå bredvid en gång med plattor och ev. skulle jag vilja sätta upp kantstenar runt längan, någon riktlinje om vilket avstånd rötterna bör vara från gången samt husväggen så att de inte inkräktar på dem när de växer till sig lite.

7. Är "vårtuja" en specifik sort eller ett samlingsnamn? Vill hellre att de är/blir/håller sig gröna än gula.

8. Grönsakshandlaren förklara att det inte går att plantera så länge det är tjäle, logiskt, under tiden så var jag tvungen att göra något med rötterna och se till att de får vatten förmodar jag. Med tanke på det grunda djupet kanske det går lite fortare med tjälen eller blir det tvärtom p.g.a. ingen markvärme eller annan hemlig vetenskap? Den snöfria delen av gräsmattan är väldigt mjuk men jag har dock inte tryckt ner spaden ännu.

9. Lagom höjd att hålla dem på om det spelar någon roll?

10. Annat att tänka på?
Bilder gör det mesta lite roligare:

Svara gärna med siffra före.

Vänligen

/Tobias
IKS
1. 30-40 cm låter i snålaste laget, är det 40 cm är det möjligtvis acceptabelt. Huvudrotzonen för de flesta växter brukar inte ligga så mycket djupare. Frågan är snarare hur brett under mark denna betong sträcker sig, finns det någon möjlighet för rötterna att vandra ut i sidled från betongen för att sedan nå jord utan hinder? Ett annat bekymmer kan vara dräneringen, men det är svårt att svara på utan att exakt veta hur markprofilen ser ut.

2. Thuja brukar trivas i lätt leriga jordar där det inte är alltför torrt. Gör ett litet rullprov genom att ta lite jord i handen och kan du sedan rulla ut det till små sammanhängande korvar är det lerigt = OK. Mycket styva lerjordar är inte heller att föredra pga dåligt gasutbyte och för hög fuktighållande effekt, då kan du behöva jordförbättra med organiskt material. Faller det sönder direkt är det sandigt och då kanske du behöver komplettera med något mer fuktighållande. Hasselfors trädgårdsjord av E-typ (kallas också Enköpingsjord) är en lerhaltig trädgårdsjord som funkar till det mesta, utom möjligtvis till utpräglade surjordsväxter typ rhododendrom etc. Observera att E-jorden som säljs på påse är dock något helt annat och än trädgårdsjord E.

3. Tre plantor per meter låter helt rimligt.

4. Du ska inte behöva plantera om dem eller så. Första åren kanske du behöver gödsla lite, tillföra mull osv under etableringen men barrväxter fordrar oftast mindre skötsel än lövfällande arter. Har du rådjur i området måste plantorna skyddas mot dem de första åren. Annars räcker det nog men en häcksax när du tänker klippa häcken.

5. Svårt att svara på utan att exakt veta vad du har för jord. Jag själv brukar försöka vara generös när det gäller luckring och jordförbättring i sidled snarare än på djupet, och här hamnar plantorna så tätt så jag hade nog jordförbättrat längs hela raden i så fall. Ponera att jorden du har är acceptabel så hade jag nog förbättrat med kogödsel och barkmull 10-20 cm djupt men i sidled längs hela ytan du tänker plantera.

6. Fundera på hur bred du vill att häcken ska vara när den nått önskad storlek, det får avgöra hur långt ifrån plattorna den ska planteras. Själv skulle jag dock inte vilja gå så mycket närmare än 40-60 cm. Beroende på markarbetet under plattorna brukar rötter söka sig dit ibland pga av kondensen som bildas där under sommaren när det är varmt samt syret de får vilket kan göra att stenarna rör på sig, men den risken ligger just nu ganska långt fram i tiden. Jag brukar inte vilja plantera träd för nära hus, men nu är tujornas rötter inte särskilt intrusiva och en klippt häck bygger aldrig upp ett lika kraftigt rotsystem som ett träd eller friväxande buskage. Läste dock någonstans att 2,5 meter är ett säkert avstånd för tuja.

7. Jag har aldrig hört talas om "Vårtuja" tidigare. Jag förmodar att det egentligen handlar om pelartuja (Thuja occidentalis, med någon av dess namnsorter som 'Brabant', 'Smaragd' eller 'Fastigiata'. Pelartuja är den i särklass vanligaste arten för häckar. Den har barr hela året. Ibland kan de få vinterskador och gulna men det försvinner snabbt kommande växtsäsong. Fråga gärna din handlare efter vetenskapligt/latinskt namn.

8. Marken ska vara helt fri från tjäle när du planterar, ut och provgräv. Men minusgrader florerar på nätterna i hela landet så jag tror att även om du bor i Skåne är det i tidigaste laget.

9. Tuja kanske inte lämpar sig för extremt låga häckar, men från 1 meter och uppåt är inga problem. Valet är helt upp till dig.

10. Fundera ut en lämplig sluthöjd. Under det år som häcken passerat kommit upp i rätt sluthöjd kan du samma sommar skära tillbaka den ett par decimeter under tänkt sluthöjd, nästa sommar växer den upp igen på höjden och fortsätt skär till samma punkt. Var noga med sluthöjden, att skära till gammal ved funkar sisådär på tuja, det bryter från gammal ved och är inte omöjligt som vanlig gran men den är fortfarande inte lika responsiv som idegran och lärk som exempel.

Inga solklara svar på dina frågor kanske, men fråga gärna igen om det var något som verkade för oklart och andra kan säkert komplettera eller har andra synpunkter än det jag har sagt.
Fruktlös
Tackar, det var ett uttömmande svar =0)

1. Betongen sträcker sig förmodligen 40meter bort så rötterna får nöja sig med det jordjup som finns =0) När vi byggde altanen frågade jag om trädet och nuvarande ansvarig sa att hon inte skulle få för sig att plantera ett träd där, med andra ord utfört någon gång innan hon började. Däremot verkar det fungera som sagt men sedan om det är någon vettig måttstock för tujorna vet jag inte. Det finns dock stora tujor på området men de har stensättning runtom och marken är förmodligen något höjd där de står.

2. Mycket matnyttig information!

3. Bra bra.

4. Sällsynt med rådjur och de har hittills inte vågat sig in så långt på gården vad jag sett, väldigt mycket plantering inom området så de hinner förmodligen äta sig mätta innan de kommer hem till mig wink.gif

5. Bra information, ska kontrollera kvalitén på jorden i veckan. Man kanske kan ta med sig en klump till grönsakslandet och fråga vad det behövs att kompletteras med.

6. Låter vettigt men 2.5m från husväggen blir svårt eftersom det är utifrån den jag vill att det ska täcka =0) Finns det någon vanlig metod med att gräva ner en platta mellan planteringen och husväggen? Gärna tips på materialval om det är vanligt förekommande. Dock ganska mycket plantering intill husväggar redan idag på området, om någon åtgärd för stökiga rötter vidtagits vet jag dock inte men det är denna typ av kunskap som är att bra o veta innan.

7. Ska ta reda på det latinska namnet, vårtuja var det odlarn kalla det den gången för några år sedan och när jag idag frågade var det självklart vad jag menade på båda ställena.

8. Invänta mer plusgrader och sen provgräva blir det.

9. Bra bra.

10. Det där med "ved" får jag nog läsa på, i övrigt låter det som ett vettigt resonemang =0)

Denna stubbe med merparten av roten grävde jag upp tidigare från samma mark. Den satt som sju svåra år men så hade jag väl inte riktigt rätt verktyg heller, just då hade jag helst valt dynamit..

IKS
Jag har inga bra tips på hur du ska skydda husgrunden specifikt. Växter nära hus är lite utav en gråzon. Jag skulle aldrig plantera pil eller poppel nära huset, men jag kan egentligen inte i min vildaste fantasi tro att en klippt tujahäck skulle innebära stora problem. Dels är det inget träd med enormt rotsystem vi talar om, sedan bygger en häck som klipps aldrig upp ett lika kraftigt rotsystem som en friväxande enhet. Jag tror jag läste två och en halv meter i någon tidigare artikel här på Odla och det var minimimåttet i USA för hur långt ifrån man måste hålla sig för att inte kunna bindas till skador juridiskt, medan pil och poppel låg på typ 18-20 meter så måtten är generöst tilltagna. Men visst kan du arbeta med något skydd. Platonmatta runt husgrunden, eller rotspärr av något slag. Men egentligen är jag för osäker för att ge ett konkret svar.

Angående "ved" så kan man kortfattat säga att det är problematiskt med tujahäckar om du vill ändra höjden efter ett tag. Går utmärkt att släppa upp häcken om du vill ha den högre men får du för dig att du plötsligt vill ha den lägre brukar återväxten bli dålig och det ser oftast stympat ut eftersom tuja inte är jätteduktig på att bilda nya skott nedifrån från äldre delar av stammarna.

Stubben på bilden såg ju ut att trivas! wink.gif
Fruktlös
Tackar för förtydligande =0)

Tänkte ta tag i att höra efter om det hela idag men tiden ville inte räcka till så imorrn gör jag ett nytt försök, lär återkomma med fler funderingar.
Fruktlös
Förhandlingen gick igenom utan bekymmer, hon tyckte det lät som en bra idé. Nu ska jag skapa lite illustrationer hur jag har tänkt mig det hela så får man se var det landar =0)
IKS
Lycka till! berätta gärna hur det gick sen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon