Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förädling av stort frösått äppelträd, Ett exempel
          P-A Albinsson
          Inlägg 15-05-2012, 22:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 71 556

I år gav jag mig på att försöka förädla ett frösått äppelträd. Det står skymt nere i en slänt tätt mellan två ekar och har därför vuxit lustigt. Fem stammar som alla går i bågar åt väster och inte så mycket grenar från dessa stammar. Från början tog de nästan i marken allihop. Ett riktigt dåligt läge för ett träd kan man tycka men det kommer mycket frukt (dock hemskt sura) så helt dåligt kan det inte vara. För tre-fyra år sen beskar vi trädet så grenarna inte tog i marken. Och i år har jag ympat in närmare 100 ympar i drygt hälften av trädet. Funkar det bra tänkte jag ta resten nästa år. Ympriset jag fick tag på var mest Ribston, Ingrid Marie och Gravensteiner. Sen en del blandade andra sorter från andra träd som jag beskurit lite lätt. Jag gjorde mest skarv- och läggymp och gjorde det tidigt på våren. Jag testade även klyvymp. Senare på våren barkymp. Bara eltejp som fastsättning. Håller tummarna att många tar sig bra.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_1950.JPG ( 997.95k ) Antal nedladdningar: 49

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          P-A Albinsson
          Inlägg 24-03-2013, 13:55
          Länk hit: #2

Medlem

Angående okuleringen: "chip-budding" funkade inte alls -- måste ha fattat nåt fel där. Ska läsa på mer inför sensommaren. Vanliga t-snitt tog sig bra (än så länge!), men jag gjorde bara 3 såna på trädet. Rätt coolt med ett inskuret litet öga mitt på en ganska grov stam. smile.gif

Citera
          Sörgårdsnissen
          Inlägg 29-03-2013, 06:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem nr: 58 594

Mycket väl uppföljning på ditt massiva ymp-projekt , mkt intressant att läsa för en som ska starta "karriär" på eget träd smile.gif

CITAT (P-A Albinsson @ 24-03-2013, 13:55) *
          Vanliga t-snitt tog sig bra (än så länge!), men jag gjorde bara 3 såna på trädet. Rätt coolt med ett inskuret litet öga mitt på en ganska grov stam. smile.gif

Han som beskär fars äppelträd sa han gjort T-snitt och stoppat in en ympris. Var det så du gjorde?
          snittade du i så fall till ympen som ska in mitt på stammen som ett V i änden eller snedskar du bara ena sidan?

Citera
          P-A Albinsson
          Inlägg 04-04-2013, 07:37
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Sörgårdsnissen @ 29-03-2013, 07:46) *
          Han som beskär fars äppelträd sa han gjort T-snitt och stoppat in en ympris. Var det så du gjorde?
          snittade du i så fall till ympen som ska in mitt på stammen som ett V i änden eller snedskar du bara ena sidan?

Nej, t-snittet var okuleringen som jag gjorde på hösten med bara ett utskuret öga att stoppa in i snittet. Jag följde dessa videoinstruktioner: http://blip.tv/midfex/tutorial-t-bud-and-c...chniques-350977

Det han kallar "t-bud" funkade bra (än så länge!), men som sagt funkade inte "chip-bud"-försöken alls.

Sen finns det ymptekniker där man också skär upp snitt mitt på stammen och sätter dit ympris, men som jag varken testat eller letat erfarenheter från. Mejselymp, till exempel, tar man upp i en bok jag skaffat (http://www.bokborsen.se/Reimer-Charles/Omf%C3%B6r%C3%A4dling-Av-Frukttr%C3%A4d-Samt-Brygg-Och-Sugympnin/395687). Finns massor på nätet också.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 19:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon