Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Första beskärningen av mina äppleträd.
          VackraFia
          Inlägg 02-04-2013, 09:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem nr: 41 647

Hej!

Ska göra första beskärningen på mitt Cox orange och aroma amarosa
          Och vill inte klippa fel.
          De är två år gamla i år
          Hjälp uppskattas

Tror själv jag behöver klippa av två grenar vid stammen på det första och betydligt fler på det andra

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          IKS
          Inlägg 03-04-2013, 17:26
          Länk hit: #2

Gäster

Nej, du ska inte ta bort alla sidogrenar. En del tar du bort helt in mot stammen. Men dem du spar bör skäras in så att cirka 40% återstår nu vid första beskärningen. Nästa år skär du tillbaka skottet som bildades under sommaren och skär tillbaka det. Då bygger du starka grenar som blir utåtriktade och samtidigt bromsar upp tjocklekstillväxten hos grenen så den är smal jämfört med huvudstammen och därmed bildar ett skonsammare sår den dag i framtiden när du vill ta bort grenen för att stamma upp och höja kronan.

Jan af Lisö: Jag har samma problem med mitt Aroma ang. växtsättet. Jag har skurit grenarna riktigt kraftigt några år för att få till bra vinkel, men det svarar mest med att bilda nya spikraka 1m skott rakt uppåt från beskärningspunkten. Jag brukar istället skära ned till ett mer utåtriktat svagväxande skott i augusti längre ned istället och fortsätter bygga därifrån. Har fungerar bättre och gensvaret blir inte lika kraftigt kommande vår när inte lika mycket näring gått tillbaka till roten.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 04-04-2013, 08:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

CITAT (IKS @ 03-04-2013, 18:26) *
          Jan af Lisö: Jag har samma problem med mitt Aroma ang. växtsättet. Jag har skurit grenarna riktigt kraftigt några år för att få till bra vinkel, men det svarar mest med att bilda nya spikraka 1m skott rakt uppåt från beskärningspunkten. Jag brukar istället skära ned till ett mer utåtriktat svagväxande skott i augusti längre ned istället och fortsätter bygga därifrån. Har fungerar bättre och gensvaret blir inte lika kraftigt kommande vår när inte lika mycket näring gått tillbaka till roten.

Tack för förslaget, skall kolla hur det skulle kunna göras på min Amorosa.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 05:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon