Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosor invid husgrunden?
          mischmasch
          Inlägg 01-04-2013, 19:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 39 769

Hej alla Rosexperter!

Jag tänkte plantera rosor i en rabatt invid väggen till mitt hus som är från 30-talet, med källare. Går det att göra det eller är det väldigt dåligt för huset? Jag hade tänkt mig en "Flammentanz", en "Uetersener Klosterros" och några "Mary rose". Ffa Flammentanz skulle stå precis intill husväggen. Tidigare har det stått Rhododendron där. Går det att skärma av rötterna på något vis? Jag funderade på om man skulle köpa en stor plasttunna och borra en massa hål i o gräva ner i jorden o fylla med bra jord. Eller blir det för lite plats för rötterna? Eller kanske stor risk för att vatten står kvar? Jag vet inte, det kanske inte är värt risken? Fast rosor mot en röd tegelvägg är ju värt en hel del risker..

Är det någon som vet hur farligt det är? Eller har några tips på hur man kan göra?

/Tacksam för råd!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kajsa
          Inlägg 02-04-2013, 13:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Nej, tycker inte heller man ska ha rosor för nära husväggen, själva har vi en bred kant med singel först med plattkant, därefter kommer rabatterna. Flammentanz blir så stor, risken ökar också för mjöldagg inpå varma väggar.

Har en granne här med källare som just nu gräver runt hela huset för dom fått fukt, vilket elände man får göra om det mesta sedan, rabatter, gräsmattan mm.
          Plastunna nej det blir trångt, kanske rotsnurr med åren ?

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-12-2025, 22:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon