Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Första beskärningen av mina äppleträd.
          VackraFia
          Inlägg 02-04-2013, 09:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem nr: 41 647

Hej!

Ska göra första beskärningen på mitt Cox orange och aroma amarosa
          Och vill inte klippa fel.
          De är två år gamla i år
          Hjälp uppskattas

Tror själv jag behöver klippa av två grenar vid stammen på det första och betydligt fler på det andra

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          addo
          Inlägg 02-04-2013, 14:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Hur högt sitter grenarna? Vill du kunna gå under träden när de är vuxna? På vilken nivå vill du att kronan ska börja förgrenas? Vilken form vill du att träden ska få när de blir äldre? Hur mycket växte träden förra året?

Tricket är att inte ta bort för mycket bladmassa så att trädet blir för svagt för att växa och valla över sår, samtidigt som man vill trigga/styra nytillväxten i/till toppen av trädet med sin beskärning. Har trädet växt kraftigt förra året så är det fritt fram att beskära annars måste du förbättra växtplatsen (tex genom att ta bort grässvålen på en större yta runt trädet, täcka med löv eller så gröngödningsväxter) och beskära först när trädet kommit i gång.

Annars handlar det mest om att vara framsynt så att en gren som du vill ta bort inte hinner växa sig för kraftig för att tas bort innan du tar bort den, men med dina träd så är det ingen risk än på ett tag.

Det viktigaste är att du inte beskär för hårt så ta bort max en gren på det första trädet och kanske tre på det andra sen väntar du och tar lite i taget vid varje beskärning. Håll koll på träden så du lär dig hur de svarar på din beskärning och utgå från den kunskapen när du beskär i framtiden.

För mitt äppelträd har jag en diffus vision om hur trädet ska se ut i en avlägsen framtid, för att uppnå detta har jag långsiktig plan på tio år samt en kortsiktig på fem år, dessa planer reviderar jag varje år efter hur trädet växer.

Jag antar att du har koll på var man ska lägga snitten med avseende på grenkragar och har en ordentlig, vass och ren sekatör?

Jag skulle dessutom plocka bort eventuella äpplen redan som kart så trädet kan lägga sin energi på tillväxt i stället för fruktsättning. Vill du ha frukt redan nu så kan du kanske spara enbart ett eller två kart på träden.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 00:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon