Jo jag har för avsikt att plantera vårtuja i en länga bredvid min uteplats för att skapa lite insynsskydd, gröna fingrar kan jag inte säga att jag har men skapligt sunt förnuft. Nu är det dock som så att grönområdet ligger på betong/isolering så jordjupet är uppskattningsvis inte mer än 30-40cm. Jag har inte koll på ämnet men det står ett mindre lövträd bredvid vilket mår bra av allt att döma, blommar enormt på våren och är grönt o fint under sommarhalvåret. Finns även bra sprinklersystem.
Sladda förbi två grönsaksodlare idag och den ena hade precis fått in vårtujor, 60-80cm höga, och själva tanken med just vårtujor är att de är kostar en struntsumma. Missade dem häromåret och sen har idén legat lite på is men nu prickade jag rätt säsong/tidpunkt i.a.f. =0)
Funderingar:
- Något särskilt jag måste tänka på med tanke på förhållandet med jordjupet? Lämpligt planteringsdjup?
- Behöver jag komplettera med annan jord efter att ha grävt ur, hur vet jag det och i sådant fall vilken sorts jord och/eller annat? Har en bra trädgårdsdonna att fråga om området men alltid trevligt med lite på fötterna, marken är väl raka motsatsen till skogsmark så en trevlig gräsmatta med en del mossa dock.
- Ena grönsakskrängaren sa 3st per meter för täckande dito, troligen kommer det att handla om 2-4m och på sin höjd (längd) 6m. Låter väl vettigt, är det som så gällande antalet per meter?
- Är det mycket mek med dem rent generellt eller är de någorlunda underhållsfria? Jag kommer behöva serva dom själv vilket i sig inte är något problem men jag vill inte behöva införskaffa en arsenal av trädgårdsutrustning för den sakens skull. Klippa dem förstår även jag men i övrigt, behöver man plantera om dem/byta jord eller så någon gång?
- Om jag nu måste komplettera med annan jord hur mycket ska jag gräva ut, 10-20-50cm runt rötterna?
- Dom ska stå bredvid en gång med plattor och ev. skulle jag vilja sätta upp kantstenar runt längan, någon riktlinje om vilket avstånd rötterna bör vara från gången samt husväggen så att de inte inkräktar på dem när de växer till sig lite.
- Är "vårtuja" en specifik sort eller ett samlingsnamn? Vill hellre att de är/blir/håller sig gröna än gula.
- Grönsakshandlaren förklara att det inte går att plantera så länge det är tjäle, logiskt, under tiden så var jag tvungen att göra något med rötterna och se till att de får vatten förmodar jag. Med tanke på det grunda djupet kanske det går lite fortare med tjälen eller blir det tvärtom p.g.a. ingen markvärme eller annan hemlig vetenskap? Den snöfria delen av gräsmattan är väldigt mjuk men jag har dock inte tryckt ner spaden ännu.
- Lagom höjd att hålla dem på om det spelar någon roll?
- Annat att tänka på?

Svara gärna med siffra före.
Vänligen
/Tobias